Afvisningsprocent

Hvad viser afvisningsprocent?

Afvisningsprocent er et udtryk for, hvor mange procent af de besøgende, der har afsluttet et besøg uden at foretage sig mere på siden.

Lad os se på et par eksempler:

En bruger klikker på din Google Ads-annonce, kommer ind til din side og derefter klikker sig hurtigt tilbage eller lukker browseren ned. I dette tilfælde har du en afvisningsprocent på 100 % på din trafikkilder Google / CPC, som kan ses helt til højre på din Google Analytics-konto under alle trafikkilder.

En bruger klikker på din Google Ads-annonce, kommer ind til din side, klikker sig ind til din kontaktside, klikker sig hurtigt tilbage eller lukker browseren ned, så har du en afvisningsprocent på 0 % på din landingpage, men en afvisningsprocent på 100 % på din kontaktside.

Afvisningsprocent er et tegn på, at brugeren umiddelbart ikke foretager sig noget i mere end 2-3 sekunder

Vores anbefaling til afvisningsprocent

Du skal altid tjekke din afvisningsprocent på både dine trafikkilder og dine landingssider:

  1. En god afvisningsprocent er på 10-15 %
  2. En okay afvisningsprocent er på 20-30 %
  3. En dårlig afvisningsprocent er på 30-50 %
  4. En katastrofal afvisningsprocent er på 50 % og opefter

Før du umiddelbart ændrer noget på din landingsside, skal du være sikker på, at dine trafikkilder ikke informerer brugeren om noget forkert.
Hvis du fx siger i din Google Ads-annonce, at en vare koster 300 kr., og ikke har opdateret din Google Ads-annonce i noget tid, så vil brugeren med høj sandsynlighed klikke tilbage eller lukke browseren ned, hvis du fx nu tager 600 kr. for den vare. Hvis dine trafikkilder derimod er “top tunet”, og du stadig har en høj afvisningsprocent, så vil det være en god idé at se på dine landingsside for evt. fejl, manglende informationer eller manglende brugervenlighed.

Afvisningsprocent er som regel brugerens synspunkt på enten din markedsføring eller din hjemmeside.

Tilbage til ordbog