Investeringsafkast

Hvad betyder investeringsafkast?

Investeringsafkastet (ROI / Return On Investment) måler forholdet mellem din indtjening og dine annonceringsomkostninger. Når man som annoncør bruger penge på klik på Google Ads, så er det med en forventning om at tjene penge på det. Dvs. at investeringen i annoncering giver et afkast typisk i form af kunder, der giver en fortjeneste, der er større end prisen for annonceringen.

Investeringsafkast defineres sådan

(indtjening – omkostning) / omkostning = investeringsafkast

Jo mere data og viden du har om dine kunder, des bedre kan du måle dette.

  • Kan du prissætte værdien af et gennemsnitligt køb?
  • Kender du konverteringsraten?
  • Har du konverteringsdata for din annoncering?

Ved at bruge af de konverteringsdata, du får fra dine Google Ads-statistikker, når du anvender konverteringssporing, kan du foretage velovervejede og prioriterede valg for din onlineannoncering, fx mht. hvilke annoncer og søgeord der skal investeres i. Med vigtige data om antal konverteringer, pris pr. konvertering, konverteringsraten samt konverteringsdata vedrørende destinationswebadresserne og søgeord, kan du holde øje med dit investeringsafkast og optimere dette for dine Ads-kampagner.

Kort sagt, så bliver det meget nemmere at måle effekten af din annoncering med konverteringssporing, da du kan fastsætte dine klikpriser, så du er sikret en fortjeneste, hvis du kan svare på de ovennævnte spørgsmål.

Lad os fx sige, at dine kunder køber for 1.500 kr. i gennemsnit, og du har en avance på 1.000kr., og 5 % af dem, der klikker på dine annoncer køber (konverterer). For at nå break even, må et klik altså maks. koste: 1.000 x 0.05 = 50kr. Typisk har annoncøren også en bestemt forventning til indtjeningen på hans produkter, som skal trækkes fra. Vi siger her, at fortjenesten ønskes at være 60% af de 1.000 kr. Dvs. han er villig til at bruge 400 kr. til klik pr. kunde og hans maks. CPC bliver derfor: 400 x 0.05 = 20kr.

Tilbage til ordbog