Keyword stuffing

Hvad er keyword stuffing?

Når man skal søgeordsoptimere en tekst, handler det først og fremmest om at inkorporere sine valgte søgeord. Keyword stuffing er et udtryk for en praksis, hvor man propper søgeordet så mange gange ind i teksten, at det bliver unaturligt. Hvis man misbruger søgeordet for mange gange, således at søgeordstætheden bliver alt for høj, kan man tale om keyword stuffing. Som man måske kan fornemme på ordlyden, er det ikke en god idé at anvende keyword stuffing, hvis man gerne vil optimere sin hjemmeside. Nedenfor kan du et eksempel på en tekst med keyword stuffing, hvor søgeordet “billige fodboldstøvler” proppes ind samtlige steder, hvor det er muligt.

På vores hjemmeside finder du masser af billige fodboldsstøvler. Billige fodboldstøvler er til dig, der gerne vil spare penge og købe klogt ind. Hvis du selv er på jagt efter et par billige fodboldstøvler, kan du med fordel tage et kig på vores tilbudsside, hvor udvalget af billige fodboldstøvler er bredt og varieret. Du finder billige fodboldstøvler både til mænd og til damer, og de billige fodboldstøvler kommer også i flere farvevarianter og mærker.

Teksten bliver meget unaturlig at læse, og det er tydeligt, at der er tale om at manipulere søgemaskinen. En sådan tilgang er hverken hensigtsmæssig eller velanset, men sådan har det ikke altid været.

Udviklingen i søgemaskinernes forståelse af keyword stuffing

I søgemaskinernes tidlige dage, var det ikke unormalt at anvende keyword stuffing. Det var en nem måde at manipulere søgemaskinerne til at tro, at indholdet på en side var relevant for brugernes søgning. Jo flere gange et søgeord indgik på en side, jo mere relevant måtte den side jo være for brugernes behov. Denne praksis medførte dog desværre, at brugerne blev præsenteret for en masse lavkvalitetssider. I og med at det i overvejende grad var søgeordet, der var afgørende for rankingen, og ikke selve indholdet, kunne dårlige sider ranke højt i resultaterne. Sider, der havde proppet et søgeord unaturligt mange gange ind i en tekst, kunne ligge nummer 1, selvom der reelt set ikke var noget indhold. Resultatet af dette var selvfølgelig en rigtig dårlig brugeroplevelse, hvorfor det med tiden blev ændret.

I dag er søgemaskiner meget klogere end som så. Med de algoritmeændringer, der har været over årene, har eksempelvis Google forsøgt at fremhæve vigtigheden af godt indhold. Brugervenlighed og brugerengagement er vigtige faktorer i et moderne SEO-perspektiv, hvorfor du vil blive straffet for benyttelse af keyword stuffing i dag. Det samme gælder, hvis du generelt forsøger at overoptimere din side i stedet for at fokusere på godt indhold.

Når du skal optimere din landingsside, gælder det om at finde den perfekte balance i forhold til, hvor mange gange søgeordet optræder. Et begreb, der dækker over dette, er keyword density (søgeordstætheden).

Tilbage til ordbog