Landingssideoplevelse

Sådan forbedrer man landingssideoplevelsen

Landingssideoplevelse bruges i forbindelse med aspekter, men i den grad ift. Google Ads, da det er et mål for, hvor velfungerende din landingsside og website er i forhold til at sikre, at de brugere der klikker på din annonce, finder det, de leder efter og skaber værdi for dig gennem konverteringer. Landingssiden er den webadresse, brugerne lander på, når de har klikket på din annonce. Brugeroplevelsen på landingssiden har indflydelse på din annoncerangering, men også din organiske rangering i søgenetværket. I Google Ads har landingsside oplevelsen indirekte virkning på din pris pr. klik (CPC) samt din placering i annonceauktionen. Leder du dine brugere hen til en landingsside med en dårlig brugeroplevelse, vises dine annoncer muligvis ikke så ofte (eller måske slet ikke). Ved at klikke på fanen for søgeord, kan du se kvalitetsscoren, som består af “forventet CTR”, “annoncerelevans” og “landingssideoplevelse”. Optimering af landingssideoplevelen er ikke alene at fokusere på et bestemt søgeord, men også det tekniske aspekt. Det er vigtigt at man får en god score, når man undersøger Core Web Vitals

I Google Ads-regi har Google ud fra brugernes interaktioner med dine annoncer vurderet de tre metrics, og det giver et godt indblik i, hvad du skal optimere, såfremt der står det er “under middel” eller “middel”. En tommelfingerregel er, at din kvalitetsscore gerne skal ligge på mindst 7/10, men ved at øge denne kan du sænke klikprisen, øge din impression share øverst og allerøverst i søgeresultaterne. Hvis du ikke kan se disse metrics, kan de tilføjes ved at klikke på knappen for kolonner. Herunder kan du læse mere om de punkter, som vi anbefaler, og som kan øge brugernes landingssideoplevelse. 

For at forbedre din landingssideoplevelse kan du udføre et eller flere af disse forslag:

  • Forbedre hastigheden og brugeroplevelsen gennem Core Web Vitals som LCP, FID og CLS.
  • Sørge for at landingssiden indeholder nyttigt, relevant og originalt indhold i forhold til din annoncetekst og dit søgeord
  • Vær specifik når dine brugere leder efter noget bestemt. Hvis en person klikker på en annoncer for et 50″ Samsung smart-TV, så bør de ikke ende på en generel side med alle TV-mærker og modeller
  • Vær generel når dine brugere ønsker forskellige muligheder. Hvis en person leder efter sammenligning af TV-modeller, så bør personen ikke lande på en side med en specifik model
  • Del åbent oplysninger om din virksomhed og tydeliggør, hvad din virksomhed tilbyder
  • Beskriv dine ydelser og produkter inden du beder brugerne om at udfylde en formular
  • Gør det nemt for brugeren at finde dine kontaktoplysninger
  • Organiser din hjemmeside, så du gør det nemt for brugeren at navigere og finde oplysninger både på mobil og computer samt gøre det nemt for dem at bestille det produkt, du nævner i din annonce

Når landingssideoplevelsen er optimeret, så har det alt andet lige betydning for din organiske- og annoncerangering.

Ved at bruge en eller flere onlineværktøjer kan du få et indblik i, hvilke tekniske forbedringer som eksempelvis Google anbefaler, at du retter op på – særligt hastigheden på hjemmesiden. Det kan du gøre ved at tilgå Google PageSpeed, men der er også værktøjer som Pingdom Tools.

Tilbage til ordbog