Lokal annoncering

Hvad er lokal annoncering i Google Ads?

Lokal annoncering er målrettet annoncering mod et mindre geografisk område fx Region Hovedstaden, Sjælland eller Esbjerg. Det geografiske område kan også afgrænses med en radius. Læs mere her.

Størstedelen af de danske virksomheder er mindre lokalforankrede firmaer, som frisøren, tandlægen, malermesteren og den lokale cykelhandler. Det gælder for de fleste fysiske butikker, håndværkere og servicefag, at man har et begrænset opland, hvor ens kundegrundlag findes. Derfor er det vigtigt, at man afgrænser dette på sine Google Ads-kampagner, så man har fokus på lokal annoncering. Brug geografiske ord som supplement i dine søgeord og evt. i dine annoncer.

Søgeord med geografiske betegnelser sikrer også, at folk uden for området, men med interesse for området, kan få vist dine annoncer. Fx “mekaniker Roskilde” skulle gerne vises for en bruger i København, der arbejder i Roskilde og derfor gerne vil finde en mekaniker der. Han vil helt sikkert inkludere “Roskilde” i sin søgning, og kan derved se annoncer, der er sat til kun at blive vist i Roskilde.

At lave lokal annoncering kan også betale sig for landsdækkende virksomheder, der kan spore forskellig adfærd i forskellige egne af Danmark. Nogle annoncetekster virker bedre nogle steder end andre, og nogle søgeord konverterer i Jylland, mens det modsatte er tilfældet i Hovedstaden. Brug Google Analytics og statistikkerne på din Google Ads-konto til at forstå, hvem der gør hvad, hvornår og hvorfra. Det kan betale sig. Brug også annonceudvidelser til at fange de lokale kunder.

Tilbage til ordbog