Online marketing

Hvad er online marketing?

Online marketing er kort sagt markedsføring af produkter eller tjenester via internettet. Online marketing anses for at være et meget bredt område, da det ikke kun henviser til markedsføring på internettet, men også til markedsføring via e-mail, sociale medier samt digitale systemer over kundedata og kundeforholdsledelse.

Online marketing binder de kreative og tekniske aspekter af internettet, herunder design, udvikling, reklame og salg og så dækker det over en vifte af forskellige typer online marketing: søgemaskine markedsføring (SEM), søgemaskineoptimering (SEO), SoMe (Sociale medier), bannerannoncer på bestemte websteder, e-mail marketing, og diverse web 2.0-strategier.

Online marketing er som udgangspunkt billig, når man ser på forholdet mellem omkostninger og rækkevidde, men det kommer meget an på konkurrencen og klikpriserne bliver dyrere. Det er de færreste virksomheder, som ikke anvender online marketing, og det er der god grund til. Alle forbrugere på internettet, hvorfor man skal vinde markedsandel ved at yde en indsats.

Virksomheder kan nå et bredt publikum for en brøkdel af et traditionel reklamebudget. Online marketing kan måles nemt og billigt, fordi resultaterne af kampagner kan spores tilbage, da online marketing kræver at brugerne klikker på en annonce, besøger et websted, eller udfører en målrettet handling. Annoncøren har stor kontrol over ressourcer, fordi der på internettet betales per klik på annoncematerialet, her benyttes online metoder som pay-per-indtryk, pay-per-klik, pay-per-spil, og pay-per-handling. Begreberne kommer i flere former alt efter det marketingmål, der er sat, samt hvilken kanal der anvendes. Oftest vil man i dag møde begreber som CPC (cost per click), CPM (cost per mille), CPV (cost per view) og CPA (cost per acquisition). Baseret på de data der indsamles, kan marketingfolk hurtigt bestemme, hvilke budskaber eller tilbud, der er mere tiltrækkende overfor publikum end andre og dermed optimere kampagnen løbende.

De begrænsninger, der derimod er at kæmpe imod, er, at det er umuligt for køber at røre, lugte, smage eller “at prøve” produktet før et online-køb. Men heldigvis findes der en industri standard for e-handel for at berolige kunder. Måden, hvorpå kunden kan bruge sine sanser inden køb, er, at denne finder det ønskede produkt i en fysisk butik, men mange e-commerce virksomheder tilbyder gratis returnering, hvorfor man vil opleve, at den samme person bestiller større mænger og flere størrelser af fx en bluse. Herefter returneres de produkter, som forbrugeren ikke kan passe eller ikke ønsker alligevel.

Tilbage til ordbog