On-site SEO

Hvad er on-site SEO?

Søgemaskineoptimering (SEO) kan i grove træk deles op i to komponenter: on-site SEO (også kaldet on-page SEO) og off-site SEO (også kaldet off-page SEO).

Som hjemmesideejer er det essentielt, at du inddrager on-site SEO i dine overvejelser og den generelle opsætning af hjemmesiden, da en negligering af dette kan medføre tab af potentielle kunder/brugere.

On-site refererer til alt det, der sker din hjemmeside, mens off site er alt det udenfor. On-site SEO dækker over optimering af tekst, billeder, kodning, menuer, sider, permalinks, interne links, brugervenlighed, dynamik, strategi osv. Konkurrencen er høj på Google, og den vokser hver dag. Derfor stilles der også større og større krav til din hjemmeside.

Ud over at hjemmesiden skal være optimeret til søgemaskinerne, så den dukker så højt op på resultatsiden som muligt, så er det også vigtigt, at de besøgende finder en side, der er nem at navigere rundt på og nem at læse. Optimering on site dækker både over tekniske rettelser og optimering af indhold (tekster, billeder, video etc).

Mens off site-SEO har til formål at ”sprede ordet” om din hjemmeside, har on site til formål at sørge for, at de besøgende rent faktisk også bliver på siden, når de har fundet frem til den.

Google stiller krav til on-site SEO

Google vil gerne levere så gode søgeresultater for brugerne, som muligt, hvorfor Google stiller krav til, hvordan du laver on-site SEO. Google har offentliggjort et sæt on-site SEO retningslinjer for webmastere, som bør følges, når man skal lancere en hjemmeside. Google er interesseret i at have de bedste hjemmesider i deres søgeresultater. Hvis der er sløset med on-site SEO arbejdet, kan og vil hjemmesiden ikke blive prioriteret så højt hos Google, som du ønsker.

Præsenter din hjemmeside med on-site SEO, som var det et hus til salg

Forestil dig, at en hjemmeside er et hus til salg, blandt mange huse på samme vej, hvor du eller webmaster spiller rollen som indretningsarkitekt. On-site SEO er indretningsarkitektens værktøjer.

Google er en potentiel køber på besigtigelse, men er tilfældigvis en meget kræsen køber, der selvfølgelig vil have den bedste bolig. Er huset præsentabelt udefra, så får Google lyst til at komme indenfor. Hjemmesidens forside er husets facade, og boligens indre er hjemmesidens indhold samt kodningen af dette. Hvis Google støder på pæne og renoverede rum, mens den besigtiger boligen, vil Google bibeholde interessen for boligen. Men støder Google derimod på et gammelt køkken, nedslidte gulve, 30 år gamle fliser på badeværelset el.lign., vil Google stadig være på udkig efter en bedre bolig. Google mister ikke interessen for din bolig, men vægter et mere præsentabelt hus højere i søgeresultaterne – on-site SEO kan gøre din hjemmeside præsentabel.

Hvis Google støder på pæne og renoverede rum, mens den besigtiger boligen, vil Google bibeholde interessen for boligen. Men støder Google derimod på et gammelt køkken, nedslidte gulve, 30 år gamle fliser på badeværelset el.lign., vil Google stadig være på udkig efter en bedre bolig. Google mister ikke interessen for din bolig, men vægter et mere præsentabelt hus højere i søgeresultaterne – on-site SEO kan gøre din hjemmeside præsentabel.

Når du skal optimere din hjemmeside, er on-site SEO det første, du skal fokusere på. Det vil sige, at du skal optimere inden for domænets rammer. On-site SEO har en væsentlig betydning for din hjemmesides positionering i SERP (search engine results pages) og de søgeord, som du gerne vil ranke på. Faktorerne nedenfor er blandt de vigtigste inden for on-site-SEO.

Med www. eller uden?

Inden du begiver dig i gang med at søgeoptimere teksterne på din hjemmeside, skal du overveje, om du vil have, at din hjemmeside redirecter til ”www.ditwebsite.dk” eller ”ditwebsite.dk”. Vælger du at redirecte til ”ditwebsite.dk” vil alle, som indtaster ”www.ditwebsite.dk” automatisk blive redirected til ”ditwebsite.dk”.

Denne forståelse er essentielt, da ”www.ditwebsite.dk” faktisk er et subdomæne til ”ditwebsite.dk”. For at få gavn af linkjuice er det derfor vigtigt, at du redirecter fra ”www.ditwebsite.dk” til ”ditwebsite.dk”. Kun ved at redirecte vil du få overført linkjuicen til din hjemmeside, når folk linker til ”www.ditwebsite.dk”.

Da et redirect ikke overfører 100 procent af al linkjuicen, anbefales det at vælge den kombination (www. eller uden www.), som du mener vil bidrage til flest links.

Er din målgruppe hjemmevant i internetbrug, anbefales det ikke at anvende www. Er målgruppen ikke vant til at bruge internettet, kan det godt betale sig at bruge www.-kombinationen.

Strukturen i permalinks

Det er vigtigt at gøre det så nemt som overhovedet muligt for Google at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om. Med en ordentlig permalinkstruktur har dine besøgende og søgemaskinen nemmere ved at få adgang til og overblik over dine sider.

Du kan opnå en ordentligt permalinkstruktur ved at huske, at:

  • URL’en skal beskrive, hvad siden handler om.
  • Inkludere et søgeord i URL’en – såfremt det ser naturligt ud.
  • Separere dine søgeord med en bindestreg, såfremt siden indeholder flere søgeord, f.eks. ditwebsite.dk/husk-at-anvende-seo

Det er vigtigt at have i mente, at Google ikke er glad for lange URL’er. Derfor kan det være en god idé at forkorte dem lidt, så kun de vigtigste søgeord er tilbage. Derfor anbefales det, at ord som ”til, at, med, din” så vidt som muligt ikke indgår i URL’erne.

Title-tag

Hvis du gerne vil ranke højt i Googles søgeresultater, er title-tags én af de vigtigste on-site SEO faktorer at få styr på, da title-tag er titlen, som bliver vist i SERP.

Som udgangspunkt skal dit title-tag ikke være under 40 tegn, og det må ikke overstige 59 tegn. Bliver dit title-tag længere end 59 tegn, vil hele title-tagget ikke blive vist i SERP. Når du skal definere sidens title-tag, skal du undgå at bruge ord som ”Forside” og andre beskrivende ord. Title-tagget skal bruges til at forklare, hvad siden handler om, og hvad der kan forventes af indhold på siden.

For at optimere title-tagget mest optimalt skal indholdets vigtigste søgeord være inkluderet, og helst i starten. En god tommelfingerregel er at nævne søgeordet maks. én gang. Dog er det muligt at anvende søgeordet i diverse variationer, hvilket i mange tilfælde gør title-tagget mere naturligt.

Det hele handler om brugeroplevelsen

Når du definere dit title-tag, skal du huske at have brugeroplevelsen i mente. Syntes du ikke, at det giver mening at have søgeordet i starten af titlen, så skal du undgå det. Et brugervenligt og forståeligt title-tag vil have en højere CTR (Click Trough Rate), end et usammenhængende title-tag.

Derfor er det en god idé at tænke som en burger og overvej, om du ville trykke på dit søgeresultat. Hvis du hellere vil trykke på et andet, så er det en indikation om, at du skal ændre dit eget title-tag.

Meta-description

Når du har fået dit title-tag på plads, skal du i gang med din meta-description. Det er den beskrivelse, som står under dit title-tag i SERP. Beskrivelsen vil således blive vist i SERP, såfremt beskrivelsen giver mening ift. Det, der bliver søgt efter.

Trods søgemaskinerne ikke viser din meta-description hver gang, er det stadigvæk vigtigt, at du udfylder den. Undlader du at lave en meta-description, vil Google forsøge at tage et udklip af teksten fra landingsssiden og indsætte det som sidens meta-description. Det ender sjældent med et godt resultat, hvilket kan have en negativ effekt på din CTR.

For at opnå en effektiv meta-description skal den være unik. Det vil sige, at teksten ikke må være en genganger på din hjemmeside. Den skal være unik ift. Det indhold, som er på siden. Derudover må beskrivelsen ikke overgå 159 tegn. Ligesom med title-tags, skal din meta-description indeholde de vigtigste søgeord/keywords.

Billedoptimering

Mange forbinder ikke on-site SEO med billedoptimering. Men optimering af billeder er faktisk en undervurderet del af SEO, som søgemaskiner prioriterer højt.

Inden du plastrer din hjemmeside til med en masse billeder, skal det understreges, at der selvfølgelig skal være tale om kvalitetsbilleder. Med kvalitetsbilleder øger du brugervenligheden på din hjemmeside.

Et godt sted at finde kvalitetssikre billeder er faktisk via Googles billedsøgning. Her skal du bare huske at filtrere din søgning, så du kun får vist billeder, som du må bruge kommercielt.

Det er meget vigtigt, at du udelukkende anvender billeder, som du har tilladelse til at bruge. Afviger du fra dette, kan ejeren i værste tilfælde vælge at retsforfølge dig. Brug derfor kun billeder, som du har fået tilladelse til at bruge og dele kommercielt.

Alt-tag

Når du bruger billeder på din hjemmeside, er det vigtigt, at du fortæller Google, hvad billederne forestiller. Det er her alt-tags kommer ind i billedet. Alt-tags skal bruges til at fortælle søgemaskinerne, hvad dit billede viser.

Heading-struktur

Ligesom billedoptimering er et undervurderet aspekt af on-site SEO, så gælder det samme for heading-struktur. Struktuen skabes ved at anvende H-tags, som skaber overblik over sidens indhold og fortæller, hvilke overskrifter der er vigtigst.

Når du begiver dig i gang med at lave dine H-tags, så er det tre ting, du skal kende til:

  1. H1 tag er den mest essentielle overskrift på din side. Dernæst kommer H2, H3 og helt ned til H6.
  2. Der skal som tommelfinderregel kun være ét H1 tag per side.
  3. De forskellige H-tags skal indeholde relevante søgeord.

Anvender du mere end én H1’er, sender du forvirrende signaler til Google og risikere, at værdien fra den første H1’er forvsinder. H2-H5 bruges som underoverskrifter på siden. De har samme funktion som kapitler i en bog, hvilket gør siden nemmere og mere overskuelig at læse. I modsætnignen til H1, så kan du med H2’ere og helt til H6’ere bruge så mange, du vil. Ved at anvende de vigtigste sægeord i underoverskifterne giver det større mulighed for at blive vist på netop de søgeord i Googles søgeresultater. Derfor er det en god idé at stræbe efter at placere søgeord i overskrifterne.

Mobilvenligt design

Efter mobileenhedernes introduktion til markedet, er flere og flere begyndt at anvende deres tablets, mobiler osv. til at klare forskellige opgaver. Derfor er det essentielt, at din hjemmeside fungerer ordentligt på alle mobile enheder.

Det har ikke kun betydning for brugervenligheden men også ift. SEO, da Google jo gerne vil sende dets brugere til de rigtige hjemmesider. Besøger en bruger derfor din hjemmeside, men vender hurtigt tilbage til SERP, registrerer Google dette som negativt, hvilket har betydning for din hjemmesides placering i SERP.

Spørger man Google, så ranker søgemaskinen mobilvenlige hjemmesider højere end hjemmesider, som ikke er mobilvenlige. Derfor kan den store stigning af brugere, som anvender mobile enheder, have konsekvenser for dit besøgsantal.

Du kan læse mere om, hvordan du optimerer din hjemmeside til at være mobilvenlig her.

Duplicate Content

Det næste SEO punkt kan forekomme en smule selvforklarende, her er der nemlig tale om duplikeret indhold. Det er kort fortalt, når det samme indhold forekommer på mere end én URL. Dette forvirrer Google mht. at vide, hvilken side der er den oprindelige, og dermed skal ranke.

Derfor gælder det om at skabe unikt indhold på alle sider, så Google nemt kan navigere rundt og rangere siderne efter de søgeord, som du ønsker at ranke på.

Har du brug for et SEO-bureau, der kan hjælpe dig med SEO? Så læs her, hvordan Atak Digital kan hjælpe med SEO. 

Tilbage til ordbog