Hvornår skal du bruge et 302 redirect på din hjemmeside?

302 redirect

Hvad er et 302 redirect?

I SEO-verdenen er de fleste bekendte med betydningen af en landingsside, der melder fejl. Det kan nemlig have væsentlige konsekvenser for hjemmesidens afvisningsrate, besøgstal og konverteringsrate. Derfor er det vigtigt at styr på, hvordan man bedst redirecter en side til en anden.

Hvad har det af betydning?

Som udgangspunkt findes der to typer af redirects, man kan anvende: 302 og 301. Hvor man ved et 301 redirect flytter værdien af siden til en ny, så flytter man altså ingen værdi ved et 302 redirect. Det skyldes, at man har fortalt Google, at siden bliver genoprettet, og derfor er der ingen grund til at flytte værdien. Det vil sige, at landingssiden er planlagt til at vende tilbage til dens originale URL. På den måde fortæller man søgemaskinerne og brugerne, at siden i øjeblikket er nede, men forventes at blive tilgængelig på samme URL-adresse senere.

Der er måske nogle, som vil spørge “hvorfor kan man ikke bare fjerne siden?”, og det er som udgangspunkt et godt spørgsmål, da det ville forsimple processen. Dog sætter Googles “crawler” en stopper for muligheden, da den læser hjemmesiden som en besøgende ville, og vil derfor vurdere en 404-fejl til at give en dårlig brugeroplevelse.

 

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.