Kender du til Mobile-First? Bliv klogere på det her!

Mobil-First indeksering

Hvad er Mobile-First indeksering?

Som følge af, at flere og flere anvender deres mobil til deres søgninger på internettet, valgte Google i 2016 at lancere Mobile-First indeksering. Det betyder, at din hjemmeside i højere grad bliver vurderet på baggrund af hjemmesidens mobilversion. Google har senere udtalt, at mobilvenligheden af en hjemmeside bliver den primære indekseringsfaktor (default behaviour) for alle sider, når vi når september 2020.

Hvordan er sidens mobilvenlighed?

Mobile-First indeksering handler om, hvordan Google gennemgår dit website. Det skal hermed ikke forstås, at Google anvender to forskellige indekseringer – Google har fortsat kun ét indeks, som søgemaskinen gennemsøger, opretter og præsenterer. Mobile-First betyder med andre ord, at Google bruger mobil version af siden til indeksering og rangering. På den måde kan Google efter eget udsagn bedre hjælpe mobilbrugere, med at finde det, de leder efter.

Flere af Googles brugere anvender i dag mobile enheder, fremfor desktop computere, når de skal søge i Google. Hvor det tidligere gav mening at bruge indholdet på desktop-versionen af hjemmesider til indeksering, så har det nu udviklet sig til, at mobil-versionen er den mest logiske version at forholde sig til, når Google skal indekserer webstedet.

Er webstedet ikke mobilvenligt, risikerer man, at rankings og trafik så småt begynder at falde fra.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.