Hvad er en søgeordsanalyse? Vi giver dig svaret her

Søgeordsanalyse

Hvad er en søgeordsanalyse?

Helt konkret er en søgeordsanalyse en analyse af, hvilke søgeord man gerne vil findes på i søgemaskinerne. Analysen handler om at afdække alle de søgeord, som der er relevante at blive fundet på i søgemaskinerne, og som derved kan føre brugerne ind på hjemmesiden.

En søgeordsanalyse bruges til at afdække alle de søgeord, som giver mening at blive fundet på og kan føre brugere ind på hjemmesiden. Herefter er målet selvfølgelig, at nogle tager kontakt, som til sidst fører til forretning hos hjemmesideejeren.

Hvordan finder man sine søgeord?

En søgeordsanalyse skal hjælpe til at identificere synonymer og søgesætninger, som man ikke selv havde overvejet. Således har man mulighed for at skabe indhold baseret på disse søgeord. Det vil sige, at analysen giver et godt indblik i evt. stavefejl og misforståelser omkring et begreb eller produkt, som man efterfølgende kan optimere indhold til at blive relevant for.

Med en søgeordsanalyse er det muligt at se, hvor mange søgninger der er på de enkelte søgeord. Det giver et indblik i, hvor potentialet er størst for at få besøgende til hjemmesiden. Dog er det ikke ensbetydende med, at brugerne så flokkes til din hjemmeside, da andre hjemmesideejere højst sandsynligt har fået samme idé, og derfor har rettet deres arbejde mod netop de samme populære søgeord. Det betyder, at konkurrencen oftest er intens, hvorfor arbejdet der ligger til grunde for en høj rangering er hård.

Derfor kan det være en god idé at begynde med mindre konkurrenceprægede søgeord og arbejde sig op mod stigende trafik til hjemmesiden.

Pas på med at gå efter volumen

Når du undersøger mulige søgeord, er det vigtigt, at du ikke fokuserer for meget på søgeordets volumen. Selvom et bredt søgeord med stor volumen potentielt set kan fange dig en større målgruppe, så er det ikke nødvendigvis den bedste strategi til at opnå stærke resultater. Som udgangspunkt følger der altid hård konkurrence med, når du fokuserer på et bredt søgeord. Er du oppe imod ressourcestærke konkurrenter, kan det vise sig at være en kamp, der er tabt, inden den begynder. Derudover er det langt fra sikkert, at mange søgninger resulterer i relevant trafik, hvorfor det ofte bedre kan betale sig at fokusere på enten long-tail søgeord eller nichefraser. I dag har vi det med at bruge long-tail søgeord, når vi søger noget bestemt. Derfor er det værd at overveje, om det bedst kan betale sig at udskifte brede søgeord med stor volumen til fordel for søgeord med færre søgninger – dog med mere relevans.

Værktøj til at udarbejde din søgeordsanalyse

Udvælgelsen af søgeord tager udgangspunkt i en søgeordsanalyse, kan udføres med en række værktøjer, herunder Keyword Planner, såfremt du har en Ads-konto. Google Ads er også en attraktiv måde, hvorpå søgeord udvælges. Her er det nemlig muligt at få indblik i de enkeltes søgeords konverteringer, hvilket fortæller søgeordets potentiale for at skabe relevant trafik.

Tjek konkurrenterne

Ud over diverse værktøjer, du kan bruge i din søgeordsanalyse, så er det altid en god idé at undersøge, hvad dine konkurrenter gør. Du ved (forhåbentligt), hvem dine konkurrenter er, og der er jo nok en grund til, at de ranker højere i Googles søgeresultater, end dig. Forskellen i rankings kan bl.a. høre sammen med, at de fokuserer på de nødvendige og relevante søgeord for i branchen. Du skal selvfølgelig ikke kopier dine konkurrenter fuldstændigt, men vurderer, om de samme søgeord giver mening for din virksomhed. Derefter handler det “bare” om at levere bedste content end konkurrenterne gennem en udførlig plan for den fremadrettet SEO-arbejde.

Når du skal eksekvere dine søgeord

Nu står du tilbage med en liste af søgeord, hvor de rigtige søgeord skal findes. Det kan være en krævende proces af skabe den nødvendige struktur, men det resulterer i en liste af stærke og relevante søgeord. Når du har udvalgt dine søgeord, er det tid til at aktivere dem, så de kan skabe trafik til din hjemmeside. Dette gør du ved at skabe relevante landingssider, således dit content og indhold på hjemmesiden stemmer overens med brugernes søgeord og ikke mindst gennem linkbuilding.

Tilbage til ordbog

Bliv kontaktet!

+ Vælg produktområde*

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, benytter vi dine persondata mhp. at skabe den ønskede kontakt. Læs mere i vores persondatapolitik.