Kan man undgå en shitstorm?

Forberedelse på og håndtering af en shitstorm er afgørende
09/04/2025 · Crisis Management
shitstorm nærmer sig
09/04/2025 · Crisis Management

Et enkelt fejltrin, et uovervejet opslag eller en kontroversiel udtalelse kan hurtigt vække mange negative reaktioner. Men kan man egentlig undgå en shitstorm?

Du kan ikke undgå en shitstorm – men du kan forberede dig og håndtere den

Der er desværre ikke nogen sikker vej til at undgå en shitstorm. Der er nemlig mange faktorer, som spiller ind på udviklingen af en shitstorm, og situationen kan hurtigt være ude af dine hænder, fordi en shitstorm i høj grad er drevet af følelser. Alligevel er det muligt at gøre en hel del proaktivt. Der er nemlig flere strategier, man kan anvende for at reducere risikoen for en shitstorm og være bedre rustet til at håndtere kritikken, hvis den opstår.

Forbered dig på en shitstorm

Der er flere ting, man kan gøre for at forebygge en shitstorm. Først og fremmest er det vigtigt, at man er velovervejet i sin kommunikation og i sine beslutninger. Et enkelt fejltrin kan hurtigt eskalere og blive ukontrollerbart. Her er det vigtigt at have øje for, hvordan udtalelser eller beslutninger kan opfattes af omverdenen. Det kan selvfølgelig være svært at sikre sig, at en beslutning aldrig vil resultere i kritik. Mange situationer kan potentielt føre til kritik, og selv små samt uskyldige fejl kan hurtigt resultere i dårlig omtale. Der findes desuden shitstorms, der slet ikke er berettigede, og som i stedet bygger på misforståelser samt hele eller delvise løgne. Her er det blandt andet relevant at sørge for, at talspersoner og andre nøglepersoner har modtaget medietræning, så de er klar til at håndtere pressens henvendelser – uanset situationen.

Hvis man gerne vil undgå, at en shitstorm eskalerer unødigt, er det vigtigt at prioritere udarbejdelsen af en shitstormstrategi, allerede før krisen rammer. Hos ATAK Nordic anbefaler vi altid, at alle virksomheder udarbejder et shitstormberedskab, der kan sikre, at virksomhedens nøglepersoner er i stand til at handle hurtigt og korrekt i tilfælde af dårlig omtale. Den bedste strategi er nemlig at være proaktiv. Med en proaktiv tilgang er det muligt at begrænse skaderne og bremse udviklingen. Med et beredskab bliver det tydeligt, hvilke mulige kritikpunkter man som virksomhed kan møde, samt hvordan kritikken skal håndteres, og hvem der håndterer kritikken.

Skal vi hjælpe din virksomhed med et beredskab? Læs om vores ydelser inden for kriseberedskab og strategi. 

Vil du vide mere om, hvordan du kan forberede sig på en shitstorm, før den rammer? Lyt til vores podcast Den Perfekte Shitstorm her. Her forklarer William Atak vigtigheden af og elementerne i et shitstormberedskab. 

Håndter en shitstorm

Når kritikken rammer, er håndteringen af en shitstorm altafgørende for, hvordan shitstormen udvikler sig, og for at sikre at konsekvenserne ikke bliver større. Der er dog ikke en specifik opskrift på, hvordan alle shitstorms bør blive håndteret. Der vil nemlig altid være mange individuelle faktorer, som spiller ind i den specifikke sag. Derfor er det vigtigt at have en generel strategi med processer, der kan tilpasses de konkrete kritikpunkter i den dårlige omtale. Det er altafgørende, at virksomheden udarbejder en proaktiv strategi og følger den. Typisk vil den bedste strategi indebære elementerne overblik, ydmyghed og tålmodighed.

Et vigtigt led i at udforme den bedste strategi er, at man analyserer situationen og ikke handler eller udtaler sig, mens man er i sine følelsers vold. Det kan nemlig hurtigt resultere i uovervejede udtalelser, der virker som ekstra brænde til bålet. For langt de fleste vil det at forsvare sig selv eller nedtone situationen være en naturlig reaktion. I nogle situationer kan dette dog opfattes som en ansvarsfralæggelse, der potentielt kan gøre skaden større. 

Står du midt i en shitstorm? Hos ATAK Nordic er vi specialister i håndtering af shitstorms. Læs om vores ydelser inden for crisis management her. 

Læs om, hvordan en shitstorm kan vendes til en candystorm