Case:

55% forbedring af digitale fodspor

Kunden tog kontakt til ATAK som privatperson, da de næsten 10 år forinden blev genstand for en række artikler, der omtalte, at kunden havde modtaget en betinget dom. Det resulterede i, at en Google-søgning på kundens navn hovedsageligt genererede resultater bestående af de omtalte artikler.

Denne kunde havde i alt 9 medier, som havde skrevet artikler om den uønskede sag. Den negative opmærksomhed fra artiklerne skabte store gener for kunden og gik også ud over resten af familien og deres privatliv. Efter en indledende snak med kunden og en analyse af de uønskede artikler udarbejdede vi en strategi og handlingsplan.

Vær opmærksom på…

ATAK Nordic har i løbet af de sidste 20 år specialiseret sig i Online Reputation Management, hvor vi fra starten har forpligtet os til at opretholde fuld fortrolighed i alle vores opgaver.

Dette indebærer, at alle kundecases er anonymiserede for at beskytte og bevare vores kunders digitale omdømme.

Rense søgeresultater

I første omgang blev det strategiske mål rettet mod at rense ud i søgeresultaterne ved hjælp af afindeksering, anonymisering eller afpublicering af artiklerne. I processen lykkes det at få nogle artikler afpubliceret og dermed fjernet helt fra mediets database. Andre artikler blev anonymiseret, hvilket betød, at kundens navn blev fjernet fra artiklen, så Google ikke længere så en forbindelse mellem artiklen og kundens identitet. Til sidst blev nogle artikler afindekseret, hvilket forhindrede søgemaskiner i at fremvise artiklerne, selvom de stadig er tilgængelige på mediets hjemmeside. Den indledende strategi resulterede i, at artikler fra 5 ud af 9 medier blev ryddet fra Google.

4
Afpubliseret hos mediet
4
Anonymiseret
2
Afindekseret fra Googles indeks

Sådan greb vi opgaven an

STEP 1: Analyse

I den indledende fase havde vi en snak med kunden om den pågældende sag samt hvilke artikler, der var til gene for dem og hvilke vi skulle have særligt fokus på. Denne snak dannede grundlag for den fremadrettede indsats.

STEP 2: Strategi/handlingsplan

Ud fra artiklerne og kunden undersøgte vi mulighederne for, hvordan artiklerne bedst kunne blive ryddet fra søgemaskinerne og deres kobling til kundens navn. Efter afslag fra flere medier justerede vi strategien til at henvende os til Pressenævnet.

STEP 3: Styrk identiteten

Efter indsatsen foretog vi en analyse af kundens tilstedeværelse med henblik på at igangsætte et Online Reputation Management forløb for at få ryddet de sidste artikler fra søgemaskinerne og samtidig styrke kundens identitet online.

Uddybning af casen og resultater

De beklagelige handlinger, som senere ledte til den betingede dom, fandt sted et årti forinden, kunden henvendte sig til ATAK. På grund af, at domsafsigelsen fandt sted 3 år efter begivenhederne, rapporterede medierne først om sagen ved domsafsigelsen.

På trods af, at det var 7 år siden, at artiklerne var udgivet, viste det sig udfordrende at få fjernet artiklene, da flere medier endnu ikke mente, at artiklerne havde været offentlige tilgængelige længe nok. Af denne årsag valgte vi at tage sagen videre til Pressenævnet, som medgav, at afindeksering i dette tilfælde vil være rimeligt, eftersom det var 7 år siden, der faldt dom i sagen.

medarbejder