Reputation Management

Reputation Management

Kan man stole på anmeldelsesplatforme?

Kan man stole på anmeldelsesplatforme som Trustpilot?

Kundeanmeldelser online er et vigtigt redskab for forbrugerne, når de skal overveje at købe et produkt eller en tjeneste. Anmeldelsesplatforme som Trustpilot, Google og TripAdvisor osv. er meget populære hos forbrugerne, og flere virksomheder er aktivt begyndt at bruge dem i deres marketing og kommunikation […]

Læs artiklen

Hvordan fjerner man uønsket indhold fra Google og internettet?

Der findes flere metoder til at fjerne noget fra Google og internettet generelt. Det er forskelligt afhængig af indhold, omfang og kilde, hvilken metode man bør benytte sig af. Her giver vi dig en kort introduktion til, hvordan man kan fjerne noget uønsket fra Google.

Læs artiklen
Træt af negativ medieomtale

Negativ medieomtale og mediedækning påvirker din virksomhed

Du har nok hørt det gamle udtryk, “dårlig omtale er bedre end ingen omtale”, men det gælder ikke i det online univers. Negativ mediedækning og medieomtale husker vi i længere tid, end vi huske positive historier. Online er det nemt for utilfredse kunder at skabe negativ medieomtale ved at dele sine holdninger og blive hørt af tusindvis af mennesker.

Læs artiklen
shitstorm i tv prgram

Sådan håndterer du en shitstorm i et TV-program

31/05/2022
|

Hos ATAK Nordic oplever vi i stigende grad at blive kontaktet af virksomheder, der bliver kritiseret i forbrugermagasiner. Eksempelvis modtager vi henvendelser fra virksomheder, der medvirker i DRs forbrugermagasin, Kontant, eller i TV2s Operation X.

Læs artiklen
Injurier på Trustpilot

Injurier på Trustpilot: Når kundeanmeldelser går for langt

Platforme som Trustpilot, hvor kunder kan anmelde og rate virksomheder, har fået ekstremt stor indflydelse på danskernes forbrugsadfærd. Men ligesom så mange andre digitale platforme, der er drevet af brugergenereret content, kan indholdet på Trustpilot sommetider være så groft, at det kan betegnes som injurier. Det er en virkelighed, som virksomheder må og skal forholde sig til.

Læs artiklen
Falske anmeldelser på Trustpilot

Er din virksomhed blevet udsat for falske anmeldelser på Trustpilot?

Falske anmeldelser på Trustpilot er et problem, som mange virksomheder døjer med i dag. Platforme som Trustpilot har til formål at gøre købsbeslutningen mere gennemsigtigt for forbrugere ved at tilkendegive andre kunders oplevelser. Gennemsigtighed kræver dog, at samme spilleregler gælder for anmelder som for virksomhed. Desværre sker det, at der laves falske anmeldelser på Trustpilot, hvilket kan have store konsekvenser for særligt små og mellemstore virksomheder.

Læs artiklen
illustration af dårlig omtale

Dårlig omtale? 10 gode råd til at håndtere det

Dårlig omtale og deciderede shitstorms kan ramme alle: virksomheder, politikere, organisationer og sågar privatpersoner. I de situationer er det afgørende, at du agerer på en bestemt måde, hvis du vil redde dit omdømme eller din forretning. Kriser – store som små – kommer jævnligt, men også uventet. Ved du, hvad du vil gøre, hvis det sker for dig? Hvad gør du, hvis hele pressen og det halve af Danmark kommer på nakken af dig?

Læs artiklen
Danske børn og unge bliver overfaldet af jævnaldrende, som filmer overfaldet for at dele den på nettet - og videoerne er meget svære at få fjernet fra nettet pga. videredeling

Happy slapping: Overfald på børn og unge deles på danske Instagram-profiler

04/06/2020
|

Internetfænomenet ’Happy slapping’, der opstod i England i midten af nullerne, har fået en renæssance blandt danske unge på de sociale medier. Og selvom det måske kan lyde muntert, er der tale om en meget bekymrende tendens, hvor børn og unge udøver vold mod andre for at kunne dele videoerne online.

Læs artiklen
Hurtcore er en form for ekstrem pornografi, hvor bagmænd afpresser børn og unge til at mishandle sig selv og filme det.

Hurtcore: Når børn og unge afpresses til at mishandle og ydmyge sig selv på nettet

04/03/2020
|

I starten af 2020 blev danskerne gjort bekendte med et voldsomt internetfænomen ved navn ’hurtcore’. Hurtcore er en form for ekstrem pornografi, som typisk involverer seksuel afpresning, ydmygelse, mishandling og seksuelle overgreb mod børn.

Læs artiklen
Fem online reputation management tips

5 Online Reputation Management Tips som alle bør gøre brug af

08/08/2019
|

Online Reputation Management er noget, som alle bør være opmærksomme på, og som alle kan få noget ud af. Uanset om man er en almindelig privatperson eller et verdenskendt brand, er der ikke nogen vej udenom, at ens online omdømme har betydning. Med Online Reputation Management kan man selv have indflydelse på ens online omdømme og den måde, andre opfatter en på.

Læs artiklen
Fjern kritisk artikel

Kan man fjerne en kritisk artikel fra Google?

17/06/2019
|

Er du stødt på én eller flere kritiske artikler om dig eller din virksomhed på Google? Undrer du dig over, hvorfor en kritisk artikel rangerer højt i søgeresultatet, når der søges på dit eller virksomhedens navn? Spekulerer du på konsekvenserne af kritik i en avis online? Og vil du gerne vide, hvordan du kan fjerne eller begrave en kritisk artikel i Googles søgeresultater?

Læs artiklen
Deepfake - hvad er det?

Deepfake – hvad er det, og hvilke konsekvenser kan det få?

20/05/2019
|

Deepfake er et begreb, der er blevet brugt en del i de senere år – både på de social medier og på traditionelle nyhedsmedier. Selvom det er helt nyt, har det nemlig allerede stor indflydelse og kan få uoverskuelige konsekvenser for vores samfund og demokrati, som vi kender det i dag. Deepfake giver en helt ny dimension til fake news og gør det sværere end nogensinde at skelne mellem ægte og falskt i den konstante nyhedsstrøm. Men hvad er det egentlig, hvordan vil konsekvenserne påvirke vores samfund, og hvad kan vi gøre for at forhindre det?

Læs artiklen

Trump går i kødet på Google – er utilfreds med sit digitale omdømme

Google forsøger bevidst at begrave positive historier og erstatte dem med skadelige nyheder online, påstår Donald Trump. Men snyder Google virkelig med søgeresultaterne, eller skal forklaringen på de negative historier findes et andet sted? Forstå hvordan negative historier over tid kan skabe et uopretteligt online omdømme.

Læs artiklen

Da ATAK vandt over Google

I februar 2017 vandt ATAK i samarbejde med Datatilsynet en sag mod Google om fjernelse af to søgeresultater. Sagen blev ført på vegne af en kunde og havde sin start helt tilbage i 2015.

Læs artiklen
sextortion-sexafpresning

Sextortion – Afpresning med videooptagelser (sexafpresning)

13/11/2017
|

Hvad er sextortion / sexafpresning?

[Sextortion: Sammensætning af ”Sex” og ”Extortion”. På dansk også kaldet sexafpresning].

Den digitale tidsalder byder på nye former for kriminalitet. I dette indlæg fortæller om webcam-afpresning, hvor helt ”almindelige mennesker” og organiserede kriminelle igennem en del år har […]

Læs artiklen
hvordan håndterer man negative anmeldelser

Hvordan håndterer man negative anmeldelser?

12/10/2017
|

Negative anmeldelser er aldrig gode at have liggende. Især når man tager i betragtning, at op mod 70% (læs hele analysen her) af kunderne vil fravælge at handle hos en virksomhed, der har dårlig omtale liggende online. Derfor bør man som virksomhed aldrig ignorere en negativ anmeldelse – den rette håndtering kan nemlig gøre, at skaden begrænses eller fjernes helt.

Læs artiklen
Shitstorm på sociale medier

Shitstorm på sociale medier

Det river og rusker på de sociale medier. Små lette briser af negativ omtale af virksomheder udvikler sig hurtigere end nogensinde før. Briserne får meget nemt tilført ekstra energi gennem brugernes engagement og hurtige digitale interaktioner. Briserne bliver til storme – og nogle gange til store orkaner. Shitstormene har indtaget de sociale medier med fuld fart.

Læs artiklen

Vend shitstormen til en candystorm

15/12/2016
|

De fleste er efterhånden bekendt med begrebet ”shitstorm”. Efter den digitale udvikling er nået dertil, hvor den er i dag, og brugen af de sociale medier er blevet så stor, har en hel del virksomheder og privatpersoner oplevet at komme ud i en shitstorm. Det er potentielt meget skadeligt for omdømmet og kan have signifikante konsekvenser for virksomheden eller personens fremtidige virke.

Læs artiklen

20 ting du skal vide om Online Reputation Management

23/11/2016
|

Indledning: Hvad er Online Reputation Management?

For dem, der ikke ved, hvad Online Reputation Management (ORM) er, vil vi meget kort introducere ORM. På dansk kan disciplinen oversættes til ”håndtering af online omdømme”, dog bruges det engelske begreb for […]

Læs artiklen

Kursus om Online Reputation & Shitstorme hos KS

08/01/2016
|

Den 10. november 2015 afholdte William Atak et kursus i ”Online Reputation Management og shitstorme” hos Kommunikation og Sprog i København. På kurset deltog ca. 30 engagerede deltagere, der alle på forskellig vis er eller på sigt vil blive en professionel del af den danske kommunikationsbranche.

Læs artiklen
safeonnet

SAFEonNET® – et halvt år efter lancering

Det var både gråt, koldt og februar den dag, teamet hos ATAK A/S med store forventninger og ambitioner slog dørene op for det første bureau på verdensplan, der tilbød online beskyttelse af virksomheders omdømme. Efter at have haft ideen om det […]

Læs artiklen