I en digital verden, hvor forbrugernes stemmer har fået en platform som aldrig før, står virksomheder overfor en ny virkelighed: De kan ikke kontrollere alt, hvad der bliver sagt om dem.
I en digital verden, hvor forbrugernes stemmer har fået en platform som aldrig før, står virksomheder overfor en ny virkelighed: De kan ikke kontrollere alt, hvad der bliver sagt om dem.
Det kan være svært at vurdere, om kilderne bag visse rygter er pålidelige, eller om der er tale om misinformation, som kan forårsage alvorlig skade i samfundet. Mekanismerne bag rygtespredning og den psykologiske effekt på offentligheden er komplekse. De stammer ofte fra en søgen efter trøst, svar og retfærdighed. Sociale medier har i de sidste 20 år spillet en stor rolle i denne proces.
Kundeanmeldelser online er et vigtigt redskab for forbrugerne, når de skal overveje at købe et produkt eller en tjeneste. Anmeldelsesplatforme som Trustpilot, Google og TripAdvisor osv. er meget populære hos forbrugerne, og flere virksomheder er aktivt begyndt at bruge dem i deres marketing og kommunikation […]
Der findes flere metoder til at fjerne noget fra Google og internettet generelt. Det er forskelligt afhængig af indhold, omfang og kilde, hvilken metode man bør benytte sig af. Her giver vi dig en kort introduktion til, hvordan man kan fjerne noget uønsket fra Google.
Du har nok hørt det gamle udtryk, “dårlig omtale er bedre end ingen omtale”, men det gælder ikke i det online univers. Negativ mediedækning og medieomtale husker vi i længere tid, end vi huske positive historier. Online er det nemt for utilfredse kunder at skabe negativ medieomtale ved at dele sine holdninger og blive hørt af tusindvis af mennesker.
Hos ATAK Nordic oplever vi i stigende grad at blive kontaktet af virksomheder, der bliver kritiseret i forbrugermagasiner. Eksempelvis modtager vi henvendelser fra virksomheder, der medvirker i DRs forbrugermagasin, Kontant, eller i TV2s Operation X.
Platforme som Trustpilot, hvor kunder kan anmelde og rate virksomheder, har fået ekstremt stor indflydelse på danskernes forbrugsadfærd. Men ligesom så mange andre digitale platforme, der er drevet af brugergenereret content, kan indholdet på Trustpilot sommetider være så groft, at det kan betegnes som injurier. Det er en virkelighed, som virksomheder må og skal forholde sig til.
Falske anmeldelser på Trustpilot er et problem, som mange virksomheder døjer med i dag. Platforme som Trustpilot har til formål at gøre købsbeslutningen mere gennemsigtigt for forbrugere ved at tilkendegive andre kunders oplevelser. Gennemsigtighed kræver dog, at samme spilleregler gælder for anmelder som for virksomhed. Desværre sker det, at der laves falske anmeldelser på Trustpilot, hvilket kan have store konsekvenser for særligt små og mellemstore virksomheder.
Dårlig omtale og deciderede shitstorms kan ramme alle: virksomheder, politikere, organisationer og sågar privatpersoner. I de situationer er det afgørende, at du agerer på en bestemt måde, hvis du vil redde dit omdømme eller din forretning. Kriser – store som små – kommer jævnligt, men også uventet. Ved du, hvad du vil gøre, hvis det sker for dig? Hvad gør du, hvis hele pressen og det halve af Danmark kommer på nakken af dig?
Internetfænomenet ’Happy slapping’, der opstod i England i midten af nullerne, har fået en renæssance blandt danske unge på de sociale medier. Og selvom det måske kan lyde muntert, er der tale om en meget bekymrende tendens, hvor børn og unge udøver vold mod andre for at kunne dele videoerne online.
I starten af 2020 blev danskerne gjort bekendte med et voldsomt internetfænomen ved navn ’hurtcore’. Hurtcore er en form for ekstrem pornografi, som typisk involverer seksuel afpresning, ydmygelse, mishandling og seksuelle overgreb mod børn.
Online Reputation Management er noget, som alle bør være opmærksomme på, og som alle kan få noget ud af. Uanset om man er en almindelig privatperson eller et verdenskendt brand, er der ikke nogen vej udenom, at ens online omdømme har betydning. Med Online Reputation Management kan man selv have indflydelse på ens online omdømme og den måde, andre opfatter en på.
Er du stødt på én eller flere kritiske artikler om dig eller din virksomhed på Google? Undrer du dig over, hvorfor en kritisk artikel rangerer højt i søgeresultatet, når der søges på dit eller virksomhedens navn? Spekulerer du på konsekvenserne af kritik i en avis online? Og vil du gerne vide, hvordan du kan fjerne eller begrave en kritisk artikel i Googles søgeresultater?
Deepfake er et begreb, der er blevet brugt en del i de senere år – både på de social medier og på traditionelle nyhedsmedier. Selvom det er helt nyt, har det nemlig allerede stor indflydelse og kan få uoverskuelige konsekvenser for vores samfund og demokrati, som vi kender det i dag. Deepfake giver en helt ny dimension til fake news og gør det sværere end nogensinde at skelne mellem ægte og falskt i den konstante nyhedsstrøm. Men hvad er det egentlig, hvordan vil konsekvenserne påvirke vores samfund, og hvad kan vi gøre for at forhindre det?
Google forsøger bevidst at begrave positive historier og erstatte dem med skadelige nyheder online, påstår Donald Trump. Men snyder Google virkelig med søgeresultaterne, eller skal forklaringen på de negative historier findes et andet sted? Forstå hvordan negative historier over tid kan skabe et uopretteligt online omdømme.
I februar 2017 vandt ATAK i samarbejde med Datatilsynet en sag mod Google om fjernelse af to søgeresultater. Sagen blev ført på vegne af en kunde og havde sin start helt tilbage i 2015.
[Sextortion: Sammensætning af ”Sex” og ”Extortion”. På dansk også kaldet sexafpresning].
Den digitale tidsalder byder på nye former for kriminalitet. I dette indlæg fortæller om webcam-afpresning, hvor helt ”almindelige mennesker” og organiserede kriminelle igennem en del år har […]
Negative kundeanmeldelser er aldrig gode at have liggende. Især når man tager i betragtning, at op mod 70% (læs hele analysen her) af kunderne vil fravælge at handle hos en virksomhed, der har dårlig omtale liggende online. Derfor bør man som virksomhed aldrig ignorere en negativ anmeldelse – den rette håndtering kan nemlig gøre, at skaden begrænses eller fjernes helt.
Det river og rusker på de sociale medier. Små lette briser af negativ omtale af virksomheder udvikler sig hurtigere end nogensinde før. Briserne får meget nemt tilført ekstra energi gennem brugernes engagement og hurtige digitale interaktioner. Briserne bliver til storme – og nogle gange til store orkaner. Shitstormene har indtaget de sociale medier med fuld fart.
De fleste er efterhånden bekendt med begrebet ”shitstorm”. Efter den digitale udvikling er nået dertil, hvor den er i dag, og brugen af de sociale medier er blevet så stor, har en hel del virksomheder og privatpersoner oplevet at komme ud i en shitstorm. Det er potentielt meget skadeligt for omdømmet og kan have signifikante konsekvenser for virksomheden eller personens fremtidige virke.
For dem, der ikke ved, hvad Online Reputation Management (ORM) er, vil vi meget kort introducere ORM. På dansk kan disciplinen oversættes til ”håndtering af online omdømme”, dog bruges det engelske begreb for […]
Skal vi komme med et bud på, hvordan din opgave kan løses?
Udfyld formularen herunder, og vi vil kontakte dig snarest muligt.