SEO guide 2017 - Hvad er SEO - Søgemaskineoptimering?

SEO (Søgemaskineoptimering)

Hvad er SEO?

Denne SEO-guide er til dig, der ønsker at blive klogere på søgemaskineoptimering, og hvordan du får dit website frem i søgeresultaterne.

Men inden vi går alt for meget i dybden med, hvad du kan gøre for at søgemaskineoptimere din hjemmeside, får du her en definition af, hvad SEO er, og hvad det er godt for.

SEO er en metode til at gøre dit website mere synligt i søgemaskinerne. Teknikken fokuserer dels på en hjemmesides indhold og opsætning, også kaldet on-site SEO, dels på interne og eksterne links, også kaldet off-site SEO. Vi kommer ind på både on-site og off-site SEO i detaljer længere nede i teksten.

Søgemaskineoptimering er et kontinuerligt arbejde, da en placering i en søgemaskine er dynamisk og derfor under konstant forandring. Det nytter derfor ikke meget at give websitet en SEO-overhaling, hvis der ikke fortsat bliver arbejdet på hjemmesidens indhold, links og evne til at engagere de besøgende.
At søgemaskineoptimering er et kontinuerligt arbejde gør blandt andet, at mange mindre virksomheder outsourcer arbejdet til bureauer, der er eksperter inden for feltet. SEO kan være et tidskrævende arbejde, hvis man ikke er rutineret inden for området, og det kan ikke altid betale sig at ansætte en medarbejder til at stå for det.

Hvis man har ekspertisen, er on-site-SEO det område, der er sikrest at satse på internt i virksomheden. Store dele af off-site SEO vil dog oftest kræve et bureau/en ekstern konsulent. For begge områder gælder det dog, at man som virksomhed skal have ekspertisen og ressourcerne til at komme rundt i alle krogene for at kunne klare det selv. Fordelen ved et bureau er, at der er flere SEO-specialister ansat med forskellige kompetencer, og specialister sidder fuldtid med SEO og følger med i trends m.m. Dette giver bedre forudsætninger for at skabe en effektiv SEO-strategi, der gør en mærkbar forskel for virksomheden.

Hvis du har bestemt dig for, at du gerne selv vil forsøge dig med søgemaskineoptimering, vil vi hos ATAK gerne hjælpe dig i gang. Derfor har vi skrevet denne artikel, der giver dig en overordnet viden om, hvad der skal til, og hvor du skal lægge din tid, når du skal have søgemaskineoptimeret dit website.

Søgemaskineoptimering er et kontinuerligt arbejde

Google-opdateringer i algoritmer og filtre

Før du kommer alt for godt i gang med din SEO, er det en god idé at få et indblik i, hvad Google accepterer eller straffer, når det kommer til søgemaskineoptimering af dit website. Som bekendt bygger Googles søgemaskine på en algoritme, der gennem søgeord hjælper brugeren med at finde frem til præcis det, de leder efter. Det er nemlig vigtigt for Google, at deres brugere finder indhold af værdi på de sider, der dukker op øverst i søgeresultaterne – og brugerne dermed får en god oplevelse, så Google fortsat skal forblive brugernes foretrukne søgemaskine. Det har desværre ikke altid være tilfældet, at brugerne fik værdifulde resultater, når de benyttede sig af Googles søgemaskine. Før i tiden fandt hjemmesideejere måder at manipulere Google på, så deres sider uberettiget lå øverst i søgeresultaterne. Derfor har Google udviklet på og gjort deres algoritme mere avanceret med tiden, hvilket de blandt andet har opnået gennem filtrene Google Panda og Google Penguin samt de nylige algoritme-udvidelser Phantom og Fred.


Google Panda


Kort sagt handler Googles filter, Panda, om din hjemmesides on-site værdi. Panda blev udrullet i februar 2011 med det formål at få sider af høj kvalitet til at ranke højere på Google samt lavkvalitets-sider til at ranke lavere. Dette påvirkede især de typer af hjemmesider, der samler information fra mange forskellige kilder, ofte stjålet fra andre hjemmesider, med det ene formål at ranke højt på mange forskellige søgeord i søgeresultaterne. Google Panda vurderer bl.a., at følgende skaber dårlig værdi for brugerne: • Tynde sider – En tynd side er en side, der skaber meget lidt værdi for den besøgende. Siden skal ikke nødvendigvis være på et vis antal ord, men ret ofte giver en side med meget få ord sjældent særlig meget information. Har du mange undersider på din hjemmeside, der kun indeholder 1 til 2 sætninger, vil du næsten med garanti blive straffet af Google Panda.
Duplicate content – Der er flere forskellige slags duplicate-content, der kan skade din hjemmeside. En af dem er, hvis din hjemmeside indeholder tekst, der er kopieret direkte fra andre hjemmesider. Du kan dog også få problemer, hvis du genbruger dit eget indhold flere steder på din hjemmeside (læs mere om dette under afsnittet Duplicate Content).
Lavkvalitets-indhold – Når man publicerer indhold på sin hjemmeside, er det vigtigt, at det er indhold, Google vurderer til at være af høj kvalitet. Google har før i tiden rådet hjemmesideejere til at lægge blogindlæg/nyheder op hver dag. Men hvis det indhold, du lægger op, er af lav kvalitet, gør det mere skade end gavn (læs mere om godt indhold under afsnittet Indhold).


Google Penguin


Google-filteret Penguin blev i første omgang rullet ud i april 2012. Formålet med Google Penguin er at reducere den trust, nogle hjemmesider har opnået gennem snyd ved at skabe unaturlige links fra eksterne kilder - også kaldt spamdexing.

Kort fortalt fokuserer Google Penguin på at få hjemmesider, der før udelukkende rankede højt på baggrund af unaturlige links, til at falde i ranking til fordel for de hjemmesider, der har et højere kvalitetsindhold samt naturlige links fra ordentlige hjemmesider.

Et naturligt link fra en ekstern hjemmeside (eksternt link) kan ses som en anbefaling af din side. Hvis en velrespekteret større hjemmeside linker til din hjemmeside, giver det derfor din hjemmeside værdi og en højere trust hos Google. Linker en mindre og ukendt hjemmeside til din, vil dette også give en smule værdi, men ikke nær så meget. Linkene fra de små sider kan dog gøre en stor forskel, hvis du har mange af dem – og især spiller links fra små sider en stor rolle for din samlede linkprofil, hvis disse sider har relevans for dit indhold (Du kan læse meget mere om eksterne links under afsnittet Link Building).



Google Phantom og Fred


Google Phantom blev rullet ud start juni 2016, og er, i modsætning til Google Panda og Penguin, ikke et filter, men derimod en tilføjelse til Googles overordnede algoritme. På trods af deres forskelle minder Google Panda og Phantom meget om hinanden. Begge opdateringer har til opgave at belønne sider af høj kvalitet og straffe sider af lav kvalitet, så brugerne udelukkende ser resultater, der har værdi for dem.

Der hvor Panda og Phantom adskiller sig fra hinanden, er ved Phantoms fokus på brugeradfærd. Phantoms hovedfokus går på, at brugernes forespørgsler bliver mødt af relevante resultater, der matcher dét, brugeren leder efter. Dette har også påvirket måden, hvorpå professionelle inden for SEO arbejder med søgeord: I stedet for udelukkende at fokusere på at få implementeret et specifikt søgeord i en tekst, fokuseres der nu på at svare på det, brugerne forespørger, når de indtaster et bestemt søgeord i søgemaskinen. Det kommer vi lidt mere ind på under afsnittet Indhold.
Herudover straffer Phantom hjemmesider, der skaber en dårlig brugeroplevelse i form af click-bait og pop-up reklamer. Dette fokus på brugeroplevelsen har Phantom tilfælles med Googles seneste algoritme-opdatering, Fred, fra marts 2017. Fred går efter reklametunge sider, der sætter indtjening før brugeroplevelsen, dvs. hjemmesider, der ødelægger brugeroplevelsen gennem overdrevne mængder af reklamer. Det gælder især for websites, der samtidig har tyndt og intetsigende indhold.

Googles filtre Panda og Penguin samt Google Phantom og Fred forsøger at bekæmpe det, man kalder Blackhat SEO, hvor man manipulerer og snyder sig til en bedre placering i søgeresultaterne. Hos ATAK arbejder vi udelukkende med Whitehat SEO, og denne artikel har fokus på samme SEO-praksis. Whitehat SEO går ud på at skabe godt indhold på en hjemmeside og sørge for, at den har en optimal opsætning, der skaber en god brugeroplevelse og gør det nemmere for Google at identificere din hjemmeside, og hvad den tilbyder.

On-site SEO

User engagement


Google har med algoritme-opdateringerne Phantom og Fred gjort det klart, at de – udover godt indhold, naturlige links og en god opsætning – er begyndt at fokusere på det, der hedder User Engagement, når det kommer til at opnå en god placering i søgeresultaterne.
User engagement er en samlet betegnelse for, hvordan brugerne af dit website engagerer sig med websitets indhold – og hvor meget. Herunder hvor lang tid de besøgende bruger på dit website, hvilke sider de hurtigt går væk fra igen, hvad de klikker på, og hvor mange varer de ligger i kurven ad gangen osv.
Google er i højere grad begyndt at måle websitets værdi på baggrund af User Engagement, og det er da også oplagt, at sider, brugerne engagerer sig mere med, er bedre end dem, de ikke engagerer sig med i lige så høj grad.
Desværre kender vi endnu ikke alle Googles User Engagement faktorer, med undtagelse af nogle få Google selv har bekræftet såsom Pogo Sticking (bounces fra landingpages). Der er dog mange faktorer, som dygtige SEO-folk er ret sikre på, at Google bruger.

Disse User Engagement faktorer er bl.a.:

• Bounces fra landingpages (Pogo sticking)
• Konverteringsraten
• Nye besøgende versus tilbagevendende besøgende
• Tid der i gennemsnit bruges på websitet
• Gennemsnitlige sidevisninger pr. bruger
• Udgående link der følges
• Direkte trafik til dit website

Sådan forbedrer du User Engagement på dit website


Ovenstående data kan alle ses på Googles analyseværktøj til hjemmesider kaldet Analytics. Har du ikke en Analytics-konto endnu, kan du oprette en her. Det er gratis, og du skal bare have en Gmail for at oprette en Google Analytics-konto.

Når du har oprettet en Google Analytics-konto og fået den forbundet korrekt med din hjemmeside, kan du begynde at indsamle den data, der er interessant i forbindelse med User Engagement.
Ud fra den data, du har adgang til via Google Analytics, kan du vurdere, hvor du kan forbedre indsatsen på din hjemmeside.

Oplever du f.eks., at de besøgende hurtigt hopper væk fra en side på dit website, kan du undersøge, hvilke søgeord besøgende finder din side på, og om det er tilsvarende med, hvad din side handler om. Hvis det ikke stemmer overens, er der en stor chance for, at det er derfor, de besøgende hopper væk igen.

En anden grund kan være, at det ikke er gjort tydeligt for kunden, hvordan de tager næste skridt på hjemmesiden. Sælger du kurser, har siden om kurset måske ikke en tydelig kontaktformular eller tilmeldingsformular. Hvis det ikke er tydeligt for den besøgende, hvordan de kommer videre, er der stor risiko for, at de hopper videre til en af dine konkurrenter.

At undersøge og optimere på jeres hjemmesides User Engagement kræver, at du sætter tid og energi af til det. Men ydes der en god indsats, kan det få stor værdi for virksomheden.

Whitehat SEO går ud på at skabe godt indhold på en hjemmeside og sørge for, at den har en optimal opsætning


SEO-analyser: Søgeords- og konkurrentanalyse


Når du skal i gang med at søgemaskineoptimere siderne på dit website, er det i første omgang en rigtig god idé at foretage en søgeordsanalyse. En søgeordsanalyse går ud på at finde frem til, hvilke søgetermer brugerne søger på, når de leder efter dit produkt/din service, samt hvilke søgetermer der er de mest brugte.

Finder du frem til de mest relevante og søgte søgetermer og får implementeret dem på de relevante sider, forhøjer du også dine chancer for at blive fundet af din målgruppe. Hvilke søgetermer din målgruppe søger på, kan du blandt andet få indsigt i gennem værktøjet ”Søgerordsplanlægning” inde på Google AdWords.

Du skal dog være opmærksom på, at du, for at kunne få et ordentligt indblik i søgeordene med ”Søgeordsplanlægning”-værktøjet, skal have en Google AdWords-konto med aktive kampagner. Har du ingen aktive kampagner på din AdWords konto, vil du stadigvæk kun bruge værktøjet. Men oversigten over, hvor mange søgninger, der er for et søgeord, vil dog være langt mere diffus​. Der findes også andre værktøjer til søgeordsplanlægning, men her skal du betale for at kunne se antallet af søgninger for søgeordene.

Sådan bruger du søgeordsplanlægning-værktøjet


Tager vi udgangspunkt i AdWords’ værktøj til søgeordsplanlægning, skal du, når du er logget ind, vælge muligheden ”Værktøjer” i menuen. Derunder kan du så vælge værktøjet ”Søgeordsplanlægning”.

Når du er kommet ind på værktøjet, skal du vælge muligheden ”Søg efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori”. Her får du en boks, hvor du i første felt kan indtaste de forskellige søgetermer, du ønsker at tjekke. Hvis du sælger hundefoder, kan det f.eks. være: ”hundemad”, ”hundefoder”, ”mad til hunde”, ”foder til hunde”, ”foder hunde” osv. (sørg for at adskille søgeordene med komma).

Hvis du ønsker at se søgeresultater fra brugere i Danmark og ikke fra hele verden, skal du huske at vælge ”Danmark” under ”Land” samt ”Dansk” under ”Sprog”. Herefter er det bare at trykke ”Få idéer”.
Herefter får du en liste op med ”Gennemsnitlige antal månedlige søgninger” for de søgeord, du har tastet ind, samt en liste over andre søgeordsideer, der matcher de søgeord, du allerede har indtastet.


Bemærk at listen også viser ”Konkurrence” samt ”Foreslået bud”. Dette er dog kun relevant, hvis du er i gang med at planlægge en kampagne på AdWords. I forbindelse med en søgeordsanalyse til SEO, er det kun feltet ”Gns. antal månedlige søgninger”, der er interessant.

Under ”Gns. antal månedlige søgninger” kan du, som titlen meget godt beskriver, se, hvor mange søgninger, det enkelte søgeord har om måneden. På billedet kan det f.eks. ses at ”Hundefoder” har hele 2.900 søgninger om måneden. Sammenlignet med ”foder hund”, der kun har 10 søgninger, gør det ”hundefoder” lidt mere interessant at søgemaskineoptimere på.

Det er en god idé at gå listen med foreslåede søgeord igennem, så du kan få så mange idéer at tage udgangspunkt i som overhovedet muligt. Det er nemlig ikke altid, at det kan betale sig for dig at satse på det mest søgte/konkurrenceprægede søgeord, da det oftest også vil være det søgeord, de stærkeste af dine konkurrenter sidder på.

Ofte kan det også være en god ide at bruge ekstraordinært meget tid på søgeordsanalysen, for der kan være søgeord med lav konkurrence, der trods lav søgevolumen kan være let at få en topplacering på. Strategien varierer fra virksomhed til virksomhed. Nogle forventer hurtigt at få ROI – måske ikke særlig høj – og ønsker at bygge langsomt op, mens andre er tålmodige og har råd til at satse alle pengene på de største og mest konkurrenceprægede søgeord.

Det er nemlig ikke altid, at det kan betale sig for dig at satse på det mest søgte/konkurrenceprægede søgeord


Konkurrentanalyse


For at sikre dig, at du har en god chance for at få en flot placering på et søgeord, er det altid en god idé at lave en konkurrentanalyse.
En konkurrentanalyse kan du foretage dig i din browser, men sørg altid for at vælge inkognito-tilstand, så din historik ikke påvirker resultaterne (personificerede søgeresultater). Google er nemlig rigtig god til at huske, hvad du har søgt på tidligere og vil ofte bytte om på de reelle placeringer i søgeresultaterne, hvis den ved, at du tit besøger en af siderne, der matcher søgeordet. Du kan også benytte dig af ATAKs Search-værktøj, der ligesom inkognito ser bort fra din historik, når du søger. Værktøjet giver dig mulighed for at indsnævre søgningen til udelukkende at vise søgeresultater fra et bestemt land eller sprog.
Når du har valgt inkognito-tilstand eller ATAKs search-værktøj, taster du det første søgeord ind og klikker ”Søg”.
Er der mange stærke konkurrenter på hele side 1 (vurder ud fra virksomheden, eksistensen, indholdet/mængden, backlinks osv.), og er søgeordet i titlen/er titlen godt udfyldt/udnyttet osv., vil det typisk betyde, at der er høj konkurrence. Viser søgeresultaterne derimod det modsatte, er søgeordet straks meget mere interessant for dig.

Eksempel:

Hundefoder: 2.900 søgninger
Søgeord i titel
Konkurrenter: Maxi Zoo, PetWorld

Hundemad: 1.900 søgninger
Søgeord i titel
Konkurrenter: ZooPlus, Rigtighundemad.dk
Punkterne, du kan vurdere dine chancer ud fra, er:

- Er søgeordet i titlen?
- Er der skrevet en unik meta description, og er den relevant?
- Er URL’en fin (god) eller for lang og rodet (dårlig)?
- Indeholder siden en fyldestgørende tekst, der svarer på det, brugeren leder efter?
- Er teksten godt skrevet eller fyldt med fejl?
- Er websitet responsiv (tilpasser det sig mobiler og tablets)?
- Er der en H1’er samt andre H-tags (overskrifter) på websitet (eller mangler den)?
- Hvad er deres keyword density - bruges søgeordet for mange gange i teksten?
- Har billederne ALT-attributter?
- Har virksomheden eksisteret længe?
- Har domænet eksisteret længe/har der længe været en hjemmeside på domænet?
- Er der mange indgående links til domænet?
- Har virksomheden mange mentions?


Til at undersøge disse punkter på din konkurrents website på en nem og overskuelig måde, kan du blandt andet benytte dig af browser-udvidelsen SEOQuake, der kan fås i både Mozilla FireFox og Google Chrome. Ved brug af SEOQuake’s ”page info” og ”diagnosis” får du et hurtigt overblik over konkurrentens SEO-titel, meta description, keyword density samt h-tags og alt-tags. Om siden er responsiv, kan du selv tjekke ved at se, om websitet tilpasser sig, når du minimerer browser-vinduet. Ud fra ovenstående søgeords- og konkurrentanalyse kan du få et godt indblik i, hvilke søgeord der er værd at satse på på dit website, inden du går i gang med at implementere.

SEO-struktur

Når du har udvalgt søgeordene, og du skal have dem implementeret på dit website, er det vigtigt, at du har SEO-strukturen i menuen og på resten af websitet i orden. Kloge hoveder siger, at jo mere specifikke søgninger kunderne laver (f.eks. ”sort kaffekande fra Bodum” vs. ”kaffekande”), jo tættere er de på en konvertering, og det er blandt andet med dét i tankerne, at du skal opbygge SEO-strukturen på dit website. Du skal kort sagt sørge for, at dit website både dækker de generiske søgninger og de mere specifikke søgninger.

Et eksempel er, hvis du sælger lamper, så vil første trin være en side, der overordnet omhandler lamper. Det kan f.eks. være forsiden.
Næste trin vil være mere specifikke kategorisider såsom bordlamper, loftlamper, gulvlamper, pendler, væglamper osv. På tredje trin kan det være, at du deler kategorierne op i brands, så du f.eks. får Louis Poulsen væglampe, Le Klint væglampe, Verner Panton væglampe osv. Et fjerde trin kan være at inddele kategorierne yderligere i farver.

Det er selvfølgelig ikke alle slags forretninger, hvor det giver mening at lave så grundig en SEO-struktur på, men langt hen ad vejen er det en god idé at skabe en nem og overskuelig SEO-struktur på din hjemmeside. Det skaber nemlig en god repræsentation i søgemaskinerne, af det du tilbyder på dit website. Det er selvfølgelig også værd at tage med, at Google foretrækker websites, der har en god og overskuelig struktur.

jo mere specifikke søgninger kunderne laver, jo tættere er de på en konvertering


URL’er

Når du opretter disse kategorisider og undersider, skal du have URL’erne i baghovedet. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvad URL-adressen hedder. Mange laver den fejl, at de lader deres CMS-system generere URL-adresse (permalinket), når de opretter en ny side. Det er nemlig ikke alle CMS-systemer, der er lige gode til det, hvilket resulterer i lange uoverskuelige URL-adresser fyldt med tal og tilfældige bogstaver. Og hvis der er noget, Google ikke kan lide, så er det ulæselige, rodede og uoverskuelige URL-adresser.

Bets practice er, hvis URL-adressen indeholder navnet på produktet/søgeordet i fokus. Det kan f.eks. være /vaeglampe eller /vaeglampe-le-klint-sort. Det har de fordele, at URL’en er nemmere at huske, hvis en bruger vil vende tilbage på et senere tidspunkt, det ser mere professionelt ud, søgeordet er implementeret, og derfor giver det point hos Google.
Et CMS-system som Wordpress er selv i stand til at oprette ordentlige URL-adresser, da de ofte genererer dem på baggrund af den titel, du har givet siden. Sidens titel vil ofte indeholde produktets navn/søgeord, hvilket, som nævnt ovenfor, også er relevant for URL-adressen. En side-titel kan dog i nogle tilfælde være lang, hvorfor det stadigvæk er en god tommelfingerregel at holde styr på dine URL-adresser, selvom du har et Wordpress-site.

Hvis du ændrer en URL, så er det meget vigtigt, at du samtidig laver en 301 redirect for at videreføre den styrke, som siden allerede har opbygget. En 301 redirect fortæller samtidig Google, at det er en permanent ændring af URL’en. Hvis du kun midlertidigt ønsker at ændre URL’en, kan du i stedet lave en 302 redirect, men det er vigtigt, at du benytter dem behørigt. Læs mere om vigtigheden af redirects her.

Æ, Ø og Å


Når du arbejder med dine URL-adresser, skal du tage hensyn til tegnene Æ, Ø og Å. Du skal undgå at inkorporere dem i dine URL-adresser. Det skal du blandt andet lade være med, fordi ikke alle browsere kan finde ud af at fortolke det. I stedet skal du benytte dig af:
- Aa i stedet for Å
- Ae i stedet for Æ
- Oe i stedet for Ø


Det samme gælder selvfølgelig for dit domænenavn.

Og så er det ellers bare at komme i gang med opbygge en god SEO-struktur.

URL

Indhold



Nu er vi nået til det punkt, hvor det søgemaskineoptimerede indhold til dit website skal udformes. Det er her, du skal tage udgangspunkt i dit søgeord, men det betyder selvfølgelig ikke, at du bare skal smide det ind i teksten, hvor end der er mulighed for det.
Før i tiden gik Google og SEO-faglige meget op i keyword density, når der skulle udformes en SEO tekst. Keyword density er procenttallet for, hvor ofte et søgeord bruges i en tekst i forhold til tekstens længde.
Nogle anbefalinger lød dengang på, at helt op til 5% af teksten skulle indeholde søgeordet. Men prøv at forstille dig, hvor irriterende den tekst vil være at læse – og det sælger altså ikke.
Heldigvis er keyword density ikke noget, du skal gå op i længere. Google er i stedet begyndt at fokusere på LSI (Latent Semantic Indexing). I modsætning til Keyword density, der fokuserede på gentagelsen af et søgeord, handler LSI også om synonymer og relaterede ord.
I stedet for udelukkende at fokusere på dit søgeord kigger Google nu på hele dit indhold, og hvilke ord du bruger udover dit søgeord.
Når du skal skrive en SEO-tekst, skal fokus derfor være på at skrive en relevant tekst om produktet/servicen, du sælger, der giver brugeren værdi. Teksten skal indeholde få gentagelser af søgeordet og så ellers synonymer og andre ord, der relaterer sig til dit produkt/service.
Husk at ’Content er King’, når det kommer til at få en god placering i søgeordsresultaterne – bare spørg Google Panda og Google Phantom.

Opsætning


Længden på din tekst har, som Google Panda lærte os, også en relevans for søgemaskineoptimering. Præcis hvor lang en tekst skal være for ikke at blive opfattet som ”tynd”, er meget omdiskuteret og ikke til at definere, da det i stor stil kommer an på konkurrencen. Det er dog bredt accepteret, at en informations-/service-side ved lav eller måske endda ved middel konkurrence er acceptabel ved en længde på mindst 300-400 ords længde, mens en produkt-tekst på en webshop er acceptabel ved minimum 100-150 ords længde.

Der er som sådan ikke nogen grænser for, hvor lang teksten må være, men det er klart, at både en for kort og en for lang tekst hurtigt kan komme til at ødelægge brugeroplevelsen. Når du skriver tekster til web, skal du være opmærksom på, at brugerne generelt er utålmodige og hurtigt vil have den information, de er på udkig efter. Derfor er det også vigtigt, at du gør det nemt for dem at finde informationen. Det kan du blandt andet gøre ved at lave en overskuelig opsætning af din tekst.
En overskuelig opsætning involverer bl.a.:
• Korte sætninger
• Mellemrum mellem afsnit
• Overskrifter mellem afsnit
• Bulletpoints ved opremsninger
• Interne links i teksten, når relaterede produkter nævnes
• Relevante billeder, infografik og/eller videoer
• Call to action, der hvor du ønsker at brugeren udfører en handling

Headings

Overskrifter og underoverskifter i indholdet på hjemmesiden kaldes også for headings. Når du laver en overskrift, er det vigtigt at overskrifterne markeres med et h-tag (heading-tag). Således fortæller du Google og dennes robotter, at der er tale om en overskrift. Hvis du ikke gør det, vil Google højst sandsynligt læse din tekst som én lang tekst, og dette ses ikke som særlig brugervenligt.

En overskrift skaber ikke kun overskuelighed, men også opmærksomhed. Derfor bruger Google det, der står i overskrifterne, til at få en indikation om indholdet på siden.

Det er derfor også vigtigt, at du får søgeordet og synonymerne med i dine overskrifter og i nogle af underoverskrifterne.

Når du laver overskrifter, skal du være opmærksom på at bruge h-tags korrekt. Første overskrift på siden bør altid være H1. Dette er hovedoverskriften, der overordnet fortæller, hvad siden handler om. Derfor må der ikke være mere end én H1’er (hovedoverskrift) på en side. Vær opmærksom på, at mange CMS-systemer automatisk gør den titel, du har givet siden, til en H1’er.

Efter H1 kommer H2, H3, H4, H5 og H6. Om du vælger at bruge alle headings, er dit eget valg, men du bør altid bruge dem i hierarkisk rækkefølge. Dvs. at du bør undlade at springe en af dem over, men det er dog vigtigt, at du ikke lader denne regel gå ud over opsætning og design af siden.

I stedet for udelukkende at fokusere på dit søgeord, kigger Google nu på hele dit indhold



Interne links i teksten

Når du skriver indholdet til dine sider, er det en rigtig god idé, at du gør dig tanker om, hvilket andet indhold på dit website, den besøgende kan være interesseret i. Er det oplagt, at den besøgende også kunne være interesseret i et andet emne på dit website, burde du linke til det i teksten.
Et eksempel kan være, at din virksomhed hjælper private med at bekæmpe skimmelsvamp. Derfor har du skrevet et indlæg om, hvordan man skal forholde sig, hvis man har skimmelsvamp i hjemmet. I sådan et tilfælde er det en rigtig god idé at lave et link i teksten til den side, hvor den besøgende kan læse mere om fx andre steder i hjemmet, hvor der typisk også opstår skimmelsvamp. Det er ligeledes en gode ide at linke til en konkret side, hvor du uddyber din service, da den besøgende potentielt søger informationen, fordi vedkommende selv har skimmelsvamp i hjemmet.
Har du ovenstående i tankerne, hver gang du skriver tekst til en side eller et blogindlæg på dit website, gør du det nemmere for dine besøgende at navigere rundt på den del af dit website, de er interesserede i. Det øger værdien for dine besøgende, og det kan Google godt lide.

Interne links i teksten


Når du skriver indholdet til dine sider, er det en rigtig god idé, at du gør dig tanker om, hvilket andet indhold på dit website, den besøgende kan være interesseret i. Er det oplagt, at den besøgende også kunne være interesseret i et andet emne på dit website, burde du linke til det i teksten.
Et eksempel kan være, at din virksomhed hjælper private med at bekæmpe skimmelsvamp. Derfor har du skrevet et indlæg om, hvordan man skal forholde sig, hvis man har skimmelsvamp i hjemmet. I sådan et tilfælde er det en rigtig god idé at lave et link i teksten til den side, hvor den besøgende kan læse mere om fx andre steder i hjemmet, hvor der typisk også opstår skimmelsvamp. Det er ligeledes en gode ide at linke til en konkret side, hvor du uddyber din service, da den besøgende potentielt søger informationen, fordi vedkommende selv har skimmelsvamp i hjemmet.
Har du ovenstående i tankerne, hver gang du skriver tekst til en side eller et blogindlæg på dit website, gør du det nemmere for dine besøgende at navigere rundt på den del af dit website, de er interesserede i. Det øger værdien for dine besøgende, og det kan Google godt lide.

Titeltag

Titeltag (kaldes også for SEO title eller bare title) er den tekst, du får, når du holder din mus henover fanen på den side du besøger, som på eksemplet neden for.


Det er samtidig også den overskrift, der vises og klikkes på i søgeresultaterne, når din side matcher en brugers søgning.


Din sides titeltag kan have en længde på op til 65 anslag/tegn inkl. mellemrum.


Bliver den længere en 65 anslag/tegn, er der ikke garanti for, at hele sætningen bliver vist i søgeresultaterne. Titlen har betydning for din SEO, da den oplyser søgemaskinerne om sidens emne. Samtidig giver den brugeren et hurtigt indblik i, hvad de finder, hvis de klikker på din side.

Derfor er det værd at tænke over, hvad der skal stå på den begrænsede plads, så brugeren vælger din hjemmeside. Kort sagt skal din titel være nøjagtig, sigende og gerne indeholde en call to action, der opfordrer brugeren til en handling. Det kan f.eks. være ”Titanic dvd – Køb dit eksemplar online her”.

Google lægger vægt på, hvad der står i din SEO titel. Det er derfor en god idé at have det søgeord, du har valgt til siden, med i titlen. Det er samtidig ikke helt ligegyldigt, hvornår du nævner søgeordet.

Undersøgelser har vist, at Google belønner sider, der har søgeordet stående forrest i titeltag. Ovenstående må dog ikke komme i vejen for, at din SEO titel bliver god og kvalitativ.

Meta Description


En meta description er en kort opsummering af indholdet på den pågældende side. Det er en bagvedliggende beskrivelse og kan derfor ikke ses af en, der besøger din side. Du kan dog typisk se og rette i den, når du er logget ind på din hjemmesides backend.

Meta description bliver vist under titletag i søgeresultaterne, og den kan være op til 155 anslag lang inkl. mellemrum.



En meta description skal ses som en opsummering af din side, der har til formål at blive vist i søgemaskinerne. Ligesom med din sides titeltag er det vigtigt, at din meta description er god. Men hvor din sides titletag skal fange brugernes opmærksomhed, skal din meta description yderligere overbevise dem om at vælge din side.

I modsætning til titeltag har søgeord i meta descriptions ingen betydning for din placering i søgemaskinerne. Har du søgeord med i beskrivelsen, vil søgeordet dog blive fremhævet, når en bruger søger på det, ligesom det vil stjæle opmærksomheden fra konkurrenterne, hvilket vil motivere flere til at klikke.

Det er dog ikke altid den meta description, du har skrevet, der bliver vist. Hvis en bruger har brugt en søgefrase, der er nævnt på din side, men ikke i din meta description, kan Google finde på at erstatte teksten, der indeholder søgefrasen, med din meta description. På den måde sikrer Google, at brugeren finder det, vedkommende søger. Heldigvis er Google rigtig dygtig til at sikre, at teksten stadigvæk giver mening.

Strukturerede data


Strukturerede data, også kaldet rich snippets, er ekstra information, der vises sammen med din meta description i søgeresultaterne. Disse informationer kan være kontaktinformationer, anmeldelser af et produkt eller en service, priser på et produkt, kalorier i en opskrift eller links til relaterede emner på samme website. Rich snippets kan se ud som på dette eksempel:



Herhjemme er der endnu ikke mange, der er begyndt at benytte sig af strukturerede data. Det kan derfor have en stor fordel i forhold til SEO, i den forstand at du både skiller dig ud over for Google og brugerne. Derudover har det vist sig i de fleste tilfælde at øge klikraten med hele 30%, og det er jo værd at tage med.
Med strukturerede data fortæller du Google, præcis hvad din hjemmeside indeholder af informationer. Det gør du ved at opmærke tekst og billeder på dit website ved hjælp af det, der hedder semantisk mark-up. Det er altså din hjemmesides HTML, du skal opmærke. Semantisk mark-up er det, der gør, at Google er i stand til at forstå din hjemmesides information og benytte det i søgeresultaterne.
Google har været så flinke på deres support-side at lave en lille guide til, hvordan du får sat strukturerede data op på dit website. Den kan du se her!

Meta Keywords


Meta Keywords er en metode, Google brugte i den spæde start til at forstå, hvad de enkelte sider handlede om. Dengang var Meta Keywords en af de eneste faktorer, søgemaskinerne kiggede på, når siderne skulle placeres i søgemaskineresultaterne. Dette var før, SEO blev en kunstart i sig selv, og det var derfor langt simplere at opnå en god placering i søgeresultaterne. I dag skal der langt mere til for at opnå en god placering, da søgemaskinerne har udviklet sig nok til, ud fra indholdet, at kunne vurdere, hvad siderne omhandler.

I nogle kredse diskuteres det stadigvæk, om Meta Keywords har en værdi, eller om det er værd at blive ved med at benytte sig af, hvis nu Google skulle finde på at bruge dem som signal igen. Dette er dog højst usandsynligt. Meta Keywords kan dog opfattes som et vigtigt element for læsevenligheden af siden, da meta data er det første, Google læser på din side. På den anden side kan det også give dine konkurrenter nys om, hvilke søgeord du satser på.

I stedet bør der tænkes i termer, som er med til at sætte kontekst for sidens indhold og ikke nødvendigvis de(t) eksakte søgeord.

Alt Tag


Et alt-tag, også kaldet alternativ tekst, er et tag, som man oprindeligt brugte til at forklare svagtseende, hvad et billede viste. Google læser dog også billedet, og derfor har alt-tags en betydning for din SEO.

Google læser dit billedes alt-tag, fordi de endnu ikke har perfektioneret afkodning af billeder. På trods af at Google er blevet betydeligt bedre med årene, har de stadigvæk et stykke igen. Google læser derfor billedernes alt-tags, så de kan forstå, hvad billedet handler om.

Faktisk er der to måder, hvorpå du kan fortælle Google, hvad dit billede handler om. Den ene metode er som nævnt alt-tagget og er den, som søgemaskinerne lytter mest til. Den anden metode er billedets titel.

Hvor alt-tagget beskriver, hvad billedet viser, fortæller titlen, hvad det, der er på billedet, hedder.

Udnytter du disse to metoder, fortæller du altså Google, hvad dine billeder på websitet handler om. Det gør både din side mere relevant og forøger dine chancer for en høj placering i Googles billedsøgningsresultat.

Video


Der er flere grunde til at benytte sig af videoer som indhold på dit website. En af dem relaterer sig til det tidligere afsnit i artiklen User Engagement. Brugerne har nemlig større tendens til at engagere sig i en video end i en tekst. Derfor bruger de som regel også længere tid på en side, der har en video tilknyttet, og som nævnt i afsnittet om ”User Engagement” belønner Google websites, der er i stand til at engagere sine brugere.

Herudover viser undersøgelser, at en video kan være med til at optimere din konverteringsrate. Det gælder især videoer, der viser, hvordan et produkt skal bruges, eller hvad en service indebærer. Samtidig skaber du en større tillid til din virksomhed, når du giver brugerne mulighed for at se dit produkt i brug, og allerede dér forhøjer du dine chancer for et salg.

Har du dine egne videoer på YouTube, kan du også få vist dine videoer i selve søgeresultaterne sammen med dit website, og på den måde optage flere pladser i søgeresultaterne.

For at opnå det, skal du også tænke søgeordsanalyse og SEO-optimering ind i dine videoer, der ligger på YouTube. Det gør du bl.a. ved at skrive en god video-titel og -beskrivelse, der relaterer sig til det søgeord, videoen matcher. Derudover er det også vigtigt, at du i videoens beskrivelse linker til den side, videoen ligger på på din hjemmeside. Og så er det ellers bare at komme i gang med at dominere Googles søgeresultater.

Duplicate Content


Som vi allerede har været inde på under afsnittene om Google Panda og Google Phantom, straffer Google dit website, hvis du har duplicate content på dine sider. Det gør de blandt andet fordi, at det fortæller dem, at du ikke har gjort noget særskilt for at gøre dit website unikt og værdifuldt for dine besøgende. Nogle af årsagerne til duplicate content kan nemt undgås ved, at du bruger din sunde fornuft, mens andre årsager til duplicate content kræver en større forståelse for dit websites opsætning. Herunder kommer vi ind på, hvad der kan være årsag til duplicate content på dit website, og hvordan du undgår det.

Ekstern duplicate content


Ekstern duplicate content er nok den mest berygtede form for duplicate content, og derfor er det også den, flest er opmærksomme på at undgå. Kort sagt opstår der ekstern duplicate content, hvis man kopierer tekst direkte fra en anden hjemmeside og lægger det over på ens eget. Det kan også opstå, hvis du f.eks. genbruger tekst fra dit website på din virksomhedsprofil på Facebook. Denne form for duplicate content undgår du selvfølgelig ved at undlade at tage tekst fra andres hjemmesider, eller at genbruge din egen tekst på flere medier. Der er ingen nem udvej – dit indhold skal altid være unikt. Der er dog enkelte undtagelser. Et eksempel kan være, hvis der er blevet skrevet en artikel om din forretning, som du ønsker at lægge op på dit website. I sådan et tilfælde er der en måde at undgå at blive straffet for duplicate content, selvom artiklen også ligger på udgiverens website.

Måden, du undgår det på, er ved at benytte dig af det, der hedder et canonical-tag. Et canonical-tag fortæller Google, hvilken version af teksten der er den oprindelige. Når det er dig, der låner artiklen, er det dit job at indsætte et tag på siden, der fortæller, hvilken URL den oprindelige tekst ligger på. På den måde undgår du at blive smækket for duplicate content af Google. Du kan læse mere om, hvordan du opsætter et canonical-tag her.

Intern duplicate content


Son navnet afslører, handler intern duplicate content om indhold, der går igen flere gange på dit eget website. Nedenfor er listet de mest almindelige årsager til intern duplicate content.



Dovenskab

En af de mest almindelige årsager er god gammeldags dovenskab, hvor man vælger at genbruge flere afsnit i en tekst flere steder på ens website.
Der er ingen vej udenom, når det kommer til indholdet på dit website. Det er simpelthen så vigtigt, at dit indhold er unikt, informerende og godt skrevet. Med det sagt gør det selvfølgelig ikke noget, at enkelte sætninger går igen flere steder på sitet.
Så længe Google kan se, at du har lagt et godt stykke arbejde i at give dine besøgende værdi, når de besøger dit website.

Http/https - Flere versioner af én hjemmeside

Har du et website eller en webshop, der behandler transaktionsoplysninger, har dit website sikkert HTTPS, der er en krypteret udgave af HTTP. HTTPS er essentielt, hvis man behandler fortrolige oplysninger på sit website såsom kreditkortoplysninger.

Alle websites starter som udgangspunkt med HTTP. HTTPS skal tilkøbes. Når du skifter til HTTPS, opstår der automatisk en ny version af din hjemmeside, hvilket vil sige, at dit website både eksisterer som HTTP og HTTPS.

Problemet her er, at mange glemmer at omdirigere HTTP versionen af hjemmesiden til HTTPS. Og så opstår der intern duplicate content. Når du skifter, er det derfor vigtigt, at du opretter redirects fra HTTP-versionen til HTTPS-versionen. Bemærk at disse redirects skal være af typen 301.

Det samme gælder for websites, der både eksisterer med og uden www og har gjort det over længere tid, hvor der er links til begge. Her skal du bestemme dig for, hvilken version der er den foretrukne og herefter oplyse Google om det via Search Console konto. Du skal samtidig sørge for at få lavet en fuld 301-omdirigering af den fravalgte version og alle dens undersider. Læs mere om, hvordan du oplyser Google om dit foretrukne domæne.
Kategorisering/Sortering

Mange webshops har deres produkter delt op i kategorier, hvilket tillader deres brugere at sortere i produkterne efter pris, mærke, type osv. For hver sortering, der kan foretages, opstår der ofte en ny URL, og i Googles øjne har denne ”sorterings”-URL præcis det samme indhold som den URL, du startede på.

Et eksempel på en sorterings-URL kan f.eks. være:

/kjoler/?price_to=2533 Hvor den originale adresse er:

/kjoler

Når man sorterer på et website, forbliver indholdet stadigvæk det samme, med undtagelse af hvilke varer man får vist først. Fordi indholdet stadigvæk er det samme, vil der altså eksistere flere URL’er på dit website med samme indhold, og det tæller som duplicate content.

For at bekæmpe denne form for duplicate content, kan du også her benytte dig af canonical-tags. Sørg for at sætte tagget, der fortæller, hvilken af siderne der er den ”rigtige”, ind på alle de vedrørte sider. Du finder et link til, hvordan du opsætter et canonical-tag, under afsnittet Ekstern Duplicate Content.

En anden løsning kan være at sætte sorteringen til at ske ”client side”, hvilket gør, at URL’en ikke ændrer på sig, når der foretages en sortering. Dette kan de fleste udbydere af shopsystemer hjælpe med at få sat op.
Paginering/Sideinddelt indhold

Hvis du har et website, der har meget indhold på en side (det kan f.eks. være en nyheds-side), eller en webshop, der har mange varer, kan det være, at du har valgt at fordele indholdet eller varerne over flere sider. Dette kaldes paginering og kan se således ud i bunden af en side:



Når du har paginering på en side, vil teksten, du har skrevet til side 1, også befinde sig på side 2, 3, 4 osv., da det, ligesom det var tilfældet med ”Kategorisering/Sortering”, kun er de varer, du får vist, der ændrer sig, når du klikker videre til næste side. Dette bevæger sig også ud i duplicate content, og det skal der gøres noget ved.

I dette tilfælde har Google (og andre søgemaskiner) et tag, der kan hjælpe dig med at forhindre, at paginering bliver set som duplicate content. Dette tag hedder rel=next – rel=prev og løser problemet med duplicate content som følge af paginering. Du kan læse mere om tagget, og hvordan du får det implementeret korrekt, her.

Andet duplicate content


På webshops opstår der også hurtigt duplicate content, hvis det samme produkt findes i flere variationer eller farver. Sælger du sokker, har du måske oprettet en side for hver farve, den enkelte sok findes i. I sådan et tilfælde er der ikke meget nyt, der kan skrives på hver side, da sokkerne, med undtagelse af farven, er magen til hinanden. Derfor ender mange af den slags sider med at have præcis samme beskrivelse/tekst, og det giver duplicate content.

Ligesom det var tilfældet med ”Kategorisering/Sortering”, løses dette problem ved at vælge en af siderne til at være den oprindelige og fortælle Google det med et canonical-tag.

Websitets hastighed

En hjemmesides hastighed har indvirkning på, hvor hurtigt undersider loader, når en bruger og Googles bot besøger webstedet. Og en langsom hjemmeside vil påvirke dine placeringer, da Google opfatter det som lav brugervenlighed.

En hjemmesides load-hastighed påvirkes af mange faktorer, men først og fremmest er det kodestruktur, scripts og hvor mange lokale og eksterne forespørgsler, browseren skal igennem for at vise din side korrekt.

Herudover betyder en langsom side, at den tid og energi (crawl budget), som Google dedikerer til crawl af din side, kan blive begrænset. Derfor kan et langsomt website også være skyld i, at sider dybt i hierarkiet ikke bliver besøgt eller indekseret. Læs mere om, hvordan Googles crawl-budget fungerer her. Site speed
Til sidst har hjemmesidens hastighed også indvirkning på brugeroplevelsen. Undersøgelser viser, at de besøgende hopper hurtigere væk fra hjemmesider, der er lang tid om at loade siderne. Det påvirker din hjemmesides ”bounce rate”, hvilket vi også har været inde på tidligere under afsnittet User Engagement, og det fortæller Google, at din hjemmeside trænger til nogle forbedringer. Der findes flere gratis værktøjer, hvor du kan tjekke din hjemmesides load-hastighed. En af dem er Googles eget PageSpeed Insight, , der giver dig et indblik i, hvordan dit website performer på henholdsvis mobil og desktop. Herudover kommer værktøjet med forslag til, hvad du kan gøre for at løse problemet, hvis dit website viser sig at være for langsomt. Dog har dette værktøj en tendens til at komme med anbefalinger, som kan være at implementere på et normalt fungerende website med masser af multimedielt materiale.

Derfor anbefaler vi, at man benytter et andet godt værktøj: Pingdom Website Speed Test. Dette giver et mere detaljeret indblik i hvad der påvirker din hjemmesides load-hastighed, og præcis hvor du kan foretage forbedringer.

I det følgende vil vi komme ind på de mest almindelige fejl, der kan medvirke til at trække hastigheden på din hjemmeside ned.

HTML, CSS og JavaScript der fylder for meget


Fylder hjemmesidens kode unødigt meget, kan det være en af grundene til, at din hjemmeside er for langsom. I dag er de fleste websites styret af et CMS, hvilket gør det svært at rydde manuelt op i koden – især hvis man vil beholde muligheden for at kunne opdatere tema, plugins og diverse moduler.

Dog kan du sørge for, at JavaScript og CSS fylder så lidt, det er muligt, i HTML-koden ved at tænke over, hvilke funktioner du ikke benytter og udskrive disse på PHP niveau, så de ikke fylder unødvendigt meget i HTML-koden. Det er en rigtig god idé at samle alt JavaScript i én fil og alt CSS i én fil, hvis du selv udvikler designet og skriver HTML’en. Dette vil minimere antallet af forespørgsler i koden. Du kan derudover også mindske CSS og scripts med ”minify”, men pas på at dette ikke påvirker din hjemmesides funktionalitet. Du kan få hjælp til dette vha. følgende værktøjer: Javascript Minifier og CSS Minifier

For mange interne redirects


Hver eneste gang en af dine sider redirecter til en anden side på din hjemmeside, skal den besøgende vente ekstra tid på, at http-forespørgslen går igennem. Her kan du med fordel eliminere unødige interne redirects, hvor det kan lade sig gøre. Det er antallet af denne type redirects, der definerer hvor stor en forskel at rette disse kan give. Er det minimalt, er der andre ting, som er mere værd at bruge ressourcer på.

Et oplagt sted at starte er på sider, hvor du linker til en gammel URL-adresse. Sørger du for at ændre dette link til den nye URL-adresse – i stedet for den gamle, der redirecter – slipper du for en ekstra http-forespørgsel, der gør hjemmesiden langsommere for dine besøgende.

Du benytter dig ikke af browser caching


Browsere er i stand til at cache rigtig meget information om din hjemmeside (billeder, JavaScript-filer og meget mere), så det ikke bliver nødvendigt for den at loade hele websitet forfra, næste gang den bruger den respektive fil. Dette reducerer også antallet af http-forespørgsler. Bemærk at dette selvfølgelig ikke gælder for den besøgendes første besøg på siden, men først når den cached fil skal hentes igen.

Du kan i de fleste tilfælde indstille, hvor lang tid hjemmesidens information skal være cached. Det gør du ved at indsætte ”expire headers” ind på billede-, CSS- og JavaScript-filer. Så behøver hverken søgemaskinerne eller browserne at reloade alt indholdet på hjemmesiden, før cachen udløber igen. Medmindre din hjemmeside ofte ændrer design, er et år - eller 31557600 sekunder - den typiske standard.

Langsom webserver


Din webservers hastighed er primært påvirket af, hvor mange ressourcer, der er til rådighed på serveren, hvilket bestemmes af serverens hardware og software. Mange hosting-virksomheder er i færd med at opgradere begge dele, hvilket kun kommer kunderne til gode, men hvis du benytter en shared webserver, skal du være klar over, at andre webhoteller på samme webserver kan påvirke din hjemmesides load-hastighed.

Der er ikke meget, du kan gøre ved din webserver udover at kontakte din udbyder og spørge til din webservers hastighed eller skifte udbyder.

Du skal også være opmærksom på, at en langsom database-server også kan have indflydelse på din hjemmesides load-hastighed. Dette er dog kun aktuelt, hvis din hjemmeside er bygget til at kalde indhold fra databasen, hvilket er typisk for en hjemmeside, som benytter CMS såsom WordPress.

Websitets billeder fylder for meget


En af de mere typiske årsager til langsom load-tid er billeder, der ikke er komprimeret eller beskåret til formålet og derfor oftest fylder alt for meget. I sådan et tilfælde er det vigtigt, at du får optimeret dem ved at reducere deres størrelse og komprimeret dem, hvilket man i de fleste tilfælde ikke kan se med det blotte øje.

Herudover kan du benytte dig af CSS sprites til at skabe skabeloner for billeder, du ofte benytter dig af på din hjemmeside – f.eks. knapper og ikoner. CSS sprites sætter din billeder sammen til et stort billede, der loader på en og samme tid, men viser kun det udsnit, du har sat den til at vise på de enkelte sider. Dette sparer din hjemmeside for en masse http-forespørgsler, da dine besøgende ikke længere skal vente på, at forskellige billede-filer loader. Læs her hvordan du opsætter CSS sprites.

Mobilvenlighed


En mobilvenlig hjemmeside kaldes også for en responsiv hjemmeside og betyder kort sagt, at hjemmesiden tilpasser sig den enhed, brugeren besøger hjemmesiden med. Er det en smartphone, tilpasser hjemmesiden sig smartphonens skærm. Er det en tablet, tilpasser hjemmesiden sig dens skærm osv.

Med en responsiv hjemmeside sikrer du dig, at dine besøgende stadig kan navigere rundt på din hjemmeside og læse hjemmesidens indhold, uanset hvilken enhed de besøger din hjemmeside med.

Google har længe belønnet mobilvenlige hjemmesider med bedre placeringer i søgeresultaterne til sammenligning med ikke-mobilvenlige hjemmesider. Tilbage i april 2015 udvidede Google deres brug af mobilvenlighed som ranking-signal, hvilket betyder, at mobilvenlighed fik signifikant betydning for SEO.

En undersøgelse fra 2015 viser også, at hele 79%, der, via deres smartphone eller tablet, lander på en ikke-responsiv hjemmeside, hurtigt går tilbage til søgeresultaterne igen. Ikke nok med det, så er hele 74% mere tilbøjelige til at vende tilbage til en responsiv hjemmeside. Undersøgelsen er som nævnt tilbage fra 2015, hvor mere end 50% af søgningerne på nettet blev foretaget via smartphone eller tablet. I dag kan det kun forventes, at tallene er steget. Så hvis du stadig ikke har fået en responsiv hjemmeside, er det bare at komme i gang med at få foretaget en opdatering.

AMP-sider


Det nyeste inden for mobilvenlighed hos Google er AMP. AMP står for Accellerated Mobile Page og er et mobile format, Google introducerede tilbage i 2016, der nu er blevet en realitet. Formålet med Accellerated Mobile Pages er at øge hastigheden på sider, der besøges af mobile enheder. Det fungerer således, at der skabes ”lettere” versioner af allerede eksisterende sider på din hjemmeside. Meningen med disse lettere versioner er, at de indeholder meget få elementer sammenlignet med desktop-versionen, hvilket gør dem i stand til at loade 10 gange så hurtigt, så de besøgende opnår en bedre brugeroplevelse. AMP er Googles eget projekt, og de hoster selv AMP-versionen af dit website, hvilket er med til at gøre, at undersider kan loade meget hurtigt.

Hvis du benytter WordPress, kan du nemt oprette AMP-sider vha. plugins. Har du et andet CMS, kan du læse, hvordan du opsætter det i dit HTML her. Herudover skal du være opmærksom på, at du skal udføre semantisk opmærkning på en række elementer på dit website, før AMP-siden vil blive godkendt og indekseret af Google. Det kan du læse mere om her.

Ifølge eksperter er AMP kommet for at blive. Ikke så langt ude i fremtiden vil det højst sandsynligt få stor betydning for, hvor godt du klarer dig i søgeresultaterne på mobile enheder.

En video kan være med til at optimere din konverteringsrate


Off-site SEO


Linkbuilding

Vi har allerede, under indhold, været en smule inde på intern linkstruktur og vigtigheden af at have relevante interne links i dit indhold, der kan lede den besøgende nemt videre til andet relevant indhold på din side. En god intern linkstruktur fortæller nemlig Google, at din hjemmeside er nem at navigere i samt relevant for de besøgende.

I dette afsnit vil vi komme ind på ekstern linkbuilding, og hvad du kan gøre for at få eksterne kilder til at linke til din hjemmeside (eller nævne din hjemmeside), samt hvordan du kan skabe styrke på din egen identitet ved at linke ud til troværdige kilder. Når det kommer til søgemaskineoptimering, er off-site optimering, i form af linkbuilding, en af de vigtigste faktorer. Det er det, fordi et eksternt link til din hjemmeside af Google ses som en anbefaling af din side – og øger dermed både populariteten og troværdigheden af din hjemmeside.

Linkbuilding kan deles op i følgende grupper:

1. Intern linkstruktur
a. Interne links på hjemmesiden
2. Ekstern linkstruktur
a. Eksterne links fra din hjemmeside til andre hjemmesider
3. Indgående links
a. Indgående links fra andre hjemmesider til din hjemmeside
4. Mentions
a. Nævnelser (mentions) af dit firmanavn uden et link. Meget højere værdi hvis indholdet, mention kommer fra, har relevans for din branche.

Sådan opbygger du en linkprofil


Når du skal opbygge din linkprofil med eksterne links (3.a), kan du skelne mellem to former for links: ”naturlige links”, også kaldet fortjente/earned links, og ”nemme links”, også kaldet acquried/erhvervede links. I det følgende vil vi bruge termerne naturlige links og nemme links.

Når du linkbuilder, skal du være opmærksom på, at din linkbuilding skal fremstå naturlig. Google bryder sig ikke om, at deres søgeresultater bliver manupileret af ”smarte” og ”nemme” tricks. Derfor forsøger Google med løbende algoritmiske ændringer at komme manipulation til livs. Det betyder dog ikke, at Google ikke belønner hårdt arbejde (earned media), der sagtens kan være et ”manipuleret” link, du som hjemmesideejer selv har knoklet for at skaffe.

links


Relevans er en vigtig del af linkbuilding, hvilket både sender et signal om naturligheden i det indgående link, men ikke mindst også vigtigheden/populariteten af din hjemmeside, siden en anden hjemmeside med relevans for din branche føler behov for at linke til dig. Relevans måles primært emnet. Hvis f.eks. den lokale bagerforretning linker til din virksomhed, der handler med f.eks. havemøbler, vil det så godt som ingen effekt have.

Kvaliteten/styrken af hjemmesiden, der linker til din hjemmeside, har også stor betydning. Jo højere kvalitet, des mindre krav til relevans. Hvis fx Lego linker til din hjemmeside, der omhandler havemøbler, vil linket stadig tillægges stor værdi, da kilden (Lego) har en høj styrke. Hvis Lego derimod linker til din hjemmeside, der omhandler legetøj, vil værdien dog være meget højere. I linkbuilding kan man også spekulere i sekundær-relevans. Hvis f.eks. Lego linker til din hjemmeside, der omhandler børnetøj eller børnecykler, så er der stadig en forholdsvis høj styrke, da der er et sekundært match mellem målgrupperne. Den slags er Google rigtig god til at forstå.

Linkprofilen skal derfor opbygges på relevans og høj styrke.

Naturlige links (earned media/earned links) og outreach


Naturlige links er links, du har gjort dig fortjent til, i den forstand at du f.eks. har skabt godt indhold på dit website, der giver andre (bekendte som fremmede) lyst til at linke til det. Det er klart, at du, når du skal skrive indhold til din hjemmeside, skal gøre det med din målgruppe for øje, men det er altid værd at gøre sig tanker i forhold til, om indholdet samtidig kan have værdi for andre. Det er f.eks. ikke uhørt selv at række ud til hjemmesider eller blogs, du mener, kan have interesse i dit indhold. Måske de er enige, og så har du fået anskaffet dig et godt link, der med stor sandsynlighed også kan anskaffe dig et eller flere naturlige links.

Outreach SEO/linkbuilding er en af de vigtigste og mest effektive linkbuilding-metoder, der findes i dag. Man behøver altså ikke at være SEO-ekspert for at skabe den bedste linkbuilding. Man kan skabe godt content og være en god sælger, der kan sælge sit indhold til at blive placeret eller nævnt på andre hjemmesider.

Der findes forskellige typer af indhold, hvorved du kan gøre dig fortjent til et naturligt link. Et af dem er som allerede nævnt ved at skabe godt indhold, der også kan have værdi for andre hjemmesiders målgrupper. Dette kan blandt andet være i form af en guide, video eller en infografik, der på en nem og overskuelig måde giver brugeren værdifuld information. Den form for indhold opnås nemmest, hvis du laver et ekspertindlæg omkring et emne, hvor der er stor interesse/nysgerrighed – hvad enten det drejer sig om en snæver eller bred målgruppe.

At skrive (positivt) om/anmelde andre – personer eller virksomheder – skaber typisk en større interesse for at linke retur til anmelderen som tak for anmeldelsen/anbefalingen.

En pressemeddelelse kan være en tredje måde at skabe et kvalitetslink på. Har du lavet en interessant undersøgelse eller måske foretaget en spændende forandring/succes i din virksomhed, vil nichemedier, lokale medier og sågar landsdækkende medier potentielt se værdi i at skrive om dig, og du kan med lidt held få et link til undersøgelsen eller mention. PR-arbejde som led i linkbuilding-arbejdet er en disciplin i sig selv. Det er ikke nemt, men det er derimod en kilde til kvalitetslink, hvis det gøres rigtigt.

Naturlige links har stor værdi for din hjemmeside, og det er derfor værd at bruge tid på at skabe godt indhold eller arbejde hårdt for at få dem. Indhold, der har nok værdi til, at andre gider at linke til det, kan tage lang tid at skabe, og der kan derfor nogen gange være langt mellem de gode links. Derfor er det en god idé også at arbejde på at få ”nemme links” til din link profil. På den måde vil din linkbuilding også være mere effektiv med henblik på at få din hjemmeside hurtigere frem i søgeresultaterne.

Nemme links


Nemme links er links, du selv skaffer. Det er vigtigt at understrege, at nemme links ikke er ensbetydende med links af lav kvalitet. Der er en naturlig distance mellem earned/outreach links og nemme links, og man kan klassicificere earned/outreach links som værende de ”svære links”, da de tager længere tid at skabe. Yderligere er det vigtigt at pointere, at en linkprofil bør bygges op som en kombination at ”svære links” og ”nemme links”.

Primært er kvaliteten på de nemme links skabt via en kombination af styrke på domænet, kvalitet på indhold og dynamik (eller kun en af disse faktorer kan sagtens være nok). Eksempelvis er et link fra et velbesøgt forum ret nemt at skaffe, men det er ikke ensbetydende med, at linkets kvalitet er dårligt.

En af fordelene ved nemme links er, at du selv kan bestemme, hvor på din side linket skal gå til. Ønsker du at ranke højt på et bestemt søgeord/landingsside i søgeresultaterne, kan du vælge at linke til dens URL, så den får linkjuicen. Herudover kan du også selv bestemme ankerteksten, så du kan få søgeordet, du ønsker at ranke på, ind i teksten. Når du skriver en ankertekst, skal du dog sørge for, at det ikke er den samme hver gang, samt at søgeordet ikke nævnes i hver tekst. På den måde virker det mere naturligt. I tidernes morgen kunne man nøjes med at onsite-optimere én enkelt landingsside på hele hjemmesiden, udelukkende få backlinks til denne side på én og samme ankertekst, og man kunne opnå topplaceringer. I dag fungerer det ikke sådan. Det er enormt vigtigt at skabe en naturlig linkprofil – både målt på variation i sider, der linker til din hjemmeside, men ikke mindst også variation af sider på din hjemmeside, der linkes til.

Mulighederne for at skaffe ”nemme links” er mange. Vi har listet nogle eksempler herunder i vilkårlig rækkefølge:
1. Informationssider og profilsider (Erhverv): Hjemmesider med fokus på stamdata, kontaktinformationer, åbningstider, typisk kortere profiltekst osv.
2. Profilsider (privat): Har du en profil et eller andet sted, så tjek altid, om det er muligt at gøre lidt reklame for din virksomhed, om det så blot er på en statisk side fx under profilbeskrivelse.
3. Sociale profiler: På langt de fleste sociale medier kan du tilføje din hjemmeside til din virksomhedsprofil/profilbeskrivelse.
4. Blogs/artikelsider: Du kan skrive gæsteblogindlæg og tilføje din pressemeddelelse på diverse artikelsider/pressesider. Pas dog her på med duplicate content, da backlinket ikke nogen værdi vil have. Dog afhænger det meget af de forskellige siders styrke og kvalitet (trust). Jo højere trust, des mere kan du tillade dig.
5. Kommentarer: Deltag i debatten i fora, blogs, sociale medier, nyhedsmedier osv., hvor end du kan (selvfølgelig med relevans for dit felt/dine interesser), hvor du i kommentarfeltet, via din profil eller dit navn kan få et link retur. Hvis dine kommentarer ikke har relevans – og ej heller af en vis kvalitet, der bidrager til trådstarter/forfatter, så vil du ikke alene få pletter på dit ry – du vil med stor sandsynlighed også opleve, at din kommentar/dit link vil blive slettet. Så er det underordnet, hvor ”nemt” det link har været at skaffe.
6. Samarbejdsaftaler: Har du en distributør af dine produkter, eller er du selv distributør? Har du indgået et samarbejde med et andet firma? Har du leveret et produkt/en ydelse til en virksomhed? Alle disse kan meget vel udløse noget din vej.
7. Reference: Næste gang du køber noget fra en virksomhed, så kunne du jo meget vel være en kundecase på deres hjemmeside.
8. Arrangementer: Aktiv deltagelse i arrangementer, hvor du gør en forskel/gør opmærksom på dig selv og dit firma, kan i mange tilfælde udløse et backlink/mention.
9. Lokale indsatser/sponsorater: Du kan fx støtte den lokale sportsforening, hvor mange tilbyder en profil/link fra deres hjemmeside. Det kunne også være en hjælpeorganisation, hvor et sponsorat giver plads på deres hjemmeside.
10. Medlemskaber: Medlemskab i fx brancheforeninger, diverse forretningsnetværk m.m. kan også udløse et link.
11. Linkkataloger: Der findes stadig flere linkkataloger af høj kvalitet


Før Google Penguin-filteret blev rullet ud, bestod langt de fleste linkprofiler af de ”ekstra nemme links”. Siden da er linkbuilding blevet sværere. En linkprofil bestående af kun nemme links er derfor ikke længere nok. Nu er det vigtigt, at mange af dine links er naturlige. Ellers risikerer du at blive straffet for spamdexing.

Uanset hvad virker det dog stadigvæk med ovenstående muligheder (vi har muligvis ikke opdateret ovensående liste, når du læser denne, og der kan derfor være outdatede anbefalinger herover, så vær opmærksom på denne sides senest opdaterede). Men alt skal gøres med måde, og det er derfor vigtigt, at du får skabt en god balance mellem naturlige og nemme links i din linkprofil – og altid er kritisk ift. kvaliteten af kilden på de nemme links.

Før Google Penguin-filteret blev rullet ud, bestod langt de fleste linkprofiler af de ”ekstra nemme links”. Siden da er linkbuilding blevet sværere. En linkprofil bestående af kun nemme links er derfor ikke længere nok. Nu er det vigtigt, at mange af dine links er naturlige. Ellers risikerer du at blive straffet for spamdexing.

Uanset hvad virker det dog stadigvæk med ovenstående muligheder (vi har muligvis ikke opdateret ovensående liste, når du læser denne, og der kan derfor være outdatede anbefalinger herover, så vær opmærksom på denne sides senest opdaterede).
Men alt skal gøres med måde, og det er derfor vigtigt, at du får skabt en god balance mellem naturlige og nemme links i din linkprofil – og altid er kritisk ift. kvaliteten af kilden på de nemme links.

Digital identitet

En vigtig del af det samlede SEO-arbejde er ikke mindst en blanding af ON-site og OFF-site (linkbuilding) + styrkelsen af disse ved samtidig dyrkelse af din virksomheds digitale identitet/signalement. ”Hvem er du?” og endnu vigtigere ”Hvad er du?” i forhold til det generiske søgeord, du gerne vil ranke højt på? Har du som virksomhed skabt en eksistensberettigelse ift. det generiske søgeord? Har du gjort en forskel, eller er du blot et firma blandt 100 eller 1.000, der alle siger og gør det samme?

At skabe en identitet på et generisk søgeord er en kombination af tilstedeværelse, styrke, markedsposition, popularitet – og samlet skaber dette din digitale identitet. Kan du differentiere dig bare lidt (gerne meget) fra dine konkurrenter, vil du meget hurtigere nå til tops i søgeresultaterne – og det hårde arbejde i at skaffe links vil fylde mindre.

Sociale Medier og SEO


Sociale medier har ingen direkte indvirkning på Googles ranking-algoritme. Men de kan stadigvæk bruges til at styrke din SEO – og ikke mindst din digitale identitet.

Styrk dit brand for SEO via social media


Den bedste måde at gøre brug af sociale medier til SEO er ved at gøre, som du måske allerede gør – men i større stil. Mange virksomheder bruger sociale medier til at opbygge deres brand, levere kundeservice og skabe forhold til kunderne, da det er der, hvor kunderne alligevel befinder sig. Du skal udnytte din virksomheds sociale tilstedeværelse til at styrke din branding, da det med garanti vil smitte af på din SEO via skabelsen af en social identitet.

SoMe

Sådan påvirker et stærkt brand på de sociale medier din SEO


Et stærkt brand styrker din SEO i den forstand, at folk er mere tilbøjelige til at linke til en side, de kender og stoler på. Ved at have en stærk og aktiv følgeskare på sociale medier kan du hurtigt opnå den troværdighed, der skal til for at opnå links til dit content – men ikke mindst sender du over for Google det helt korrekte signal som et brand.

En anden måde, hvorpå en stor social medie-tilstedeværelse kan hjælpe din SEO, er ved den simple realitet, at dine opslag og delinger vil nå ud til flere brugere og derved øge sandsynligheden for, at du får links/mentions.

Sådan kan du styrke din virksomhed på sociale medier

Kundeservice
Vi er mere digitaliseret end nogensinde før, og derfor går vi også langt oftere online for at klage eller stille spørgsmål til de virksomheder, vi er kunder ved. Håndterer man det som virksomhed på den rigtige måde, kan det resultere i mere tilfredse kunder og i sidste ende ambassadører for dit brand.

Giver du dine kunder en god oplevelse, kan det ende ud i en anbefaling (link/mention/dynamik på dit brand).

Opbyg forhold på sociale medier

Links og delinger sker ikke bare ved at få indholdet vist til så mange mennesker som muligt. Fokuser på at opbygge forhold og skabe kontakt til andre. Interaktion i og omkring din tilstedeværelse er det nye sort ift. identitetsværdi, der smitter af på SEO i stor stil.

Start med at lave profiler på alle de vigtige sociale medier, hvor du ved, at din målgruppe befinder sig. Lægger du en masse tid i et socialt medie, hvor din virksomhed ikke matcher/din målgruppe alligevel ikke befinder sig, vil styrken fra dette medie alligevel været ret lille, og det vil være spild af tid. Det er derfor vigtigt, at du undersøger, præcis hvor der er et match.

Når du har lavet profilerne, begynder arbejdet med at stable forhold på benene. Begynd med at følge de personer, du ønsker at blive forbundet med. Det kan f.eks. være bloggere eller andre virksomheder. Interager med deres opslag, like, del og kommenter dem.

Sørg for, at det sker naturligt og kvalitativt og bliv så ellers ved, indtil du har opbygget en følgeskare og fået skabt nogle gode, stærke forbindelser. Interagerer du med deres indhold, vil de næsten med garanti gengælde tjenesten.

Dette er den mest tidskrævende måde at forbedre din SEO via sociale medier, men det giver dig i sidste ende et stærkt fundament, du kan trække på igen og igen.
Godt indhold

For at få succes på de sociale medier er det selvfølgelig også afgørende, at du formår at skabe indhold, dine følgere gerne vil interagere på og dele med andre.

Sælger du f.eks. hårprodukter, er det en god idé at lave opslag med videoer, der viser produkterne i brug. Det vil give dine følgere værdi, men også samtidig, som vi var inde på under afsnittet om videoer, signalere troværdighed og derigennem forhøje dine chancer for en deling eller et link.

Men det er klart, at du skal have en strategi for, hvad du lægger op, og hvornår du lægger det op på dine profiler på sociale medier. Du skal ikke bare lægge hvilket som helst indhold op for at holde profilen aktiv. Det er som nævnt vigtigt, at indholdet har en værdi eller en mening i forhold til din virksomhed og dens følgere. Herudover er det en god idé at planlægge, hvornår og hvad der skal lægges op, så din profil holdes løbende aktiv. En kontinuerlig aktiv profil vil nemlig sikre dig, at både det sociale medie og dine følgere fortsat finder dig relevant.

Opsummering

Når du skal i gang med din søgemaskineoptimering, er det altså vigtigt, at du både arbejder med On-site (hjemmesidens indhold og tekniske opbygning) og Off-site (Linkbuilding i form af naturlige og nemme links). Og til sidst digital identitet og sociale medier. Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at få styr på dit On-site SEO og digitale identitet, inden du giver dig i kast med Off-site og sociale medier (der også er en del af styrkelsen af virksomhedens digitale identitet). Gør du det, vil du have et langt bedre grundlag for hurtigt at kunne stige i søgeresultaterne via din indsats med linkbuilding og sociale medier. Nogle forstår ikke, hvad linkbuilding reelt er, og de sammenligner linkbuilding udelukkende med ”nemme links” eller ”købte links”. Linkbuilding – og værdien af det – stopper aldrig. Du kan endda gøre dit eget arbejde meget lettere, hvis du kan skabe et naturligt flow af earned links, der ”af sig selv” tilkommer din hjemmeside. Sørg for at følge denne guide skridt for skridt. Gør du det rigtigt, skal du nok hurtigt se flotte resultater for din SEO.