Falske anmeldelser på Trustpilot er et problem, som mange virksomheder døjer med i dag. Platforme som Trustpilot har til formål at gøre købsbeslutningen mere gennemsigtigt for forbrugere ved at tilkendegive andre kunders oplevelser. Gennemsigtighed kræver dog, at samme spilleregler gælder for anmelder som for virksomhed. Desværre sker det, at der laves falske anmeldelser på Trustpilot, hvilket kan have store konsekvenser for særligt små og mellemstore virksomheder.
Magtfulde brugere
Trustpilot har et godt og konstruktivt formål – at virksomheder kan få feedback fra deres kunder og blive bedre. Platformen skal sikre gennemsigtighed ved at være fri for censur og ved, at virksomheder ikke har mulighed for at til- og fravælge, hvilke af deres kundeanmeldelser der vises. Samtidig kan det hjælpe forbrugere til at fravælge virksomheder med mange negative anmeldelser.
Men hvad hvis de negative anmeldelser er falske?
Det kan være ødelæggende for særligt små virksomheder, der virkelig kan mærke, hvis kunderne begynder at vælge dem fra som følge af falske negative anmeldelser. Statistikker viser, at 92% af de globale forbrugere indrømmer, at online anmeldelser påvirker deres købsbeslutning.
Falske anmeldelser er et problem, som Trustpilot anerkender og har fokus på: “Vi bliver ved med at rykke grænserne ved hjælp af nye tiltag, der skal sikre, at anmeldelser på Trustpilot forbliver en troværdig informationskilde.” – Carolyn Jameson, chief trust officer, Trustpilot.
Men på trods af “nye tiltag” eksisterer problemet med falske anmeldelser på Trustpilot stadig i bedste velgående.
Trustpilots nuværende model giver nemlig deres brugere stor magt til ufiltreret at give anmeldelser – sande som falske. Alle og enhver med en mailadresse kan skrive anmeldelser på Trustpilot, og der er meget lidt ‘kontrol’ med indholdet. Dette faktum er problematisk i sig selv. Tænker man på, at 70 procent af danskerne ville fravælge at handle hos en virksomhed, hvis den havde negative anmeldelser, kan det være direkte skadeligt for virksomheder.
Hvorfor lave falske anmeldelser på Trustpilot?
Motivationen for at skrive falske, negative anmeldelser på Trustpilot kan være svær at forklare. Man kan konstatere, at det må have til formål at skade virksomheden, da det er en kendsgerning, at kunder fravælger virksomheder på baggrund af negative kundeanmeldelser. Det er altså et greb til at forringe virksomhedens muligheder for at få kunder i butikken.
Det sker desværre ofte, at utilfredse kunder bruger Trustpilot til at straffe virksomheder – eller i yderste tilfælde som afpresningsmiddel. Kunden kan sige “Hvis ikke jeg får X, så giver jeg en negativ anmeldelse på Trustpilot.” Der er desværre flere eksempler på, hvordan negative anmeldelser bliver brugt på den måde særligt mod små virksomheder, hvor negative anmeldelser kan have ekstremt store konsekvenser.
Når falske anmeldelser bruges som våben
Et andet eksempel på falske kundeanmeldelser på Trustpilot, som vi hos ATAK Nordic desværre ofte ser, er i forbindelse med en shitstorm. Er en virksomhed havnet i en shitstorm, kan det næsten garanteres, at virksomheden vil modtage en byge af negative anmeldelser på Trustpilot. Mange af disse “anmeldelser” er ofte ikke andet ‘svinere’ rettet mod virksomheden – fulgt af en 1-stjernet vurdering. Dette trækker gennemsnittet ned for den ramte virksomhed.
Der er samtidig flere eksempler på influencers, der opildner deres følgere til at give negative anmeldelser til en virksomhed. Mange giver derfor en negativ anmeldelse, selvom de aldrig har været i kontakt med virksomheden. Det handler altså udelukkende om at forårsage skade på virksomhedens omdømme, og her er falske anmeldelser på Trustpilot desværre et effektivt middel.
Afsender ved nemlig, at kundeanmeldelser er afgørende for en virksomhed. Det er særligt små og mellemstore virksomheder, hvis succes og kundebase er ekstremt afhængige af deres rating på Trustpilot. Her kan negative, falske anmeldelser have direkte økonomiske konsekvenser. Samtidig kan det tage år at genopbygge et godt omdømme på Trustpilot, da det kun kan ske med én positiv anmeldelse ad gangen.
Hvad kan man gøre?
Er din virksomhed blevet offer for falske anmeldelser på Trustpilot, er der heldigvis hjælp at hente. Et professionelt bureau som ATAK Nordic kan tage hånd om problemet, men det kan være en krævende proces, hvorfor det ikke anbefales at gå i kast med det selv.
Er din virksomhed gået fri fra falske kundeanmeldelser på Trustpilot, kan det være en rigtig god ide at få rådgivning til at opbygge en knivskarp Review Management-strategi. Så sørger du for, at din virksomhed høster de gode anmeldelser og bruger dem aktivt i jeres markedsføring. Samtidig ruster I jer mod potentielle falske negative anmeldelser på Trustpilot fremadrettet.
Kontakt en af vores Review Management specialister i dag til en uforpligtende samtale.