Online Reputation Management (forkortes blandt fagfolk til "ORM") er håndtering af en persons eller virksomheds omdømme på nettet. Et online omdømme er den digitale version af personers, produkters og virksomheders omdømme i den virkelige verden. Hvis en bekendt fortæller os, at vi aldrig skal handle i en bestemt butik eller købe et bestemt mærke, så undgår vi at gøre dette. Det samme gælder på nettet. Støder vi på dårlig omtale eller dårlige anmeldelser af en virksomhed, har vi tendens til at fravælge den.
Forskellen på dårlig omtale i det virkelige liv og på nettet er blot, at alt, der bliver ”sagt” online, indekseres af søgemaskiner som Google, og altså ikke ”glemmes” igen. Når du søger på en virksomhed på nettet, vil al omtale af virksomheden altså dukke op i søgeresultatet – også gamle anmeldelser og uaktuelle sager mellem forbruger og firma, der ikke længere er relevante. Da folk generelt dømmer ud fra et førstehåndsindtryk, kan disse få ufortjent meget opmærksomhed, især hvis de figurerer på første side i søgeresultaterne.
Online Reputation Management handler om at rydde op i den negative omtale på nettet og arbejde for, at det primært er ønsket information, der er synlig for potentielle kunder, arbejdsgivere eller kontakter, der søger på en virksomhed eller person.