Dårligt omdømme: Det skal du vide

Et omdømme handler om omverdenens opfattelse af en person, en organisation eller en virksomhed. Et dårligt omdømme er kendetegnet ved at være præget af negative associationer
Hvad er et dårligt omdømme?
Både virksomheder, organisationer, personer og konkrete produkter kan have et dårligt omdømme. Det dårlige omdømme er grundlæggende kendetegnet ved, at omverdenen har en negativ opfattelse af personen, virksomheden, organisationen eller produktet.
Et omdømme bygger på handlinger, adfærd og associationer. Når der er tale om et dårligt omdømme, opfattes disse elementer som upålidelige, upassende, problematiske, uetiske eller skadelige hos omverdenen.
Opfattelsen af et dårligt omdømme kan være afgrænset til specifikke grupper som samarbejdspartnere, kunder, kolleger i en bestemt branche eller medlemmer af specifikke faggrupper. Her kan et dårligt omdømme forstærkes over tid, hvis negative hændelser og dårlig omtale konstant dukker op i forbindelse med nye sager. Dette skaber et vedvarende dårligt omdømme i disse kredse. Her vil skaden ofte være mere lokaliseret – men stadig mærkbar, da tilliden inden for disse kredse er afgørende for fremtidige relationer og muligheder.
Et dårligt omdømme kan også blive bredt ud i den brede offentlighed, hvilket typisk sker i forbindelse med store skandaler eller shitstorms, der fanger mediernes og offentlighedens opmærksomhed. I sådanne tilfælde kan negativ omtale hurtigt blive spredt via sociale medier, nyhedsartikler og online debatfora, hvilket kan forankre sig i den brede befolknings bevidsthed. Skaden forværres yderligere, hvis dårlig omtale fortsat rangerer højt i Googles søgeresultater, da dette sikrer, at tidligere fejl eller kontroverser forbliver synlige for alle – potentielle kunder, investorer og andre interessenter – i lang tid fremover.
Årsager til et dårligt omdømme
Årsagerne til et dårligt omdømme kan være mange, og det vil være individuelt fra virksomhed til virksomhed og person til person. Typisk skyldes det dog en eller flere af fem nedenstående årsager:
Lever ikke op til forventningerne
Hvis omverdenens opfattelse af en person eller en virksomhed er præget af upålidelighed, fordi man ikke lever op til forventningerne eller direkte bryder løfter, påvirker det omdømmet. Her undermineres tilliden og troværdigheden, da folk som udgangspunkt forventer, at man står ved det, man siger. Når løfter bliver brudt, opstår der en følelse af skuffelse og usikkerhed omkring, om man kan regne med virksomheden, personen eller organisationen.
Uetisk eller ulovlig adfærd
Hvis en virksomhed, person eller organisation forbindes med uetisk eller direkte ulovlig adfærd, skader det omdømmet. Det kan være på grund af specifikke handlinger eller beslutninger, der opfattes som lovmæssige, moralske eller etisk forkerte. Eksempler på dette kunne være upassende adfærd, lovbrud, snyd, korruption eller uærlighed.
Manglende empati for andre
Dårlig behandling af andre, hvor personer eller virksomheder udviser manglende empati og hensyn til andre mennesker, kan også resultere i et dårligt omdømme. Det kan opstå i mange forskellige situationer, herunder i arbejdslivet og i samspillet med kunder/klienter, hvor handlinger, adfærd eller kommunikation opfattes nedladende, respektløs eller direkte skadelig.
Dårlig omtale, skandaler og shitstorms
Hvis en specifik hændelse får den brede offentligheds opmærksomhed, kan det udvikle sig til en regulær shitstorm, der kan være svær at håndtere, og som vil resultere i et dårligt omdømme på både kort og lang sigt. Med den rette shitstorm håndtering er det dog muligt at mindske de langsigtede konsekvenser af en shitstorm.
Læs om vores ydelser inden for crisis management
Dårlige anmeldelser
Anmeldelser spiller en afgørende rolle, når det kommer til virksomhedens omdømme. Kundeanmeldelser på platforme som Trustpilot kan nemlig have stor betydning for, om andre potentielle købere vil være kunde i butikken eller ej. Når kunder deler deres dårlige oplevelser på anmeldelsesplatforme, kan det hurtigt påvirke opfattelsen af en virksomhed blandt andre potentielle kunder. Med andre ord: dårlige anmeldelser skræmmer kunder væk og skader en virksomheds omdømme.
Læs om, hvordan vi tilbyder hjælp til håndtering af kundeanmeldelser .
Konsekvenser af et dårligt omdømme
Et dårligt omdømme kan få fatale konsekvenser for både virksomheder og de involverede personer, hvis man ikke gør noget aktivt for at genoprette tilliden og genopbygge ens omdømme.
Som enkeltperson kan et dårligt omdømme få store konsekvenser i privatlivet og for ens karrieremuligheder fremadrettet. For virksomheder og organisationer kan et dårligt omdømme betyde manglende tillid og mistede kunder, og i værste fald kan det påvirke omsætningen i en sådan grad, at virksomheden må nedskalere eller dreje nøglen om.
Med tiden vil mennesker måske glemme en sag med dårlig omtale, hvis den kritiserede adfærd ikke gentager sig – men internettet glemmer ikke. Når en person, en virksomhed, en organisation eller et konkret produkt søges frem i søgeresultaterne på Google, og det forbindes med negativ omtale, vil det være rigtig svært at genvinde det gode omdømme, uden at gøre noget aktivt.
Du kan gøre noget ved et dårligt omdømme
Et dårligt omdømme kan altså forfølge en i mange år. Det er dog muligt at gøre noget ved et dårligt omdømme og genopbygge det digitale omdømme. Med online reputation management kan man arbejde aktivt med at styrke og genopbygge omdømmet, så man kan komme godt videre. Hos ATAK Nordic er vi specialister i netop denne disciplin og har i mere end 15 år hjulpet kunder med genopbygning af deres omdømme. Læs om vores ydelser inden for reputation her, eller tag kontakt til os her.