Kritik i avis på nettet: Kan man fjerne en kritisk artikel fra Google?

17/06/2019 · Reputation Management
17/06/2019 · Reputation Management

Er du stødt på én eller flere kritiske artikler om dig eller din virksomhed på Google? Undrer du dig over, hvorfor en kritisk artikel rangerer højt i søgeresultatet, når der søges på dit eller virksomhedens navn? Spekulerer du på konsekvenserne af kritik i en avis online? Og vil du gerne vide, hvordan du kan fjerne eller begrave en kritisk artikel i Googles søgeresultater?

Hvad kan være konsekvenserne af en kritisk artikel på Google?

En enkelt eller et par kritiske artikler om dig eller din virksomhed på internettet kan ved første øjekast virke ubetydelige. Men undersøgelser som denne foretaget af SAFEonNET i samarbejde med YouGov viser, at moderne forbrugere i stigende grad påvirkes af anmeldelser og kritisk omtale af virksomheder på nettet.

Negativ omtale såsom kritik i en avis online kan være tungen på vægtskålen, der gør, at din virksomhed gang på gang bliver valgt fra og derved mister både markedsandele og profit. Som privatperson kan en kritisk artikel på Google skabe dårlig stemning omkring dit navn, der kan få ubehagelige konsekvenser for både dit professionelle virke og dit privatliv.

Kritiske artikler om dig eller din virksomhed på Google er derfor noget, som du bør tage alvorligt og overveje om, du kan få fjernet eller skubbet ned i søgeresultaterne.

Hvorfor rangerer kritik i en avis højt i Googles søgeresultater?

Som privatperson eller virksomhed uden nogen større indsigt i, hvordan Googles søgemaskine og algoritmer fungerer, kan det være svært at forstå, hvorfor en kritisk artikel rangerer højt i Googles søgeresultater, når der søges på virksomhedens/personens navn. Der kan være flere forklaringer på dette – og ofte er det et sammenspil mellem flere faktorer, der afgør placeringen af en kritisk artikel på Google.

For det første er det en velkendt sag, at negativt og kritisk indhold skaber mere dynamik og trafik til en hjemmeside end positivt indhold. En kritisk artikel på fungerer altså mere effektivt som ’clickbait’. Og når mange mennesker vælge at klikke sig ind på en kritisk artikel, så medvirker det til at gøre artiklen relevant i Googles øjne – hvilket kan resultere i, at den kommer højt op i søgeresultaterne.

En anden faktor, der har indflydelse på placeringen af en kritisk artikel på Google, er styrken på det domæne dvs. den hjemmeside, som artiklen ligger på. Domænestyrke måles bl.a. på, hvor meget kvalitetsindhold, der ligger på domænet, hvor ofte nyt indhold publiceres på domænet; samt hvor mange andre hjemmesider på nettet, der linker til domænet og dermed ’anbefaler’ det.

Hvis domænestyrken på en nyhedsside er høj, er det med til at gøre artiklerne på domænet relevante i Googles øjne. I Danmark har store nyhedsmediers hjemmesider såsom dr.dk, politiken.dk, boersen.dk, jyllands-posten.dk etc. høj styrke bl.a. fordi de kontinuerligt udgiver indhold af høj kvalitet samt ofte blive citeret med link af andre hjemmesider og nyhedsmedier. Dette er endnu en vigtig grund til at kritiske artikler i online-aviser ofte ender højt oppe i Googles søgeresultater.

Kan man fjerne en kritisk artikel fra Googles søgeresultater?

Helt overordnet er det utroligt svært at fjerne kritik i en avis fra Google, da man som privatperson eller virksomhed ikke har kontrol over hverken Google eller nyhedsmediet bag artiklen.

Én mulighed er, at man selv henvender sig eller får professionel hjælp af ATAK A/S til at henvende sig til det konkrete nyhedsmedie, hvor man kan bede mediet pænt om at fjerne den kritiske artikel – eventuelt med henvisning til forældelse, hvis sagen er gammel. I praksis vil nyhedsmedier dog kun i yderst sjældne tilfælde vælge at fjerne udgivne artikler. Ofte skal du som minimum kunne påvise, at artiklen er injurierende eller indeholder decideret falske oplysninger – og selv dette er ikke altid nok.

Er du blevet afvist af nyhedsmediet bag den kritiske artikel kan du få professionel hjælp af ATAK A/S, som kan hjælpe med at forsøge at få artiklen fjernet fra Google. I henhold til de europæiske databeskyttelseslov er det muligt at anmode Google om at fjerne indhold fra Googles søgeresultater. Dog er det kun privatpersoner, der kan anmode – ikke virksomheder. Forsøger man sig med at få fjernet en kritisk artikel ad denne vej, så er det vigtigt at vide, at anmodningen til Google vurderes suverænt af Google. Indholdet skal typisk være enten af privat karakter eller meget chikanerende, før Google vil fjerne det. Google kan også vælge at afvise anmodningen, hvis en kritisk artikel for eksempel vurderes at indeholde oplysninger, der er i offentlighedens interesse. Med professionel hjælp fra et bureau med erfaring på feltet såsom ATAK A/S, der har hjulpet en lang række mennesker i kampen om at få fjernet negativ omtale fra Google, kan du øge dine chancer for at få Google til at fjerne en kritisk artikel.

Kan man begrave en kritisk artikel i Googles søgeresultater?

Som nævnt kan det være nærmest umuligt at få et nyhedsmedie eller Google til at fjerne en kritisk artikel, og derfor kan det være en god idé at få begravet skadelig kritik i en avis og anden dårlige online omtale i stedet for at forsøge at få den fjernet.

Det gør man igennem målrettet Online Reputation Management, der handler om at sikre virksomheder og privatpersoner et godt digitalt omdømme. Omdømmet opbygges og vedligeholdes igennem skabelsen af positivt indhold, der kan rangere højt på Google og på den måde skubbe en kritisk artikel eller anden negativ omtale ned i Googles søgeresultater.

Online Reputation Management er en helt særlig disciplin, der kræver stor teknisk og faglig ekspertise samt dybdegående kendskab til Googles algoritmer. Langt de fleste almindelige mennesker besidder ikke den nødvendige viden og kompetencer, der skal til for at opnå succes med at begrave negativ online omtale. Derfor kan det være både klogt og tidsbesparende at få eksperthjælp fra et bureau som ATAK A/S, der specialiserer i Online Reputation Management.

Kontakt ATAK Nordic for at høre mere om, hvordan vi kan fjerne eller begrave dårlig omtale online og sikre dig eller din virksomhed et godt digitalt omdømme.