Dårlig omtale på nettet? Fjern dårlig omtale på Google

Dårlig omtale på internettet

Fjern dårlig omtale på Google og på internettet generelt

I en moderne tid, hvor information om alt og alle er offentligt tilgængeligt på internettet for næsten alt og alle, kan det være svært at styre hvilke informationer, der ender hvor på internettet. Oftest lægger man først selv mærke til det, når den dårlige omtale på nettet om en selv eller ens virksomhed er blevet til 10 høns.

Det kan være farligt at have dårlig omtale på Google eller generelt liggende på nettet - især hvis det er synligt på første side i en Google søgning. Undersøgelser viser, at 94 % af dem, der foretager en Google-søgning, udelukkende kigger på side 1. Dette kan være både afgørende og fatalt for en virksomhed, da en større undersøgelse lavet af analyseinstituttet YouGov* viser, at
70 % vil fravælge at handle hos en virksomhed, hvis de støder på dårlig omtale om denne.

Dårlig omtale på nettet forsvinder ikke af sig selv, og Google ”glemmer” ikke lige sådan. Når du søger på en virksomhed online, vil al omtale af virksomheden dukke op i søgeresultatet – både god og dårlig omtale. Da langt de fleste dømmer ud fra et førstehåndsindtryk, kan disse søgeresultater få ufortjent meget opmærksomhed.

ATAK kan være dig og din virksomhed behjælpelig med at få ryddet op i den negative omtale på nettet og sørge for, at det kun er ønskværdig information, der er synlig.

"ATAK A/S rådgiver og assisterer både virksomheder og privatpersoner med at bearbejde dårlig omtale"


Vær opmærksom på dit online omdømme

Vi rådgiver alle – uanset baggrund - til indimellem at ”google” sig selv og sin virksomhed og være på forkant med, hvad der findes af information på internettet. Hvis en potentiel kunde eksempelvis ”googler” din virksomheds navn for at få et bedre indblik i, hvilken slags virksomhed det er, og hvad I kan tilbyde, så er det uhensigtsmæssigt, at denne støder på dårlig omtale på Google eller negative anmeldelser på nettet, da dette kan give et både forkert og dårligt indtryk.

ATAK A/S rådgiver og assisterer både virksomheder og privatpersoner med at bearbejde dårlig omtale. Vi bearbejder den dårlige omtale, de negative anmeldelser eller anden uønsket information, der viser sig i en Google søgning på dit eller din virksomheds navn.

Hvis du pludselig er blevet bekendt med dårlig omtale af dig selv eller din virksomhed på internettet, og ikke ved hvad du skal stille op med det, så skal du være mere end velkommen til at tage kontakt til os for at høre mere om reputation management. Vi kan med vores omfattende insider viden være dig behjælpelig med at få bearbejdet den dårlige omtale på internettet.

Nogle virksomheder har oplevet at blive afpresset og truet med dårlige anmeldelser af personer, som har ønsket at skade virksomheden. Læs mere om digitale trusler.


Bliv kontaktet af en ekspert - udfyld formularen:

    OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, bruger vi de indtastede oplysninger til at tage kontakt til dig. Læs mere i vores persondatapolitik.

    ....eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.


    Shitstorms - når dårlig omtale udvikler sig

    I dag er det vigtigere end nogensinde før at værne om sin virksomheds omdømme på nettet. Dårlig omtale kan nemlig være afgørende, for en virksomheds fremtid hvis det udvikler sig.

    Ofte starter dårlig omtale på de sociale medier med at en forbruger, der føler sig krænket eller dårligt behandlet, skriver et opslag på den pågældende virksomheds væg. Hvis opslaget tiltrækker nok opmærksomhed, vil det komme i mediernes søgelys. Får virksomheden ikke taget ordenligt hånd om den dårlige omtale, kan det udvikle sig til en decideret shitstorm. En shitstorm er den værste form for dårlig omtale, og betyder i den bogstaveligste forstand et hav af negativ omtale i pressen og modvind på de sociale medier.

    Virksomheder, som er af den holdning, at forbrugernes meninger på de sociale medier ikke betyder noget, begår en stor fejl. En shitstorm kan generere tusindvis af vrede kommentarer og omtaler, som kan skade både image og bundlinje.

    ATAK, som er eksperter i Online Reputation Management, kan hjælpe med at bearbejde og overdøve den dårlige omtale på Google med positivt indhold. Arbejdet kan variere fra måneder til år alt efter omfanget af den dårlige omtale.

    "En shitstorm betyder i den bogstaveligste forstand et hav af negativ omtale i pressen og modvind på de sociale medier"




    FAQ: Ofte stillede spørgsmål om dårlig omtale på internettet:

    Hvad er dårlig omtale?

    Dårlig omtale på nettet er alt negativt materiale, som omhandler dig, hvad end du er en virksomhed eller privatperson - og det kan sagtens ramme privatpersoner. Helt konkret kan den dårlige omtale legemliggøres af:

    • Negative kundeanmeldelser
    • Debatter, kommentarer og opslag på sociale medier og internetfora
    • Nyhedsartikler
    • Videoer
    • Podcasts
    • Søgeresultater og søgeforslag på Google (både tekst og billeder).

    Ejer du f.eks. en virksomhed, kan du få dårlig omtale i form af en 1-stjernet anmeldelse på Trustpilot, der påstår, at dit produkt eller din ydelse er dårlig, men det kan også være, at et af de store danske nyhedsmedier publicerer en negativ artikel om dig. I den anden ende kan du som privatperson få dårlig omtale, hvis folk f.eks. skriver negative kommentarer til dine opslag på de sociale medier, eller hvis nogen deler inkriminerende billeder eller videoer af dig.

    Den dårlige omtale kan være falsk (fake news), berettiget eller sågar ulovlig (injurier). Hvad end der er tale om sande eller falske historier, kan de forvolde stor skade på dit omdømme. Får den dårlige omtale nok opmærksomhed, kan den udvikle sig til en decideret shitstorm, og i så fald kan dit navn pådrage sig uoprettelig skade.

    Fælles for al dårlig omtale på nettet er, at det ikke bare forsvinder. I modsætning til os mennesker glemmer internettet ikke:

    Vi glemmer, men Google gør ikke

    Hvordan skader dårlig omtale?

    Dårlig omtale på internettet forvolder kontinuerlig skade, for lige så snart den er online, bliver den ved med at gøre skade. Internettet glemmer nemlig ikke. Den dårlige omtale kan forvolde materiel og immateriel skade, men det kan også påvirke dit privatliv, dit familieliv eller dit mentale helbred (stress, angst, depression, søvnløshed osv.), hvis du bliver hængt ud til offentlig skue.

    Den materielle skade er mere håndgribelig, da der her typisk er tale om økonomiske tab. Hvis din virksomhed bliver udsat for dårlig omtale, er der en risiko for kundeflugt og dermed økonomiske tab. 70 % vil nemlig fravælge at handle hos din virksomhed, hvis de støder på dårlig omtale. Hvis de støder på 1-stjernede anmeldelser eller negative kommentarer på Google eller Facebook, handler dine nuværende eller potentielle kunder bare med din konkurrent i stedet for dig.

    Den immaterielle skade, som dårlig omtale forvolder, er mere uhåndgribelig. Her er der nemlig tale om dit navn, omdømme eller brand. De fleste ville måske kunne klare økonomisk nedgang for en stund, men går det først ud over dit omdømme, kan skaden være meget svær hvis ikke helt umulig at genoprette. Sker dette, vil de andre konsekvenser (f.eks. økonomiske tab) også forfølge dig.

    Hvordan spreder og udvikler dårlig omtale sig?

    Kort fortalt: hurtigt og effektivt på tværs alle platforme.

    Når et nyhedsmedie publicerer en negativ artikel, ligger der ofte en pressemeddelelse til grund herfor, som også ofte er udsendt til flere andre nyhedsmedier. Derfor er det ikke usandsynligt, at samtlige af de store danske aviser vil skrive om den samme nyhed. Én pressemeddelelse bliver hurtigt til 10 nyhedsartikler, og dermed er hele side 1 på Google fyldt op med dårlig omtale - for slet ikke at tale om andre folks nyhedsfeeds på de sociale medier.

    Google opfanger desuden tendenser, og deres algoritmer skaber selv nye forbindelser af ord, enten fordi der blive søgt på de givne ord i samme søgning, eller fordi en tekst/kommentar/opslag/artikel/blogindlæg osv. bruger de givne ord i samme tekst. Hvis Google altså f.eks. opsnapper, at der er en stigning i antallet af tekster på nettet eller Google-søgninger, hvor dit navn optræder sammen med et negativt ladet ord såsom “svindel”, vil alle fremover blive anbefalet at søge på denne søgefrase, når de skriver dit navn ind i Google. Dette kaldes Google Autocomplete:

    De sociale medier er skabt således, at folk kan interagere med hinanden. Dette foregår via likes, delinger og tags. På de sociale medier er betingelserne altså helt ideelle til, at ét negativt opslag om dig kan blive delt som en steppebrand. Når først de første bider på krogen, sluger kritikken råt - uanset om den er sand eller falsk - og deler, liker og tagger, har resten af verden fået bevis for, at opslaget er værd at dele (social proof). Så ruller snebolden, og den dårlige omtale af dig kan gå viralt eller udvikle sig til en decideret shitstorm.

    På anmeldelsesplatformene (Trustpilot, Google, Tripadvisor osv.) er mennesker også letpåvirkelige. Støder de på en dårlig anmeldelse af din butik, vil de selv være mere tilbøjelige til at vurdere dig mere kritisk. En kunde, som egentlig var på vej ind for at give dig 5 stjerner, kan altså ende med at give dig 3 eller 4 stjerner, hvis de støder på et negativt billede af dig inde på anmeldelsesplatformen.

    Al dårlig omtale på nettet har desuden potentiale til at blive krydsdelt. Det vil sige, at et opslag på Facebook også sagtens kan ende på side 1 på Google. Det kan også sagtens sprede sig til Trustpilot, og det er ikke sjældent, at folk anmelder din virksomhed derinde pga. dårlig omtale et andet sted, selv om de faktisk ikke er kunder hos dig.

    Hvilke medier spredes der dårlig omtale på?

    Dårlig omtale kan spredes på alle tænkelige platforme på internettet:

    Infografik om spredningen af dårlig omtale på internettet

    Ofte starter den dårlige omtale på en enkelt platform - og det virker måske tilforladeligt. Men er der bare én journalist, som skriver en negativ pressemeddelelse med nyhedsværdi om dig, ender den på samtlige avisers hjemmeside. Så kommer der aktivitet i kommentarsporene. Artiklerne bliver delt på Facebook og Twitter, krydsdelt mellem hinanden og videre til reddit og forskellige fora. Til sidst har Google opfanget, at det er et populært emne, og så er hele side 1 proppet med negative nyheder om dig. Er du til stede på anmeldelsesplatformene (f.eks. Google Maps og Trustpilot), slipper du heller ikke for sure 1-stjernede anmeldelser der.

    Hvilke sociale medier skal man være opmærksom på ift. dårlig omtale?

    Dem alle. Den dårlige omtale kan tiltrække opmærksomhed alle steder og bliver ofte krydsdelt på tværs af de forskellige sociale medier. Man skal altså være opsmærksom på, både hvor den dårlige omtale opstår, men også hvorhen den spreder sig.

    Hvad gør jeg, hvis jeg får dårlig omtale?

    Arbejder med Online Reputation Management. Den konkrete løsning er sjældent den samme, men principperne er. Enhver form for krisekommunikation og -håndtering forudsætter en god analyse af situationen, og arbejdet handler groft sagt om tre ting:

    1. At arbejde proaktivt inden krisen overhovedet opstår
    2. At håndtere selve krisen (både under dens optakt og klimaks)
    3. At rydde op efter krisen.

    Det første punkt er ofte overset, selv om det har potentiale til at mildne konsekvenserne betydeligt ved dårlig omtale, kriser og deciderede shitstorme. At arbejde proaktivt handler både om at opbygge et stærkt omdømme og sin tilstedeværelse samt at lægge en nødplan i tilfælde af, at en krise skulle finde sted. Det stærke omdømme er enormt vigtigt, for det udgør halvdelen af arbejdet, som du ville skulle udføre efter en eventuel krise. Det går i al sin enkelhed ud på at skabe en positiv tilstedeværelse på nettet, herunder anmeldelsesplatforme, sociale medier og andre hjemmesider. Det er langt nemmere og væsentlig mere effektivt at gøre sådan noget, inden krisen opstår. Den proaktive tilgang svarer lidt til, at du en søndag eftermiddag stille og roligt laver mad i dit eget køkken på dine egne præmisser i modsætning til at være mødt op som den eneste kok ud af 10 på byens mest populære restaurant en fredag aften - og Gordon Ramsey er din køkkenchef. Du arbejder under et stort eksternt pres, samtidig med at kritikken hagler ned over dig.

    Når man så er kommet i uvejr og skal håndtere krisen, kan det være fordelagtigt at starte i optakten. Så kan du nemlig nedskalere eller helt afværge krisen, inden det først går galt. Den konkrete metode kan ikke standardiseres. Nogle gange skal man gå til roden af den dårlige omtale og tale kilden til fornuft, andre gange skal man gå i offensiven. Nogle gange hjælper det slet ikke at besvare kritikken og andre gange skal man bare lægge sig fladt ned og undskylde uden forbehold. Om det er det ene eller det andet afhænger af mange ting: den dårlige omtales natur, hvor den stammer fra, hvem eller hvad du er, hvordan dit omdømme er og hvor langt i krisen du er.

    Efter en omgang dårlig omtale skal der ryddes op, for internettet glemmer som sagt ikke. Side 1 på Google fortsætter med at skade dit omdømme. Trustpilot er stadig fyldt med 1-stjernede anmeldelser, versaler og udråbstegn. Dine profiler på de sociale medier taler også fortsat deres tydelige sprog om det, der er hændt. Det er en digital slagmark. Der er mange teknikker at gøre brug af: afindeksering af søgeresultater, begravelse af dårlig omtale, konfliktmægling med anmeldere, rapportering af lov- og regelbrud, genopbygning af positivt digitalt omdømme, reputation marketing. Processen tager tid, men er et nødvendigt onde.

    Skal man tage dårlig omtale seriøst?

    Ja. Dårlig omtale på nettet forsvinder ikke, men fortsætter faktisk med at skade dit omdømme og din bundlinje, indtil du selv får bugt med det. Mange folk på nettet har desuden tendens til at være ukritiske, så selv en løgn eller et falsk nyhedsmedie kan blive taget seriøst af store grupper af mennesker. Folk faktatjekker heller ikke de kundeanmeldelser, du får på din Trustpilot, så ligger der en falsk 1-stjernet anmeldelse øverst, kommer den dig med stor sandsynlighed til miskredit. Det er også uhyre vigtigt at tage den dårlige omtale seriøst, imens det “bare” er dårlig omtale. Udvikler det sig først til en shitstorm, vil dit omdømme pådrage sig uoprettelig skade.