Det digitale bureau ATAK A/S har analyseret 1.000 advokatfirmaers digitale tilstedeværelse og synlighed (eller mangel på samme) på Facebook og Google.
Grafen viser opdelingen mellem at være 'tilstede' eller 'fraværende' på Facebook vist i procent. Grafen viser, at advokatfirmarne ikke har fulgt den teknologiske udvikling ved at blive repræsenteret på Facebook. 72% af de analyserede advokatfirmaer er ikke repræsenteret på Facebook. Størstedelen af de advokatfirmaer, hvor der er manglende tilstedeværelse, er enkeltmandsfirmaer. Kigger vi derimod på de store advokatfirmaer, kan det ses, at de i meget højere grad er repræsenteret på Facebook.
Grafen hænger tæt sammen med grafen ovenfor, hvor der her måles på aktivitetsniveauet af de advokatfirmaer, der er tilstede på Facebook. Kun 20% af de tilstedeværende 28% er aktive på Facebook.
En Google My Business (GMB) er virksomhedens profil på Google. Dette betyder også, at når en person søger efter et advokatfirma i lokalområder eller på et specifikt advokat firma, er firmaets GMB-profil oftest det første/mest iøjnefaldende, de ser. Det er derfor enormt vigtigt for virksomheder at have en optimere GMB-profil, der ser professionel og troværdig ud. 72% af de 1.000 advokatfirma, der er analyseret, har ikke en optimeret GMB-profil.
Google fremhæver meget tydeligt brugeranmeldelser/kundeanmeldelser på GMB-profilerne. Eksisterende som potentielle kunder og samarbejdspartnere kan ved googling af advokatfirmaets navn se, om de har gode eller dårlige anmeldelser. Hvis dårlige anmeldelser vægter højt, fravælger kunderne i 7 ud af 10 tilfælde virksomheden, de var i færd med at søge efter.
Blandt danske advokatfirmaer er det kun 30%, der har modtaget - eller aktivt har gjort noget for at modtage/synliggøre - anmeldelser på deres GMB-profil.
Denne graf viser den procentvise repræsentation af de enkelte advokatfirmaer på Facebook. 25% af de analyserede advokatfirmaer i København er på Facebook, 30% af de fynske advokatfirmaer og 32% af jyske advokatfirmaer.
Grafen viser ud fra virksomhedsstørrelse fordelingen af tilstedeværelse på Facebook.
Grafen viser, hvor stor en procentdel af virksomhederne der er på Facebook i forhold til virksomhedernes levetid.
Det kan ses, at 32% af advokatfirmaerne stiftet efter 2010 er tilstede på Facebook sammenlignet med virksomheder stiftet før 2009, hvor andelen kun er 22%.