Kong Frederik behøver ikke nødvendigvis medierne som et mellemled

Kongehuset og medierne: Er der en ny kommunikationsstrategi på vej?

William Atak - Go Morgen Danmark TV2
15/01/2024
|

Har kongehuset virkelig brug for traditionelle nyhedsmedier til at formidle deres historier i en tid, hvor egne kanaler og særligt sociale medier dominerer kommunikationslandskabet?

Kong Frederik behøver ikke nødvendigvis medierne som et mellemled. Han magter måske ikke den skarpe kommunikation og negative dækning, og det kan af nogle tolkes som noget negativt, men hans charme og personlighed gør ham elsket blandt befolkningen. Med en vindende personlighed formår han at vinde folkets tillid, og det kan diskuteres, om kongehuset har noget at tabe ved at vælge en mere direkte tilgang til kommunikation.

William Atak - Go Morgen Danmark

Historierne om prinsetitlerne, Herlufsholm og Madrid-turen blev heftigt dækket af medierne – og det skulle de selvfølgelig også – men dækningen havde konsekvenser for kongehuset. Men havde den massive dækning og pres på kongehuset også konsekvenser for nyhedsmedierne? Fremtiden for kongehusets kommunikation synes at skifte mod egne kanaler, især på sociale medier, hvor de kan have direkte kontakt med offentligheden og bevare kontrollen over deres narrativ. For hvorfor skulle de udsætte sig selv for lignende igen?

Dog rejser dette en række udfordringer. Ved kun at dele positive historier og ignorere kritik risikerer kongehuset at udfordre tilliden fra offentligheden. Danskerne vil forlange svar på kritik – som de gjorde ved Herlufsholm-sagen.

19 nyhederne

Hvad er løsningen så? Måske en mere professionel tilgang til udsendelse af pressemeddelelser og måske et aktivt kongehus i kommentarsporet på sociale medier? Begge disse løsninger vil også skabe enorme udfordringer for kongehuset, men ved at omfavne kommunikationsstrategien på sociale medier kan de gøre kontakten mere personlig og styrke forholdet til deres følgere – deres ambassadører.

Det kan faktisk gå hen og være et genialt træk for kongehuset, der nu har mulighed for at gøre tingene på deres måde og skabe en ny start.

Alt i alt rejser denne udvikling virkelig interessante spørgsmål om forholdet mellem kongehuset og traditionelle nyhedsmedier. Skaber det en krig, eller er det en genial taktik? Det vil tiden vise.

Hos ATAK har vi været omtalt i følgende medier om kongehusets kommunikation: TV 2 News, Nyhederne på TV 2, Go’ Morgen Danmark, Ekstra Bladet, Billed-Bladet, Kforum og det tyske T-Online.