Hvis man bryster sig af ligestilling og mangfoldighed for så at blive anklaget for at fyre gravide og have et krænkende arbejdsmiljø, så er det næsten en perfekt opskrift på en shitstorm. Sådan er det også endt for en af helt store virksomhedmarkører i Danmark, Deloitte.
Shitstormen har bygget sig op med uheldige historier i medierne, som nu har fået kommunikation- og brandingekspert William Atak til at kommentere på debatten om Deloitte til Børsen, men først må vi forstå konteksten.
I juli 2023 udgav Finans et længere interview med daværende partner i firmaet Camilla Kruse. Hun kommenterede på en skæv kønsbalance og ville derfor opgøre mod firmaets håndtering af dette ved at forsøge sig med at sikre ligelig kønsfordeling. Kruse påpegede, hvordan der fremadrettet skulle være en hårdere screening af mændene i firmaet, som så ville føre til færre middelmådige mænd og flere kvinder på de gode poster i Deloitte.
Kruses interview skabte røre i firmaet og fem måneder efter kunne man omtale hende som forhenværende partner i Deloitte. Nu sidder der en mandlig chef på Kruses plads i stedet.
Men dråben, der har fået shitstorm-bægeret til at flyde over, må siges at være den seneste historie, som, så mange andre shitstorme, er stadfæstet på de sociale medier. Sangerinden Fallulah har på instagram skabt et forum ud fra en profil ved navn ‘Hej søster’, som har fokus på ligestilling og stærke kvinder.
Deloitte har rakt ud til platformen i håb om at kunne lave et såkaldt ‘take over’, som handler om, at man låner og styrer kontoen i en given periode.
Det førte til, at rigtig mange følgere til ‘Hej søster’ åbnede op for anklager mod Deloitte, som både bunder i fyringer af gravide, krænkende arbejdsmiljø og et generelt dårligt miljø for ansatte. Kommunikation- og branding ekspert William Atak udtaler til Børsen, hvordan han har manglende forståelse for den strategi, som Deloitte har kastet sig ud i.
“Det virker ikke gennemtænkt, at man gerne vil overtage en instagramprofil, når man tænker på, hvor ømt et emne for eksempel ligestilling er”, fortæller William Atak.
Han forklarer, hvordan emner som disse let kan medføre en ophedet debat, og derfor skal man tænke sig meget grundigt om.
“En shitstorm ligger næsten lige til højrebenet her. Man skal hele tiden tænke på, hvad der er næste skridt, og hvor budskabet ender”, forklarer kommunikation- og brandingeksperten.