Hvad er Reputation Management? ATAK er eksperter i ORM

Hvad er Reputation Management?

Reputation Management

Reputation Management er håndtering af en virksomhed eller persons omdømme på internettet og kan både anvendes proaktivt og reaktivt. Reputation Management kaldes også ORM og er en forkortelse af Online Reputation Management.

Et online omdømme kan sammenlignes med personers, produkters og virksomheders omdømme i det virkelige liv. Hvis en ven fortæller os ”brug ALDRIG støvsugere fra Hr. Jensens Støvsugere, de spreder mere støv end de suger op”, så undgår vi naturligvis at købe støvsugere hos Hr. Jensens Støvsugere. Det samme gælder på nettet. Hvis vi søger oplysninger om et bestemt produkt, og de første tre sider i søgeresultatet består af dårlige anmeldelser af et bestemt mærke, så går vi naturligvis efter et andet mærke.

Historisk udvikling

I takt med stigningen i forbrugernes brug af internettet har sociale medier, anmeldelsessider, fora og aktiv deltagelse i diverse debatter igennem 2010’erne vundet indpas – ikke mindst i forhold til deling af oplevelser, forbrugerne har. Forbrugere deler både positive og negative oplevelser, hvor ønsket om deling af de negative oplevelser og gøre skade på modpart er en voksende og truende adfærd, da der desværre ikke er mange love og regler inden for området, og der er ikke noget filter. Forbrugerne nøjes ikke alene med at dele deres (negative) oplevelser alene over for deres eget netværk; de går målrettet efter et bredt publikum, så fx en virksomhed kan få størst muligt tab via den dårlige omtale, der bliver skabt digitalt.

Der er kommet et hav af medier inden for især anmeldelsessider og sociale medier, hvor der tilbydes anmeldelse, vurdering og ikke mindst aktiv deltagelse fra tredjepart. Forbrugerne går bevidst efter at skabe en viral udvikling af deres anmeldelse/vurdering, og omfanget af skaderne kan være kolossale, da den anmeldte parts version af historien – hvad enten det er en anden og mere nuanceret version af historien eller en beklagelse – oftest bliver begravet i mængden af sure opstød og opbakning fra tredjepart, der i fleste tilfælde slet ikke kender til den konkrete hændelse.

Læs hvordan sociale medier og anmeldelser kan bruges til afpresning.


"Den anmeldte parts version af historien bliver oftest begravet i mængden af sure opstød og opbakning fra tredjepart."


Få hjælp via Reputation Management

Forskellen på omtale i det virkelige liv og på nettet er, at alle oplysninger på nettet indekseres – altså gemmes - af søgemaskinerne. Det vil sige, at en gammel sag mellem forbruger og firma, som ikke længere er relevant eller aktuel, kan få ufortjent meget opmærksomhed, hvis denne figurerer på første side i søgeresultaterne.

Reputation Management går ud på at skabe en korrekt online tilstedeværelse og styrket digital identitet - samt rydde op i den dårlige omtale og de negative kommentarer og dermed sørge for, at det kun er den ønskede information, der er synlig, når nye bekendtskaber eller potentielle kunder og samarbejdspartnere søger efter dig eller din virksomheds produkter eller services.

Læs mere om Online Reputation Management.

Hvad er Reputation Management?


Er du interesseret i at lære mere om Reputation Management?
Kontakt ATAK på 3510 5050 eller klik på knappen herunder.