Hvad er Online Reputation Management, og hvordan virker det?

Hvad er Online Reputation Management?

Online Reputation Management

Reputation Management er håndtering af en virksomhed eller persons omdømme på internettet og kan både anvendes proaktivt og reaktivt. Reputation Management kaldes også ORM og er en forkortelse af Online Reputation Management.

Et online omdømme kan sammenlignes med personers, produkters og virksomheders omdømme i det virkelige liv. Hvis en ven fortæller os ”brug ALDRIG støvsugere fra Hr. Jensens Støvsugere, de spreder mere støv end de suger op”, så undgår vi naturligvis at købe støvsugere hos Hr. Jensens Støvsugere. Det samme gælder på nettet. Hvis vi søger oplysninger om et bestemt produkt, og de første tre sider i søgeresultatet består af dårlige anmeldelser af et bestemt mærke, så går vi naturligvis efter et andet mærke.

Historisk udvikling

I takt med stigningen i forbrugernes brug af internettet har sociale medier, anmeldelsessider, fora og aktiv deltagelse i diverse debatter igennem 2010’erne vundet indpas – ikke mindst i forhold til deling af oplevelser, forbrugerne har. Forbrugere deler både positive og negative oplevelser, hvor ønsket om deling af de negative oplevelser og gøre skade på modpart er en voksende og truende adfærd, da der desværre ikke er mange love og regler inden for området, og der er ikke noget filter. Forbrugerne nøjes ikke alene med at dele deres (negative) oplevelser alene over for deres eget netværk; de går målrettet efter et bredt publikum, så fx en virksomhed kan få størst muligt tab via den dårlige omtale, der bliver skabt digitalt.

Der er kommet et hav af medier inden for især anmeldelsessider og sociale medier, hvor der tilbydes anmeldelse, vurdering og ikke mindst aktiv deltagelse fra tredjepart. Forbrugerne går bevidst efter at skabe en viral udvikling af deres anmeldelse/vurdering, og omfanget af skaderne kan være kolossale, da den anmeldte parts version af historien – hvad enten det er en anden og mere nuanceret version af historien eller en beklagelse – oftest bliver begravet i mængden af sure opstød og opbakning fra tredjepart, der i fleste tilfælde slet ikke kender til den konkrete hændelse.

Læs hvordan sociale medier og anmeldelser kan bruges til afpresning.


"Den anmeldte parts version af historien bliver oftest begravet i mængden af sure opstød og opbakning fra tredjepart."


Få hjælp via Reputation Management

Forskellen på omtale i det virkelige liv og på nettet er, at alle oplysninger på nettet indekseres – altså gemmes - af søgemaskinerne. Det vil sige, at en gammel sag mellem forbruger og firma, som ikke længere er relevant eller aktuel, kan få ufortjent meget opmærksomhed, hvis denne figurerer på første side i søgeresultaterne.

Reputation Management går ud på at skabe en korrekt online tilstedeværelse og styrket digital identitet - samt rydde op i den dårlige omtale og de negative kommentarer og dermed sørge for, at det kun er den ønskede information, der er synlig, når nye bekendtskaber eller potentielle kunder og samarbejdspartnere søger efter dig eller din virksomheds produkter eller services.

Læs mere om Online Reputation Management.

Hvad er Reputation Management?


Bliv kontaktet af en ekspert - udfyld formularen:

OBS: Når du indsender dit navn, e-mail og telefonnummer i kontaktformularen, bruger vi de indtastede oplysninger til at tage kontakt til dig. Læs mere i vores persondatapolitik.

....eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.


FAQ: Ofte stillede spørgsmål om Online Reputation Management:

Hvad er Online Reputation Management?

Online Reputation Management (ORM) er en disciplin inden for digital markedsføring og kommunikation. Inden for ORM arbejder man med håndtering og styrkelse af sit online-omdømme, hvilket kan vedrøre både virksomheder og privatpersoner. Arbejdet kan ske både proaktivt og reaktivt. Det reaktive arbejde kommer ofte i forlængelse af en shitstorm eller i forbindelse med, at der er landet en meget negativt ladet artikel om virksomheden på side 1 i søgeresultaterne.

Hvordan arbejder man med Online Reputation Management?

Hvad end man arbejder proaktivt eller reaktivt med online reputation management, handler det om at styrke virksomhedens/personens digitale omdømme. Hvis du som virksomhed har været udsat for en decideret shitstorm, handler det først og fremmest om at fremhæve de positive historier, således at de ”overdøver” de negative. Inden for ORM er meget af arbejdet rettet mod at definere og fremhæve de værdier, der kendetegner virksomheden, således at billedet, der tegnes af dem online, stemmer overens med brandets selvforståelse.

Hvorfor er det essentielt at arbejde med Online Reputation Management?

I og med at vi lever i en digital tidsalder, opsøger vi også det meste af vores information på internettet. Hvis potentielle kunder bliver mødt af dårlige anmeldelser og negative artikler, når de søger på din virksomhed, vil de hurtigt vende om igen. Din digitale tilstedeværelse kan have stor betydning for, om brugerne til- eller fravælger dig, og derfor er online reputation management en essentiel disciplin at arbejde med.

Hvad vil det sige at arbejde proaktivt med Online Reputation Management?

Hvis du arbejder proaktivt med online reputation management, forsøger du at komme den dårlige omtale i forkøbet. Der arbejdes med at finde og vinkle de gode historier om enten dig eller din virksomhed. Målet er som minimum, at alle resultater på søgemaskinernes side 1 (primært Google) skal udgøres af sider, der repræsenterer dig bedst muligt. På den måde er virksomheden langt bedre rustet, hvis de skulle blive ramt af dårlig omtale i fremtiden. Samtidig med, at de virker langt mere attraktive, når potentielle kunder søger på deres brand.

Hvad vil det sige at arbejde reaktivt med Online Reputation Management?

Når man arbejder reaktivt med online reputation management, betyder det, at man reagerer på negativ omtale, som en virksomhed eller privatperson har været udsat for. Den negative omtale har allerede manifesteret sig og har måske også allerede haft betydelige konsekvenser for virksomhedens omsætning. Målet er – ligesom i den proaktive tilgang – at arbejde på de positive historier og styrke dem tilstrækkeligt til, at søgemaskinerne vil placere dem på side 1 ved en brandsøgning.

Kan man hyre andre til at lave ORM?

Ja. Der er firmaer, der har specialiseret sig i disciplinen online reputation management, og som kan hjælpe dig, hvis du gerne vil styrke dit online-omdømme eller have fjernet dårlig omtale.

Hvordan fjerner jeg dårlig omtale om mig selv eller mit firma på nettet?

Det afhænger meget af, hvilken dårlig omtale der er tale om. Ligger der følsomme personoplysninger om dig på nettet, har du mulighed for at kontakte Datatilsynet. Hvis der er tale om krænkende eller misledende indhold, eksempelvis i form af en falsk anmeldelse på Google, kan du anmode om fjernelse. Både anmeldelser – og i endnu højere grad – artikler er dog i langt de fleste tilfælde umulige at fjerne. Derfor vil et alternativ være at indlede et online reputation management-forløb, hvor de positive historier om din virksomhed styrkes, således at de ”begraver” de negative.

Hvad koster Online Reputation Management?

Prisen for et online reputation management-forløb kan variere meget fra firma til firma. Det afhænger desuden af, hvor meget dårlig omtale der er knyttet til den givne virksomhed. Typisk vil et forløb indledes med en analyse af din digitale tilstedeværelse. Resultatet af analysen afgør prisen. Hvis du blot skal have hjælp til at fjerne/rapportere anmeldelser, vil prisen være en del mindre, end hvis du skal have et forløb. Prisen for Online Reputation Management kan derfor koste alt mellem ca. 4500 kr. til flere hundredtusind kroner. Når du skal afveje, om det er prisen værd, skal du tage med i din overvejelse, hvor mange kunder du mister ved at have et dårligt, digitalt omdømme.