Er du stødt på én eller flere kritiske/negative artikler om dig eller din virksomhed på Google? Undrer du dig over, hvorfor en negativ artikel rangerer højt i søgeresultatet, når der søges på dit eller virksomhedens navn? Spekulerer du på konsekvenserne af kritik i en avis online? Og vil du gerne vide, hvordan du kan fjerne eller begrave en uønsket artikel i Googles søgeresultater? Læs mere her.
Hvad kan være konsekvenserne af en kritisk/negativ artikel på Google?
En enkelt eller et par kritiske artikler om dig eller din virksomhed på internettet kan for nogle ved første øjekast virke ubetydelige. Men undersøgelser som denne foretaget af SAFEonNET i samarbejde med YouGov viser, at moderne forbrugere i stigende grad påvirkes af anmeldelser og kritisk omtale af virksomheder på nettet.
Negativ omtale som kritik i et medie online kan være tungen på vægtskålen, der gør, at din virksomhed gang på gang bliver valgt fra og derved mister både markedsandele og profit. Som privatperson kan en negativ artikel på Google skabe dårlig stemning omkring dit navn eller virkosmhed, der kan få ubehagelige konsekvenser for både dit professionelle virke og dit privatliv.
Har du brug for hjælp?
Hvorfor rangerer kritik i en avis højt i Googles søgeresultater?
Som privatperson eller virksomhed uden nogen større indsigt i, hvordan Googles søgemaskine og algoritmer fungerer, kan det være svært at forstå, hvorfor en kritisk artikel rangerer højt i Googles søgeresultater, når der søges på virksomhedens/personens navn. Der kan være flere forklaringer på dette – og ofte er det et sammenspil mellem flere faktorer, der afgør placeringen af en kritisk artikel på Google.
En relevant faktor at have øje for er siden/domænets styrke, da det i høj grad er med til at påvirke placeringen på Google. Hvis man observerer danske hjemmesider, så har nyhedsmedier en høj domænestyrke, da de kontinuerligt udgiver indhold, som har mange online besøgende, men også fordi medierne ofte bliver delt på andre platforme med et link, hvilket styrker en hjemmeside. Hvis man oplever, at en nyhedsartikel indebærer indhold om en, vil der derfor også være stor sandsynlighed for, at placeringen på Google ligger højt. Der findes flere årsager til, at Googles algoritmer udvælger søgeresultater til at være placeret højt eller omvendt ligger lavt blandt søgeresultaterne, men hvordan domænestyrken er, har en høj relevans.
Kan man fjerne en negativ artikel i Googles søgeresultater
Helt overordnet er det utroligt svært at fjerne negativ omtale i en avis fra Google, da man som privatperson eller virksomhed ikke har kontrol over hverken Google eller nyhedsmediet bag artiklen. Det er de færreste, der ikke foretager en søgning på Google for at blive klogere på et givet brand eller en virksomhed. Men det er måske ikke alle, som kender Googles struktur og ved, at Googles måde at placere søgeresultater ikke altid giver et retvisende billede af en virksomhed for eksempel. Hvis negativ omtale af en virksomhed har floreret på nettet og har været besøgt gentagne gange af brugere, så vil det med stor sandsynlighed stadig ligge på en høj placering på trods af, at virksomheden måske har ændret struktur, lært af fortidens fejl og fået rettet op kritikken. I den henseende er ATAK Nordic af den overbevisning, at både folk og virksomheder bør få en chance til.
Google går nemlig ikke ind og kigger på, hvorvidt en artikel er flere år gammel og stadig relevant. Derudover kan der også være faktuelle uoverensstemmelser, som Google kan have svært ved at bedømme og ud fra disse variabler, er der flere værktøjer, man bør gøre brug af for at opretholde et troværdigt og retvisende billede. Det kan for nogle virke uoverskueligt at danne sig et overblik over, hvad Google indebærer af negativ omtale af dig eller din virksomhed. ATAK Nordic er specialister i at skabe et overblik samt fremvise en strategi, som kan redegøre for initiativer, man kan gøre brug af i praksis.
De vigtigste redskaber i den digitale oprydning
Hvis en virksomhed oplever negativ omtale fra kunder, som kunderne vælger at dokumentere på anmeldelsesplatforme på nettet, bør man tage fat i de kommunikative værktøjer. ATAKs Online Reputation Management omfatter et proaktivt beredskab, som håndterer negativ online omtale med professionelle kommunikationsdiscipliner. Herunder vil der følge professionel rådgivning og hjælp til at genopbygge tillid mellem virksomheder og kunder.
Tillid og troværdighed til en virksomhed er afgørende for, hvorledes en kunde har lyst til at vælge den enkelte virksomhed efter en kundeoplevelse. Derfor er det også vigtigt at være opmærksom på de udtalelser, der eventuelt må befinde sig online på nettet og reagerer hurtigt på det.
Selvom negativt indhold er forældet eller faktuelt forkert, kan det have store konsekvenser for en erhvervsperson eller virksomhed. Påvirker den negative omtale dig eller din virksomhed i så høj grad, at det har indflydelse på dine karrieremuligheder eller din virksomheds omsætning, så er der stadig håb forude. Online Reputation Management handler om at sikre virksomheder og privatpersoner et godt digitalt omdømme. Omdømmet opbygges og vedligeholdes gennem skabelsen af positivt indhold, der kan rangere højt på Google og på den måde skabe et mere aktuelt og troværdigt billede af dig eller din virksomhed.
Online Reputation Management er en helt særlig disciplin, der kræver stor teknisk og faglig ekspertise samt dybdegående kendskab til Googles algoritmer. Langt de fleste besidder ikke den nødvendige viden og de kompetencer, der skal til for at opnå succes med at rydde op i negativ online omtale. Derfor kan det være både klogt og tidsbesparende at få eksperthjælp fra et bureau som ATAK A/S, der specialiserer i Online Reputation Management.
Kontakt ATAK A/S for at høre mere om, hvordan vi kan fjerne eller begrave dårlig omtale online og sikre dig eller din virksomhed et godt digitalt omdømme.