På denne side kan du blive klogere på, hvad en shitstorm er og ikke mindst, hvordan du kan få rådgivning og hjælp til en shitstorm, hvis du eller din virksomhed er blevet udsat for en.
Indholdsfortegnelse:
Hvad er en shitstorm
Hvorfor er det vigtigt at få hjælp
Hvordan løses en shitstorm
En shitstorm er betegnelsen for det fænomen, at en virksomhed eller enkeltperson udsættes for kritik online, der når så stort et omfang, at kritikken ikke længere er mulig at kontrollere eller håndtere for den udsatte part.
Der er som oftest tale om kritik baseret på holdninger, ikke fakta, hvorfor shitstorms har en meget affektiv natur. Desuden er shitstorms karakteriseret ved en høj grad af indignation og aggression: De personer, der qua deres kritik bidrager til shitstormens udbredelse, er ofte ikke blege for sige deres mening om den pågældende person eller virksomhed i skarpe, og ofte ganske skrupelløse, vendinger.
Netop denne negativitet, aggression og indignation forklarer begrebets første del, ”shit”, mens begrebets anden del, ”storm”, beskriver kritikkens eksplosive og ofte uforudsigelige udvikling.
Se en uddybende definition af shitstorm-begrebet her.
Med et populært udtryk hedder det også, at personer eller virksomheder udsat for en shitstorm er blevet dømt af ”folkedomstolen”. Internettets, og særligt de sociale mediers, enorme udbredelse over de senere år har nemlig givet privatpersoner et talerør og en eksponeringsplatform – og dermed en magt – de ikke tidligere havde.
Hvor man i gamle dage (læs: for blot få år siden) måtte lægge vejen forbi de etablerede, traditionelle nyhedsmedier og overbevise disse om, at ens læserbrev, kronik el.lign. havde et vigtigt, samfundsrelevant budskab, er der i dag intet til at forhindre, at hr. Jensen hjemme på sofaen kan forfatte et 20-linjers langt vredesudbrud på Facebook og opnå mange tusinde sympatisører på baggrund af sin historie om den dårlige service, han tidligere på dagen oplevede nede i Netto.
Shitstorms kan altså initieres af hvem som helst. Det er nemlig helt omkostningsfrit og kræver blot en profil på et socialt medie.
Det er utrolig vigtigt at få rådgivning og hjælp til håndtering af en shitstorm. Den magt og de eksponeringsmuligheder, menigmand har fået, er udtryk for en tendens, virksomhederne ikke kan tillade sig at vende det blinde øje til. Det er også grunden til, at stadig flere danske virksomheder opruster sin kommunikationsafdeling og hyrer personale til varetagelse af firmaets brand og håndtering af den potentielle strøm af negativ omtale fra vrede kunder. Det er nemlig efterhånden blevet en folkesport at lufte sin utilfredshed på offentlige fora, hvis man føler sig skidt behandlet af en virksomhed.
Virksomheders omdømme er altså i skudlinjen i en hidtil uset grad. Shitstormen kan blæse ind når som helst, og en stor og effektiv (krise)kommunikationsafdeling er ingen garanti for afværgelse af uvejret. Det vil desuden være forkert at tro, at det kun er virksomheder, shitstormen kan ramme. Som allerede nævnt kan privatpersoner også blive udsat for en shitstorm, hvorfor det er vigtigt, at ikke kun virksomheder, men også privatpersoner ved, hvordan de kan få rådgivning og hjælp til at håndtere shitstormen.
Får man ikke både effektiv og hurtig hjælp til shitstormen, lurer faren lige om hjørnet. For begynder et medie eller en person først at bringe en negativ historie, vil der ikke gå længe, før andre personer deler historien, ligesom andre medier hurtigt vil begynde at spinne videre på historien.
Dårlig omtale online fra mange kanter kan nemlig være altødelæggende for virksomheden eller personens omdømme. For virksomheden vil et plettet renomme ofte betyde færre kunder, utilfredse medarbejdere samt frafald af samarbejdspartnere, investorer, leverandører og aktionærer – faktorer, der alle har potentiale til at forårsage stor skade på virksomhedens bundlinje. Heroverfor vil en privatpersons plettede renomme ofte gøre det sværere for vedkommende at få job, da de færreste virksomheder har mod på at hyre en medarbejder, der muligvis ikke har rent mel i posen.
At dårlig omtale, der ligger tilgængeligt på nettet, har vidtgående konsekvenser, er denne undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov desuden med til at underbygge. Undersøgelsen viser, at hovedparten af de personer, der støder på negativ omtale online, stoler på det, de læser. I undersøgelsen har hele 78 % af de adspurgte således svaret, at de stoler på online omtale og anmeldelser af virksomheder, uanset om det, de læser, er positivt eller negativt. Undersøgelsen konkluderer desuden, at 82 % af alle danskere søger efter omtale af en virksomhed online forud for deres beslutning om, hvorvidt de vil handle der eller indgå samarbejde med den. Af disse 82 % vil 70 % fravælge at handle hos virksomheden, hvis den har dårlig omtale online.
Hos ATAK er det muligt at få rådgivning og hjælp til den shitstorm, du eller din virksomhed er blevet ramt af. Du kan få hjælp til shitstormen proaktivt såvel som reaktivt – altså uanset om du ønsker at forebygge det, der potentielt kan udvikle sig til en shitstorm, men som foreløbig blot er en mindre kritik rettet mod dig, eller om du ønsker at håndtere en shitstorm, der allerede er brudt ud.
Vi tilbyder hjælp til shitstormen ved at udføre Online Reputation Management (ORM). Vores ORM-forløb består i, at vi begraver eller fjerner dårlig og negativ omtale online og erstatter denne med positiv omtale og positivt indhold. Hensigten er, at det på sigt kun skal være den positive omtale, der er synlig på de første sider i Googles søgeresultater, således at den dårlige omtale ikke længere vil påvirke virksomhedens brand eller omdømme.
Hos ATAK vil du altid kunne få rådgivning og hjælp til din shitstorm i form af rådgivning i, hvordan du som virksomhed eller privatperson kan bearbejde dårlig omtale forårsaget en shitstorm.
Skal vi komme med et bud på, hvordan din opgave kan løses?
Udfyld formularen herunder, og vi vil kontakte dig snarest muligt.