Vi lever i en digital tidsalder, hvor teknologien udvikler sig utroligt hurtigt. Faktisk så hurtigt, at det kan være svært at følge med. Internettets opståen og især de sociale medier har radikalt ændret vores samfund og den måde, som vi kommunikerer på. Det giver helt nye muligheder for virksomheder såvel som privatpersoner – men også helt nye trusler. En af disse trusler er shitstorms. Bliver man offer for en shitstorm på Facebook, kan man risikere at blive ramt af både økonomiske, sociale og personlige konsekvenser. Uanset om den er berettiget eller ej, kan en shitstorm på Facebook nemlig hurtigt få sit eget liv og tiltrække utroligt meget opmærksomhed. Derfor er det afgørende, at man er forberedt, og ved hvordan en shitstorm på Facebook skal håndteres, allerede inden skaden sker.
Hvis man følger med i diverse medier, online såvel som offline, har man formentlig stiftet bekendtskab med begrebet ”shitstorm”. Det er nemlig et ord, der på trods af at være relativt nyt, i høj grad optræder i aviser, tv, radio og på de sociale medier. Ordet blev for første gang brugt af tyske medier og er siden blevet accepteret i resten af verden som et begreb, der beskriver en bølge af negativ omtale og kritik af en given person eller virksomhed. Som det fremgår af navnet, er det intet mindre end en ”storm” af anklager og beskyldninger. Shitstorms er især kommet på dagsordenen i forbindelse med de sociale medier, herunder Facebook, da de giver menig mand muligheden for og magten til at starte en shitstorm.
En shitstorm på Facebook vil som oftest starte med, at en person med en profil skriver et opslag. Det kan være, at vedkommende har haft en dårlig oplevelse eller blot ønsker at gøre skade på en virksomhed eller en person. Opslaget vil ofte beskrive en hændelse eller situation, der gør, at læserne fatter sympati for opslagets ejer og tilslutter sig bølgen af kritik mod synderen – eller offeret. I første omgang er det kun personens venner og kontakter, der kommer til at læse opslaget, men hvis de begynder at kommentere og dele, kan det hurtigt sprede sig som ringe i vandet. En af de afgørende faktorer ved sociale medier som Facebook er, at opslag – hvad enten de er positive eller negative – på ganske kort tid kan nå ud til et utroligt stort publikum. Sociale medier som Facebook medfører altså, at én enkelt kundes negative oplevelse eller historie kan nå ud til utroligt mange mennesker.
….eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.
Hvis man bliver offer for en shitstorm, kan man håbe på, at opslaget ikke får opmærksomhed og bliver spredt. I nogle tilfælde kan man ved hjælp af en hurtig reaktion, hvor man tager fat i opslagets ejer direkte, sikre, at historien bliver taget ned, før den når ud til et stort publikum. I andre tilfælde vil det dog gå sådan, at shitstormen vokser og vokser. Efterhånden som der kommer flere og flere kommentarer og likes, vil historien tiltrække sig opmærksomhed fra nogle af de store og landsdækkende medier, som kan finde på at skrive en artikel om sagen og dens yderligere forløb. På den måde har en shitstorm gode muligheder for at brede sig og vokse, især på Facebook, hvor selv små opslag hurtigt kan tage fart. Derfor er det meget vigtigt, at man ikke alene er opmærksom på truslen, men at man også ved, hvordan man forhindrer den i at vokse sig uoverskueligt stor.
”Shitstorm” er ikke ligefrem noget positivt klingende ord. Og det er retvisende, da ingen ønsker at finde sig selv som offer for en shitstorm på Facebook. I folkemunde bliver Facebook sommetider omtalt som en ”folkedomstol” – hvor enhver person eller virksomhed kan risikere at blive anklaget og/eller dømt uden retfærdig rettergang. Uanset om opslaget er berettiget eller ej, kan et enkelt opslag på Facebook blive til landsdækkende nyheder. Og jo større, shitstormen bliver, jo større bliver konsekvenserne også. Når en shitstorm vokser, er der nemlig flere og flere potentielle kunder, der får et negativt indtryk af din person eller din virksomhed. Det har utroligt skadelige følger for det digitale omdømme, der som bekendt er en afgørende faktor, når både eksisterende og potentielle kunder skal foretage et køb. Med andre ord – en shitstorm påvirker enhver virksomheds eller persons fremtid, og hvis det går rigtig galt, også selve eksistensen.
Det digitale omdømme spiller en vigtig rolle for både privatpersoner og virksomheders succes. Vi er blevet vant til at ”Google” alt og alle, inden vi tager en beslutning og danner os en mening om dem. Derfor kan negativ omtale, der dukker op på Google og andre søgemaskiner, have store konsekvenser for både nutiden og fremtiden. Det er nemlig sådan, at selvom alle dem, der har læst opslaget og deltaget i en shitstorm på Facebook, på et tidspunkt glemmer sagen, vil internettet altid huske den. Hvis et opslag eller en landsdækkende nyhed får tilpas meget opmærksomhed, kan du risikere, at det er det første, der dukker op, når folk søger på dit eller virksomhedens navn. Og det gælder både nu og mange år ud i fremtiden. Ud over at det er utroligt ubehageligt at blive offer for den negative omtalte, kan det altså også få uoverskuelige økonomiske konsekvenser.
Shitstorms på Facebook og andre medier er et relativt nyt fænomen. Det kan derfor være svært at gennemskue, hvordan man skal forholde sig og reagere på en shitstorm på Facebook. Det er ikke mindst tilfældet, fordi den mest hensigtsmæssige reaktion kan variere alt efter situationen. I nogle tilfælde giver det mening at reagere og fx svare på vedkommendes opslag – i andre tilfælde vil det blot gøre ondt værre. Det er dog et faktum, at den rette reaktion kan være med til at begrænse skaderne og stoppe løbeilden, før historien spreder sig på hele internettet. Hvis man som privatperson eller virksomhed går op i sit digitale omdømme, bør man altså være forberedt på en shitstorm på Facebook og vide, hvordan man bedst håndterer situationen. Det kan nemlig være med til at sikre, at shitstormen får færrest mulige konsekvenser, både på kort og lang sigt.
Det er de færreste, der er eksperter i shitstorms på Facebook. Først og fremmest fordi det er et nyt fænomen, der hele tiden udvikler sig – men også fordi de fleste virksomheder og personer har deres egne ting at tage sig af. Bliver man offer for en shistorm på Facebook, er det dog en rigtig god idé at alliere sig med nogen, der har stor erfaring og ekspertise på området. På den måde er man nemlig sikret den mest kvalificerede og brugbare hjælp. Det kan være en stor lettelse at have eksperter på sin side i en krisesituation, som en shitstorm på Facebook hurtigt kan udvikle sig til at blive. Heldigvis er der professionel hjælp at hente hos ATAK. Vi står klar med vores ekspertviden og bedste værktøjer til at håndtere en shistorm på Facebook både før, under og efter, at skaden sker.
Som sagt er det vigtigt, at man håndterer en shitstorm på Facebook på den mest hensigtsmæssige måde. Vi har mangeårig erfaring på området og har både arbejdet med og analyseret mange situationer med shitstorms, der er vokset sig store på Facebook. Derfor kan vi give dig en professionel vurdering af, hvordan du bedst håndtere den pågældende shitstorm på Facebook. Det gælder både før, under og efter, at shitstormen raser. Først og fremmest er det vigtigt, at man reagerer hurtigt på et negativt opslag, som har potentiale til at udvikle sig. Vi tilbyder kompetent rådgivning og vejledning til, om der skal tages kontakt til personen bag opslaget og hvis ja, hvordan det skal gøres på den bedste måde. Efter shitstormen er løjet af, skal der ryddes op i den negative omtale og helst skabes positiv omtale på Google, så de negative nyheder ikke ranker. Også her stiller vi vores ekspertise til rådighed, så ATAK kan hjælpe dig med at sikre, at en shitstorm på Facebook ikke får større eller værre konsekvenser end højst nødvendigt.
Hvis man endnu ikke er blevet ramt af en shitstorm på Facebook, er der tid til at forberede sig. Det gør man allerbedst ved at være opmærksom på sit digitale omdømme og forsøge at skabe et positivt et af slagsen. Online reputation management kan på mange måder sammenlignes med en forsikring mod dårlig omtale, herunder shitstorms på Facebook. Og som det er tilfældet med stort set alle forsikringer, er det bedst, hvis man køber den, inden skaden sker. Hvis man har et ”skjold” af positiv eller neutral omtale på Google, er man langt bedre stillet over for den negative af slagsen. Hvis folk allerede forbinder din virksomhed eller person med noget positivt, er der også mindre sandsynlighed for, at en negativ historie får fat og skaber en decideret shitstorm. Også når det gælder den proaktive og forebyggende indsats, tilbyder vi professionel hjælp fra vores erfarne eksperter på området.
Shitstorms på Facebook er en alvorlig trussel – men heldigvis er der hjælp at hente. Vi sidder altid klar til at hjælpe både personer og virksomheder, der vil have optimal beskyttelse imod de skadelige følgevirkninger ved en shitstorm på Facebook. Vi kan hjælpe med den forebyggende indsats ved at opbygge et positivt og stærkt digitalt omdømme ved hjælp af online reputation management. Er shitstormen i gang, hjælper vi dig med at håndtere den på den mest hensigtsmæssige måde og dermed begrænse skaderne. Er skaden allerede sket, hjælper vi med at rydde op i søgemaskinerne og sikre, at de skadelige konsekvenser ikke følger dig og/eller din virksomhed ind i fremtiden. Når det gælder shitstorms på Facebook, er vi det oplagte valg af partner. Du er altid mere end velkommen til at kontakte os direkte, hvis du vil vide mere om, hvad vi laver, og hvordan vi kan hjælpe dig.
….eller ring på 3510 5050 for at tale direkte med en af vores eksperter med det samme.
Skal vi komme med et bud på, hvordan din opgave kan løses?
Udfyld formularen herunder, og vi vil kontakte dig snarest muligt.