Danske firmaer er blandt de mest velrenommerede i verden

Danmark med i toppen blandt verdens mest velrenommerede virksomheder

11/04/2019
|

Hvert år tager flere forskellige konsulenthuse, datavirksomheder, analyseinstitutter og lignende pulsen på de mest velrenommerede virksomheder i verden. Én af disse undersøgelser er den såkaldte Global RepTrak® 100, som er en international liste, baseret på spørgeskemabesvarelser fra forbrugere i 15 lande. Det samlede antal respondenter er mere end 230.000. Resultatet fra analysen afslører, hvilke 100 virksomheder i verden der kan prale af at have det bedste omdømme. Blandt det gode selskab finder vi i år giganterne LEGO og Carlsberg, som også var at finde på listen sidste år. 

LEGO lander en flot 2. plads, blot overhalet af luksusbrandet Rolex, og er efterhånden en selvskreven del af listen. For niende år i træk har LEGO nemlig formået at blive placeret i top 10 på den anerkendte liste. Netop deres 2. plads har de da også beholdt fra sidste år (og året inden da).

Carlsberg klarer sig også særdeles imponerende i år, hvor de indtager en 75. plads. Det er et ordentligt hop op ad stigen sammenlignet med året forinden, hvor de var en af de nye spillere på listen og lå på en 93. plads.

Novo Nordisk, som sidste år indtog en 77. plads, klarede ikke cuttet i 2019.


Top 10 på den internationale omdømmeliste i 2019 fordeler sig som følgende:

  1. Rolex
  2. LEGO
  3. The Walt Disney Company
  4. Adidas
  5. Microsoft
  6. Sony
  7. Canon
  8. Michelin
  9. Netflix
  10. Bosch

4 måder at arbejde mod bedre omdømme og tillid hos offentligheden

Der er mange måder, du som virksomhed kan arbejde med dit omdømme på. Din virksomheds størrelse afgør dog til dels, hvad der budgetmæssigt og omfangsmæssigt er muligt, men hovedpointerne vil være gældende for både store og små. Et eksempel, hvor der er forskel, er PR. Omtale i pressen vil være en del nemmere for store virksomheder, da de næsten per automatik optræder på mediernes dagsorden. En mindre virksomhed skal i højere grad selv opsøge medieomtalen. Men hvad, der gælder i begge tilfælde, er, at det handler om at få positive historier ud om sit brand.

Vi har listet fire punkter op, som virksomheder kan arbejde med:

  • Virksomhedens fokus på ansvarlighed og bæredygtighed. Nogle af de ting, der vejer tungest i bedømmelsen af din virksomhed, er etik, gennemsigtighed og en positiv indflydelse på samfundet. Det er derfor vigtigt, at du initierer tiltag, som understøtter disse punkter, for at skabe et tillidsfuldt og ansvarligt brand.
  • Udnyttelse af lederskab. Lederskab bliver en stadig vigtigere og vigtigere del af en virksomheds omdømme, da der ikke er langt fra CEO til helhedsindtryk. I dag forventes det i højere grad, at direktøren spiller en mere offentlig rolle og aktivt kommunikerer virksomhedens værdier ud. Således vil en velrenommeret leder smitte positivt af på virksomhedens overordnede omdømme.
  • Virksomhedens evne til at fortælle sin historie. De virksomheder, som har et stærkt narrativ og som formår at kommunikere det ud, vil score bedre på omdømmebarometret. Det handler om konsekvent, og på autentisk vis, at kunne kommunikere virksomhedens formål ud, samt fortælle hvad der gør dem unikke.
  • Gør brug af opinionsdannere (market influencers). Opinionsdannere – eller influencers – er de mennesker, som inden for et vis felt er indflydelsesrige. De er engageret i et brancheemne og forstærker både de positive og negative opfattelser, som hersker i det offentlige rum. Det er derfor essentielt, at du som virksomhed skaber den rette strategi i forhold til at inddrage denne stakeholder-gruppe.

Men hvordan ser populariteten ud herhjemme i Danmark?

Hvis vi koncentrerer os om virksomheders omdømme i Danmark, kan man med fordel hive fat i Deloittes omdømmeanalyse, som er udarbejdet i samarbejde med analysevirksomheden Caliber. Her offentliggøres det, hvilke 100 danske virksomheder der har scoret højest på omdømmeparametrene ud fra offentlighedens vurdering. Der tages udgangspunkt i en række prominente, danske virksomheder, og de rangeres efter den opnåede score.  Undersøgelsen er gennemført i 2018, i perioden 1. januar til 31. december.

Selv i moderlandet må LEGO se sig slået af en enkelt konkurrent – om end en overraskende en af slagsen. E-boks indtager nemlig 1. pladsen, og LEGO en 2. plads. Carlsberg derimod ender på en 28. plads.

I Danmark fordeler top ti sig som følgende:

1. E-boks
2. LEGO
3. Rema 1000
4. SuperBrugsen
5. Falck
6. Grundfos
–   Ecco
8. Georg Jensen
9. Oticon
–   Kvickly

Derfor betyder det meget at havne på top 100-liste

Der er utallige gode grunde til, hvorfor det er essentielt, at virksomheder arbejder med deres omdømme. En placering på en top 100-liste over mest velrenommerede virksomheder er først og fremmest et pejlemærke om, at man som virksomhed har udført et exceptionelt stykke arbejde på flere områder. Derudover fungerer placeringen også som et ’stamp of approval’, som kun vil forstærke virksomhedens omdømme udadtil.

Et godt omdømme kan ifølge lektor på CBS, Mogens Bjerre, have store konsekvenser for virksomhedens evne til at fastholde og rekruttere medarbejdere. Han forklarer, at en stor del af folk i dag har et stærkt moralsk kompas, som arbejdspladsen skal kunne leve op til. Således er det ekstremt værdifuldt, når eksempelvis LEGO indtager en 2. plads for tredje år i træk, da det udadtil signalerer, at der er tale om en værdifuld arbejdsplads, som har styr på moralen.

Et dårligt omdømme derimod kan virke afskrækkende for potentielle medarbejdere, hvilket vil vanskeliggøre en rekrutteringsproces. Ligeledes kan et dårligt omdømme få konkret betydning for din indtjening, hvilet alene er en god grund til at arbejde med områder som Online Reputation Management, Brand Reputation, Corporate Social Responsibility og lignende.

.. Og det betaler sig: pragteksemplet LEGO

De direkte virkninger af at have opbygget et godt ry ude i byen er blandt andet, at man som virksomhed bliver et attraktivt sted at arbejde. YouGov BrandIndex interviewer hver dag 200 personer, som er repræsentative for hele Danmarks befolkning, og spørger ind til deres holdninger om 300 forskellige brands. Både danske og udenlandske.  Ét af parametrene er omdømme, som afspejler, hvilke brands danskerne ville være mest stolte over at arbejde for, og her vinder LEGO med længder. I analysen, som er blevet til ud fra interviews foretaget i perioden 01/5-17-30/4-18, ligger LEGO på en klokkeklar 1. plads med en score på 50,4 point foran nummer to, Mecedes-Benz, med 36,6 point.

Hvis man som virksomhed er kommet så langt, at folk ville være stolte over at arbejde for dig, så kan det sikkert siges, at man har skabt sig et godt omdømme.