Medietræning: 10 råd, der gør dig klar til at møde pressen

Medietræning: 10 råd, der gør dig klar til at møde pressen

22/08/2022
|

Med den rette medietræning kan du og din virksomhed navigere sikkert og roligt gennem journalisternes kritiske spørgsmål. Uden kan det desværre gå rigtig galt. Derfor har vi her samlet 10 gode råd om medietræning til dig, der kan møde pressen.

Både politikere, virksomhedsledere, talspersoner, fagfolk og eksperter optræder dagligt i medierne. Der er derfor mange mennesker i alle typer brancher og med mange forskellige baggrunde, som kan have gavn af medietræning.

Hvad er medietræning?

Medietræning er alle aktiviteter, der klæder dig bedre på til at møde pressen. Det handler nemlig om at få redskaber til at holde styr på din argumentation, forstå mediernes agenda og kommunikere effektfuldt og roligt under pres.

Gennem medietræning lærer du derfor at tage styringen, fremstå tillidsvækkende og svare på og håndtere kritiske spørgsmål.

Hvorfor er medietræning vigtig?

Hvis du ikke har fået medietræning og har forståelse for mediernes måde at arbejde på, kan det gå galt, når du skal på skærmen, i radioen eller i avisen. Én uheldig optræden i medierne kan potentielt ende i en shitstorm og skade både dig og din virksomhed.

Vi har her samlet vores 10 bedste råd inden for medietræning, så du forhåbentlig føler dig lidt bedre rustet til at møde journalister i fremtiden.

#1. Forstå historien og din rolle i den

Når en journalist spørger, om du vil udtale dig i en sag, er det helt okay ikke at svare på interviewspørgsmålene med det samme. Inden for medietræning anbefaler man faktisk, at du som interviewperson stiller nogle opklarende spørgsmål til journalisten inden interviewsituationen. Spørg journalisten, hvad historien præcis går ud på, hvilken vinkel journalisten kører, hvad der forventes af dig, og hvilken rolle du spiller i historien. Det er også helt okay at bede om tid til at undersøge sagen nærmere, da det er vigtigt at kende sagens detaljer, før man udtaler sig. På den måde kan du bedre svare på spørgsmålene, og risikoen for misforståelse og uheldige udtalelser bliver mindre. Samtidig kan det gøre dig mere tryg i interviewsituationen.

#2. Forbered dig

Når det kommer til medietræning, er det også en god ide at forberede sig på, hvad du vil svare på journalistens spørgsmål. Hav styr på sagen og fakta. Overvej også hvilke hovedspørgsmål og opfølgende spørgsmål, journalisten kunne stille. Skriv dine svar ned, og/eller øv dig foran spejlet eller en kollega. Bed evt. din kollega om at lege journalist, som stiller de opfølgende spørgsmål. Har du sagt dine pointer højt én gang, bliver det nemmere, og de fremstår mere tydelige, når det virkelig gælder.

#3. Diskutér ikke med journalisten

Selvom du har øvet dig og tænkt over, hvilke spørgsmål journalisten kunne finde på at stille, kan du blive overrasket. Sker det, er det vigtigt, at du ikke bliver sur, irriteret eller går til modangreb på journalisten. Bevar roen, svar på spørgsmålene så godt, du kan, og lad ikke overraskelsen skinne igennem.

#4. Hav fokus på dit budskab og kend din argumentrække

Inden for medietræning anbefales det, at du altid har fokus på dit budskab. Hold dig derfor til essen, og sørg for ikke at have for mange pointer og budskaber – det forvirrer modtageren, og du skinner mindre igennem. I mødet med pressen er det derfor vigtigt at have helt styr på din argumentation og holde dig til den samme argumentation og evt. gentage det under interviewet.

#5. Vær professionel hele tiden

Det er meget normalt, at man taler om løst og fast med journalisten både før og efter et interview. Men hav øje for, at du i princippet kan være “på” hele tiden. Mikrofonen og/eller kameraet kan i princippet være i gang både før og efter et interview. Så sørg derfor for at være professionel hele tiden, og sig ikke noget, som potentielt kan skade dig eller din virksomhed.

#6. Formulér dig kort, præcist og faktuelt

Uanset om det er et interview i tv, radio, netmedie eller printmedie, er det vigtigt, at du formulerer dig kort og præcist og holder dig til fakta. Et interview varer sjældent mere end et par minutter, så du fremstår skarpere, hvis du formulerer dig kort og præcist. Det er også vigtigt, at du ikke lader dig rive med af eventuelle følelser. Hold dig til det faktuelle. Hvis du sørger for at medietræne, lærer du at formulere dig kort og præcist – uden at lade sig rive med af følelserne.

#7. Brug ord, som almindelige mennesker forstår

Medietræning handler også om at omsætte indforståede fagtermer, begreber og forkortelser til letforståeligt sprog. Når man er på sin arbejdsplads eller taler med folk fra sin egen branche, kan sproget nemt blive indforstået. Men skal du udtale dig i medierne, skal du ofte forklare tingene, så Hr. og Fru. Danmark forstår, hvad der bliver sagt.

#8. Vær konkret og brug eksempler

For at få sine budskaber bedst muligt ud i medierne er det en god ide at bruge storytelling og komme med konkrete eksempler, der understreger din pointe. Det huskes bedre end tørre tal og halvtomme ord. En person, der er blevet medietrænet, vil derfor være god til at bruge konkrete eksempler og storytelling for at understrege de vigtigste pointer.

#9. Tal ikke grimt om andre

Det er ikke unormalt at fremhæve sig selv ved at nedgøre sine konkurrenter. Men det er en rigtig dårlige strategi. Tal derfor aldrig grimt om andre i håbet om at få dig selv og din virksomhed til at fremstå bedre. Det virker modsat, og du fremstår arrogant, og du udviser dårlige opførsel. Hold dig på din egen banehalvdel.

#10. Glem ikke kropssproget

Det er ikke kun det, du siger, der betyder noget. Skal du i fjernsynet eller med i en video, betyder kropssproget mere, end du måske lige tror. Det er derfor vigtigt at få træning i at fremstå bedst mulig i medierne. Sørg for at rette kroppen, hav rolige armbevægelser, der passer til situationen, og hold øjenkontakt med journalisten. Vær også opmærksom på dine ansigtsudtryk. Smil udviser eksempelvis overskud.

Vi håber, at du kan bruge disse råd inden for medietræning til noget, og at du nu føler dig klædt lidt bedre på til at møde pressen.