År 2021 er ikke gået stille for sig, hverken i pressen eller på de sociale medier. Mink-Gate, slettede sms’er, Dubai-rejser og MeToo-afsløringer er blevet heftigt debatteret i kommentarsporene på de store nyhedsmediers Facebook-sider. Men hvilke shitstorms fik flest danskere op af stolen i 2021?
Kommunikationsbureauet ATAK Nordic har på baggrund af 1.6 millioner indsamlede datapunkter analyseret, hvilke 10 shitstorms der i 2021 genererede mest omtale og interaktioner på tværs af 10 landsdækkende og toneangivende nyhedsmedier og deres Facebook-sider.
Der er i analysen lagt vægt på de respektive nyhedsmediers deling af shitstorms-artikler på Facebook. Analysen giver i sin helhed et nuanceret billede af en samfundsdebat, der i stigende grad udfolder sig på de sociale medier.
Shitstorm-ekspert og direktør i ATAK Nordic, William Atak, udtaler:
“Listen er tydeligt påvirket af corona og MeToo, som er helt nye virkeligheder, vi skal forholde os til. Til sammenligning med tidligere undersøgelser er der denne gang mere personrettede shitstorms frem for virksomheder og institutioner, der ellers i højere grad har domineret tidligere års top 10. Sammenlignet med vores tidligere undersøgelser er der sket en stigning på næsten 500% i antal reaktioner på shitstormopslag på nyhedsmediernes Facebook-sider siden 2018. Det vidner om, at både nyhedsmedier og deres læsere er blevet meget mere aktive på de sociale medier. Der er flere reaktioner, kommentarer og delinger, så de negative pressedækninger kommer meget bredere ud, da de belønnes af de sociale mediers algoritmer.”
Top 10 shitstorms i 2021
- Mink-Gate – Regeringen i shitstorm over manglende lovhjemmel
- Slette-Mette – Statsministerens slettede sms’er i forbindelse med Mink-Gate
- Jes Dorph-Petersen – Anklaget for seksuelle krænkelser og fyret fra TV2
- Naser Khader – Anklaget for trusler og seksuelle krænkelser
- Dubai-kendisser – Rejser under coronanedlukningen
- Nemlig.com – Arbejdsforhold for ansatte
- Forbud mod mavebluser på Firehøjeskolen i Vejle
- John Dillermand – Børne TV provokerer
- Christian Bitz – Retssag om keramik-plagiat
- Ghita Nørby – Interview med Simi Jan i Go’ Aften Live
1. Mink-Gate
Det var tilbage i november 2020, at regeringen tog beslutningen, om at alle mink i Danmark skulle slås ned af frygt for corona-mutationer blandt minkene. Den 23. april 2021 nedsatte Folketinget en granskningskommission (også kaldet Minkkommissionen) til at undersøge forløbet, da der var blevet sået tvivl om, hvorvidt regeringen havde haft lovhjemmel til ordren.
Sagen har genereret massiv medieomtale langt ind i 2021, og de 10 udvalgte nyhedsmedier har tilsammen publiceret 1243 nyhedsartikler om sagen, hvilket er det højeste antal af nyhedsartikler for en shitstorm i 2021. På Facebook ligger sagen nr. 2 i antallet af kommentarer og delinger.
2. Slette-Mette
Statsministeren er igen centrum for den næststørste shitstorm i 2021, nemlig sagen om de slettede sms’er i forbindelse med beslutningen om at aflive alle mink. De to største sager hænger derfor unægtelig sammen – og har endda samme hovedperson.
Sagen indtager 1. pladsen, når det kommer til Facebook-interaktioner målt på mængde. Artikel-opslag om statsministerens slettede sms’er er blevet delt 16.375 gange, udløst 333.081 reaktioner og kommenteret 165.185 gange. De udvalgte nyhedsmedier har publiceret 945 artikler om sagen fordelt på hele året, hvilket er det næsthøjeste antal på listen.
3. Jes Dorph-Petersen
Vært på Go’ Aften Danmark, Jes Dorph-Petersen, blev i den første uge af 2021 fyret fra TV2 efter en intern undersøgelse om seksuelle krænkelser. Fyringen udløste en heftig debat, da mange, herunder Jes Dorph selv, mente, at TV-værtens retssikkerhed var blevet kompromitteret. Sagen er et klassisk eksempel på en shitstorm, som er drevet af voldsom uenighed i befolkningen. Debatten deles op i ‘for’ og ‘imod’, hvilket kun genererer endnu mere omtale – særligt på de sociale medier.
Sagen udløste bemærkelsesværdigt mange reaktioner på Facebook og indtager på det parameter en 2. plads efter Mette Frederiksens slettede sms’er. En enkelt artikel om sagen slået op på Ekstra Bladets Facebook-side fik 11.000 reaktioner.
4. Naser Khader
På 4. pladsen er endnu en MeToo-relateret sag, nemlig de voldsomme beskyldninger mod politiker Naser Khader fra flere kvinder om seksuelle krænkelser og trusler. Rets- og værdiordføreren i Det Konservative Folkeparti har angiveligt truet kritiske debattører og begået seksuelle krænkelser på en række kvinder over to årtier. Som følge heraf blev Naser Khader smidt ud af partiet i august 2021.
Naser Khader indtager også 4. pladsen, når det kommer til kommentarfeltet på Facebook, hvor sagen samlet genererede 53.412 kommentarer på alle medier.
Politiken har publiceret flest artikler om sagen, men det er Berlingskes Facebook-følgere, der har været mest aktive omkring sagen, da de har stået for næsten 40% af alle kommentarer på sagen.
5. Dubai-Kendisser
Da corona-pandemien var på sit højeste tilbage i januar 2021, var Danmark (og det meste af verden) underlagt store restriktioner. Men det stoppede ikke kendisser og influencere fra at tage på ferie til Dubai, hvor restriktionerne var mere lempelige. Billeder af blandt andre bokseren Mikkel Kessler og fodboldspilleren Nicklas Bendtner, der nød livet i solrige Dubai, begyndte at florere på de sociale medier, og det var noget, der virkelig satte sindene i kog hjemme i Danmark.
Sagen scorer topplacering målt på individuelle artikel-opslag, hvor et enkelt artikel-opslag om historien genererede 14.000 reaktioner på Ekstra Bladets Facebook-side. På TV2-Nyhedernes Facebook-side fik et enkelt opslag 724 delinger. Til sammenligning er hver shitstorm i gennemsnit blevet delt 36 gange.
6. Nemlig.com
Afsløringer om de horrible arbejdsforhold for Nemlig.coms ansatte blev offentliggjorde i marts 2021, og shitstormen tog hurtigt fart. Historier om bøde-systemer, umenneskeligt tidspres, overvågning, ingen adgang til toilet og trusler om fyring fyldte medierne.
Interessant nok har sagen ikke givet synderligt udslag på Facebook, men de etablerede medier har publiceret 158 nyhedsartikler om sagen. Af disse har Berlingske publiceret flest, men det er Politikens Facebook-følgere, der har reageret mest på sagen. Halvdelen af alle Facebook-reaktioner på Nemlig.com sagen kommer nemlig fra Politikens Facebook-følgere.
7. Mavebluser
I august 2021 kom det frem, at Firehøjeskolen i Vejle havde forbudt elever at gå i mavebluser. Blusen, også kalde en crop top, er populær blandt piger i teenage-alderen, men skolen mente altså ikke, at det var en anstændig beklædningsgenstand at have på i skole. Skolen fik massiv kritik for at diktere de kvindelige elevers påklædning, og både skoleelever og kendte mennesker landet over udviste deres sympati ved at iføre sig crop tops.
De etablerede medier publicerede kun 43 artikler om sagen, men på de sociale medier er sagen topscorer, når det gælder det gennemsnitlige antal reaktioner på hvert opslag. I gennemsnit pr opslag har forbuddet mod mavebluser altså fået 20% af alle reaktioner og overgår her både Mink-Gate, slettede SMS’er og Jes Dorph.
8. John Dillermand
Børne-TV om en mand, der ikke kan styre sin alenlange penis, vist på en public service kanal midt i en MeToo tid, er måske den perfekte opskrift på en shitstorm. Det gik da heller ikke helt stille for sig på medierne, hvor der blev publiceret 114 artikler om den stribede penis. Sagen fik tilmed en del international omtale, både negativ og positiv. Interaktioner på Facebook ligger lige under middel for John Dillermand. DR Nyheder er – ikke så overraskende – det medie, der har været mest optaget af John Dillermand og har stået for knap en fjerdedel af alle publicerede artikler om sagen.
9. Christian Bitz
Ernæringsekspert og debattør Christian Bitz kom i en shitstorm, da han blev anklaget for at have kopieret keramik til sin virksomhed Bitzliving. Keramiker Kasper Würtz sagsøgte Bitz for 2 millioner kroner for at have kopieret hans værk, og Christian Bitz blev dømt for at have overtrådt ophavsretten og markedsføringsloven.
Kopitz-sagen var noget, der især fik Finans.dk’s Facebook-følgere til tasterne. Her udgør sagen 70% af alle interaktioner med shitstormsne og samlet fik Finans.dk’s 2 artikel-opslag 4000 reaktioner.
10. Ghita Nørby
Skuespiller Ghita Nørby kom i en shitstorm efter et interview med journalist Simi Jan i Go’ Aften Live på TV2 i juli 2021. Ghita Nørby gik kritisk til Simi Jans spørgsmål og kaldte dem >>idiotiske<<. Interviewet resulterede i en byge af forargede reaktioner på Facebook, men også støtte til den aldrende skuespiller.
De udvalgte nyhedsmedier publicerede 31 artikler om interviewet, og sagen genererede samlet 31.707 reaktioner og 26.600 kommentarer på tværs af alle mediers Facebook-sider. Sagen har været mest interessant for Berlingskes læsere, der har kommenteret mest på sagen. Samtidig har Berlingske stået for en tredjedel af det samlede antal publicerede artikler om sagen.
Klippet tilhører TV2 News.
Rangering
Den overordnede rækkefølge rangerer efter de shitstorme, der genererede mest omtale på tværs af nyhedsmedier og Facebook. Rangeringen er lavet ud fra et pointsystem, hvor hvert kriterie (antal publicerede artikler, delinger, reaktioner og kommentarer) tildeles en score beregnet ud fra hhv. graden af interaktion og mængden af publicerede artikler. Du kan læse om ATAKs pointsystem under ‘Metoden’. Skruer man på kriterierne og ser på mere isolerede og specifikke resultater, er der interessante forskelle i rangeringen.
Publicerede artikler
Hvis rangeringen af de mest omdiskuterede shitstorms for året 2021 skulle foregå udelukkende på antal publicerede artikler, ville listen se lidt anderledes ud. Her ville sagerne om kendis-rejser til Dubai og forbud mod mavebluser rangere i bunden af listen. Når sociale medier bliver taget med i beregningen, sker der en tydelig omrokering af rangeringen, og særligt disse to sager skyder op ad listen.
Facebook-reaktioner
Ser man på det gennemsnitlige antal reaktioner, som hver sag har genereret pr opslag på mediernes Facebook-side, ser rangeringen igen anderledes ud. Her topper sagen om forbud mod mavebluser på Firehøjeskolen. De udvalgte medier har ikke givet meget spalteplads til sagen, men de relativt få opslag om mavebluse-forbuddet har altså i gennemsnit genereret det højeste antal reaktioner på tværs af alle mediers opslag på Facebook om sagen.
Den shitstorm, der topper i antal reaktioner på et individuelt opslag, er Mikkels Kessler, Nicklas Bendtner og de andre kendte og influencers, der rejste til Dubai i starten af 2021 på trods af coronanedlukning. På Ekstra Bladets Facebook-side fik én enkelt artikel om sagen 14.000 reaktioner. Dette er efterfulgt af en Jes Dorph-artikel på B.T’s Facebook-side, der i alt har fået 11.000 personlige reaktioner. Til sammenligning har hvert shitstorm-opslag i gennemsnit fået 1149 reaktioner.
Facebook-delinger
Delinger af opslag på Facebook anses generelt for at have den største tyngde af alle interaktioner. Her deles artiklen med hele brugerens netværk og bliver samtidig liggende på den personlige profil-side.
Ser man udelukkende på antallet af delinger, så topper Slette-Mette, Mink-Gate og Jes Dorph. Ser man på det gennemsnitlige antal delinger pr. sag pr. opslag, skyder sagen om mavebluser op i top-3. Ser man på individuelle antal delinger, så topper kendis-rejserne til Dubai under nedlukningen, hvor en enkelt artikel om emnet på TV2 Nyhedernes Facebook-side blev delt 724 gange. Til sammenligning er hver shitstorm i gennemsnit blevet delt 36 gange.
Facebook-kommentarer
Ser man udelukkende på antal kommentarer, er der også interessante betragtninger at finde. Ekstra Bladets Facebook-følgere har kommenteret Dubai-rejserne dobbelt så mange gange som B.T og langt mere end alle andre medier.
Mette Frederiksens slettede sms’er udløste flest kommentarer på et individuelt opslag på B.T med 7.400 kommentarer. På en delt 2. plads ligger Slette-Mette igen på TV2 Nyhederne med 6.400 kommentarer sammen med sagen om forbud mod mavebluser, som også genererede 6.400 kommentarer på et enkelt opslag på DR Nyhedernes Facebook-side.
På 3. pladsen er kendissernes Dubai-ferie under indelukningen, som udløste 4.700 kommentarer på et enkelt opslag på Ekstra Bladets Facebook-side.
Samlede Facebook-interaktioner i gennemsnit pr opslag
Ser man på det samlede antal interaktioner på Facebook (delinger, kommentarer og reaktioner) i gennemsnit pr opslag ser rangeringen således ud:
Medierne
Hvilke medier har de mest aktive Facebook-følgere, når det kommer til shitstorms?
Ud af E.B’s 380.894 Facebook-følgere har 67% reageret på en eller flere af de 10 shitstorms i 2021. Det samme gælder for 40% af B.Ts 436.793 Facebook-følgere. De mindst aktive Facebook følgere finder man hos Børsen hvor kun 0.7% af de 135.771 følgere har reageret på en eller flere af de 10 shitstorms i løbet af 2021. Det var da også et opslag på Ekstra Bladet, der har fået allerflest reaktioner, nemlig en artikel om kendte danskeres ferie i Dubai under coronanedlukningen i januar 2021, som genererede 14.000 reaktioner.
Hvilket medies følgere topper som de mest kommenterede på alle shitstorms?
Der er i alt blevet sendt 549.192 kommentarer afsted på tværs af alle mediers opslag omkring shitstormsne. 22% af disse kommer fra Ekstra Bladets Facebook-følgere, der indtager 1. pladsen som de mest snakkesalige følgere i shitstormdebatterne. De er skarpt efterfulgt af TV2 Nyhedernes følgere, der udgør 20% af alle kommentarer omkring shitstormsne på Facebook i 2021. Dog er det et opslag om statsministerens slettede sms’er på BTs Facebook-side, der generede allerflest kommentarer nemlig 7.400.
Hvilken shitstorm har medierne skrevet flest artikler om?
Mink-gate indtager også her 1. pladsen, hvor de 10 største nyhedsmedier i Danmark tilsammen har publiceret 1.243 artikler om sagen i 2021. Beslutningen om aflivningen blev taget tilbage i november 2020, men efterdønningerne har altså være enorme. Ikke overraskende er der publiceret 945 artikler om Mette Frederiksens slettede sms’er. På 3. pladsen finder man Jes Dorph-Petersen, hvis fyring fra TV2 og MeToo skandale har været genstand for 423 nyhedsartikler henover året.
Hvilket medie var mest aktive i at dele artikler om shitstorms på deres Facebook-side?
Det er igen Ekstra Bladet, der har været bedst til at interagere med deres følgere på Facebook, hvor de har delt 199 shitstorms-relaterede artikler i hele 2021. Til sammenligning er de financielle medier, Børsen og Finans.dk, mindst tilbøjelige til at dele de shitstorm-relaterede artikler på deres Facebook-side. Børsen har i hele 2021 delt 8 og Finans.dk har delt 15. For Finans.dks Facebook-følgere har Christian Bitz sagen været mest interessant, da den har trukket 4000 reaktioner og 694 kommentarer fordelt på de kun 2 opslag.
Nyhedsmedierne på Facebook
Overordnet set er nyhedsmedierne blevet langt mere aktive på Facebook, når det kommer til shitstorms – og det er deres følgere også. ATAK Nordics samme analyse fra 2018 viser en voldsom stigning i reaktioner på nyhedsmediernes shitstorm-opslag på Facebook på 496%. På grafen ses udviklingen tydeligt i sammenligningen med analysen fra 2018. Ekstra Bladet er det medie med flest interaktioner fra deres følgere. Ikke overraskende er Ekstra Bladet også mest aktive i at dele shitstorm-opslag med deres følgere. Som det fremgår af grafen nedenfor, er det en udvikling, der i særlig grad er sket hos Ekstra Bladet, der på bare 3 år har oplevet en stigning på 906% i reaktioner på shitstorm-relaterede opslag på Facebook. Alle medier i analysen har sammenlagt oplevet en stigning i følgerskaren på 41% og har tilsammen øget antallet af delte shitstorm-opslag på deres Facebook-side med 54%. Man kan altså konkludere at både medier og følgere er blevet langt mere aktive omkring shitstorms på Facebook.
Metoden
Udvælgelsesprocessen
I udvælgelsesprocessen er der taget udgangspunkt i 20 af de største shitstorms i Danmark fra 2021. Derfra er de 12 største historier, på baggrund af antal publicerede artikler på tværs af de 10 nyhedsmedier, valgt ud. Dernæst er hver af 12 udvalgte shitstorme blevet analyseret ud fra Facebook-interaktioner. Hver shitstorm er blevet delt op i antal publicerede nyhedsartikler, antal reaktioner, kommentarer og delinger på Facebook – både individuelt på hvert enkelt opslag og samlet. Dette er sket på tværs af alle medier. Dernæst er hver shitstorm blevet tildelt en score i forhold til hvert kriterie på baggrund af ATAK Nordics beregningsgrundlag. Til sidst har den samlede score defineret den samlede top 10-liste over Danmarks største shitstorms. De historier, der ikke kom på listen er: Trine Bramsens Ærø-tur under Kabuls fald, Jeanette Ottesens udstilling af Lotte Friis i hendes selvbiografi, Thisted Bryghus’ Vermund-øl, prisstigning hos YouSee, ViaPlay og Disney+, kritisable arbejdsforhold hos Mikkeller, Dansk Folkepartis John Rosenhøj, Puk Elgårds Instagram-post om hendes opbakning til mænd (i forbindelse med MeToo), sangeren Christopher råber ‘vi skal på luderbar’ under en EM-kamp, Jens Rohdes MeToo-udtalelser og Risingskolens undervisning i telte. Læs mere om hvad der definerer en shitstorm her.
Analysens beregningsgrundlag
For at få den mest præcise rangering af top 10 har man i ATAK Nordic udviklet et særligt pointsystem, der er designet til at tage højde for de fire kriterier: Antallet af publicerede artikler på nyhedsmediernes egne hjemmesider, antal reaktioner, kommentarer og delinger på mediernes Facebook-sider, hvor hver interaktion vægter forskelligt i beregningsgrundlaget.
Konklusion
ATAK Nordics nyeste shitstorm-analyse fra 2021 viser store forskelle sammenlignet med analyser fra tidligere år. Analysen viser et gevaldigt spring både i mængden af publicerede artikler på de 10 landsdækkende og toneangivne nyhedsmedier i Danmark, i interaktioner fra Facebook-brugerne, samt de etablerede mediers brug af sociale medier i markant højere grad end tidligere.
“Det illustrerer, hvordan shitstorms er et fænomen, der er kommet for at blive. Fordi shitstorms ofte taler til vores følelser og morale, er det virkelig noget, der kan få gang i reaktionerne”, udtaler Shitstorm-ekspert og direktør i ATAK Nordic, William Atak.