Trump går i kødet på Google – er utilfreds med sit digitale omdømme

Trump går i kødet på Google – er utilfreds med sit digitale omdømme

Trump går i kødet på Google – er utilfreds med sit digitale omdømme

Google forsøger bevidst at begrave positive historier og erstatte dem med skadelige nyheder online, påstår Donald Trump. Men snyder Google virkelig med søgeresultaterne, eller skal forklaringen på de negative historier findes et andet sted? Forstå hvordan negative historier over tid kan skabe et uopretteligt online omdømme.

Donald Trump holder sig sjældent tilbage på det sociale medie twitter, og tirsdag den 28.08.18 var ingen undtagelse. Her var det internetgiganten Google, der stod for skud.

Donald Trump anklager Google for at manipulere med søgeresultaterne og promovere fake news fra den progressive venstrefløj (og især CNN) på bekostning af ”republikanske/konservative og fair medier (red.) ”, når man i USA søger på ”Trump news”.

Og Donald Trump har ret i, at Googles søgeresultater hovedsageligt viser negative historier frem for positive. Men betyder det, at Google forsøger at snyde? Næppe. Googles digitale portræt af Donald Trump reflekterer massens interesser og historik – ikke hvad den enkelte (I dette tilfælde Donald Trump) synes er vigtigt.

 

Følelser og historik afgør søgeresultaterne

Flere undersøgelser viser, at følelser påvirker os i særdeleshed, når vi handler og søger på nettet. Handlinger online er sjældent rationelle, velovervejede valg, der passer som fod i hose ind i vores dagligdag. Det er impulser, der vækkes til live, når vi støder på noget kontroversielt.

 

Folk vil se videoer, billeder og artikler, der forarger, er kontroversielle og vækker stærke følelser. Det er Trump exceptionel god til, og det afspejler Google

 

Trump har leveret det ene Tweet efter det andet, der tilsviner politiske modstandere, nyhedsmedier og privatpersoner. Faktisk er præsidentens mest retweetede tweet, ifølge ABC News, en video af ham selv i boksekamp mod CNN. Tweetet vækkede stærke følelser hos både tilhængere og modstandere af Donald Trump. Fælles for dem alle var, at tweetet blev delt, liket og omtalt i massevis både på sociale medier og i den traditionelle presse.Tweetet er et godt eksempel på, hvordan internetbrugeren er drevet af følelser og impulser. Hans Konservative tilhængere hylder ham for hans ”mandighed”, mens politiske modstandere er forarget over hans brutalitet. Men tweetet er kun én ud af mange fornærmende, kritiserende og negative tweets og i kølvandet på opslagene, følger en masse artikler og nyhedsindslag, der sætter pointerne på spidsen. Pointer, som definerer hans Google-historik og former hans digitale identitet.

 

Historik er afgørende for søgeresultaterne – og Donald har mange skandaler på bagen

 

De negative historier om Donald Trump har floreret online siden internettet blev introduceret. Siden kendistiderne i 80’erne har hede affærer, pengeproblemer og skattesnyd cirkuleret om hans online persona – altså langt tid før han stillede op til præsidentvalget. Med andre ord er internettet fyldt med negative artikler, videoer og billeder af Donald Trump.
Derfor har fortsatte negative artikler ikke gavnet hans digitale omdømme, da Googles algoritmer leder efter tendenser og pålægger historisk data til nye søgeresultater.

Google bruger sin massive informationsdatabase til at vise relevante søgeresultater, og hvis der allerede ligger tonsvis af negative resultater online, forstærker nye ødelæggende resultater det negative billede. Med andre ord: Google glemmer aldrig og benytter historiske data til at vise vores søgeresultater.

En kort Google søgning bekræfter også, at hvis man søger på ”Trump” og ”Fake” i USA får man 474 millioner hits, mens søgningen ”Trump” og ”Succes” genererer 307 millioner hits. Det er et forsimplet eksempel, men det understreger, hvordan negativ omtale fungerer på Google.

 

Vil de negative historier online forsvinde? Næppe i Trumps tilfælde

For langt de fleste virksomheder og privatpersoner er det vigtigt at have et godt digitalt omdømme. Virksomheder har en langt sundere bundlinje med positive Google-resultater, mens privatpersoner har bedre chancer for at lande drømmejobbet. Men for Donald Trump er kontroverser, splid og fake news en del af hans digitale identitet. Og mens nogle mener, det hjalp ham til at vinde præsidentvalget, har det givet ham et uopretteligt digitalt omdømme, der sandsynligvis vil fortsætte med at generere negative nyheder, når man søger på ”trump news”. Hans offentlige personangreb, kritik af den frie presse og politiske initiativer samt hans mangeårige negative historik vil med al sandsynlighed betyde, at han ikke kan ændre sin digitale identitet.

 

Skrevet af Thomas Lockhart, kommunikationsrådgiver hos ATAK A/S